Profilaktyka społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-1PRSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Profilaktyka społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowe wiadomości z zakresu pedagogiki, uwarunkowań i determinantów wychowania, a także przejawów patologii społecznej, związane z ukończeniem studiów I stopnia |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot poświęcony jest prezentacji zagadnień z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki społecznej. Studentom zostanie przekazana wiedza o podstawowych pojęciach, celach, poziomach i strategiach profilaktyki społecznej, a także przykłady wybranych programów profilaktycznych. Przedmiot służyć będzie również kształceniu umiejętności właściwego i trafnego rozpoznawania przejawów zachowań nieakceptowanych społecznie przy zastosowaniu teorii czynników ryzyka i czynników chroniących oraz interakcyjnej teorii zachowań dysfunkcjonalnych. Zaprezentowane będą także propozycje działań zmierzających do optymalizacji procesu wychowania i resocjalizacji. |
Pełny opis: |
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki społecznej oraz form działań spełniających wymagania współczesnego społeczeństwa. w tym 1. podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki społecznej 2. celów, poziomów i strategii profilaktyki społecznej 3. wybranych teorii wyjaśniających etiologię i funkcje zachowań społecznie nieakceptowanych (teorii czynników ryzyka i czynników chroniących oraz interakcyjnej koncepcji zachowań dysfunkcjonalnych) 4. wybranych modele i przykładów działań profilaktycznych 5. mankamentów i słabych stron podejmowanych działań profilaktycznych 6. założeń i standardów profesjonalnej profilaktyki, spełniającej wymagania współczesnego społeczeństwa. W części wstępnej zaprezentowane zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu profilaktyki społecznej, w tym pojęcie, związek z wychowaniem, pojęcie profilaktyki problemowej oraz struktura systemu profilaktyki i resocjalizacji. Następnie omówione będą cele, poziomy i strategie profilaktyki, w tym strategie w ujęciu Hansena i Gasia. Pogłębieniu znajomości materiału służy prezentacja wybranych programów profilaktycznych i przykładów działań podejmowanych w konkretnych placówkach. Przedstawiona zostanie ponadto ewolucja podejścia do profilaktyki oraz jej aktualne ujęcie, spełniające wymagania stawiane przez rozwój społeczny w aktualnej fazie. Akcentowana będzie również umiejętność trafnego rozpoznawania przejawów, etiologii i funkcji zachowań nieakceptowanych społecznie w oparciu o wybrane, wiodące teorie w tym zakresie, a także adekwatne stosowanie działań profilaktycznych. Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się wykład - 25 godzin praca samodzielna – 25 godzin przygotowanie do zajęć – 15 godzin przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin RAZEM 80 godzin |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok 2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa 3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn 4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice 5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów 6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce 8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy Literatura uzupełniająca 1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa 2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa 3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Po zakończeniu procesu uczenia student, na podstawie zgromadzonej wiedzy • opisuje założenia profilaktyki społecznej i jej związki z wychowaniem • definiuje cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki • opisuje mechanizmy kształtowania się współczesnego ujęcia działań profilaktycznych Umiejętności Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące umiejętności • dokonuje prawidłowej analizy zachowań nieakceptowanych społecznie przy zastosowaniu teorii czynników ryzyka i czynników chroniących oraz interakcyjnej teorii zachowań dysfunkcjonalnych • projektuje działania profilaktyczne adekwatne do problemów wychowanka i potrzeb społeczeństwa • adoptuje projekty profilaktyczne do lokalnego środowiska wychowawczego i społecznego Kompetencje społeczne Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące kompetencje społeczne • organizuje racjonalną działalność profilaktyczną, stanowiącą spójny system • weryfikuje działania profilaktyczne w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza • test • stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia Umiejętności • egzamin ustny • aktywność na zajęciach Kompetencje społeczne • egzamin ustny |
Praktyki zawodowe: |
niewymagane |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-29 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Schmidt | |
Prowadzący grup: | Dariusz Schmidt | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.