Resocjalizacja i reintegracja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PR2-1RRSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Resocjalizacja i reintegracja społeczna |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Przedmioty obowiązkowe zaoczne - Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, 1 rok, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Treści przedmiotów ogólnych na poziomie studiów licencjackich, preferowane zajęcia z podstaw pedagogiki resocjalizacyjnej, psychologii, prawa, problemów społecznych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii oraz procedur profilaktycznych, wychowawczych, resocjalizacyjnych w warunkach wolnościowych. Zmiana odbioru społecznego idei resocjalizacji i reintegracji społecznej. |
Pełny opis: |
Zadaniem przedmiotu jest prezentacja zagadnień związanych z szeroko rozumianą problematyką resocjalizacji i reintegracji społecznej. Obejmuje dwie formy zajęć: wykład i konwersatorium. W ramach wykładu zostanie przedstawiona następująca problematyka: • podstawowe pojęcia z zakresu resocjalizacji i reintegracji społecznej, • fazy, zasady, strategie wychowania resocjalizującego • odpowiedzialność nieletnich przed sądem rodzinnym i karnym, • instytucje wychowania resocjalizującego, • system penitencjarny, • wybrane zagadnienia metodyki wychowania resocjalizującego oraz diagnostyki resocjalizacyjnej • podstawy tworzenia i weryfikacji Indywidualnego Programu Resocjalizacji. W części wstępnej przedstawiane są podstawowe pojęcia z zakresu resocjalizacji, takie jak: socjalizacja, nieprzystosowanie/wykolejenie społeczne, wychowanie resocjalizujące. Następnie prezentowane są fazy, zasady i strategie resocjalizacji, a także wybrane współczesne podejścia do niej. Akcentowany jest interdyscyplinarny charakter resocjalizacji. Ponadto, przedmiotem zajęć jest: funkcjonowanie systemu resocjalizacji w środowisku otwartym i zamkniętym. Prezentacja aspektów diagnostycznych (rodzaje diagnozy i prawidłowy przebieg procesu diagnostycznego), a także metodycznych (metody wychowania resocjalizującego i ich aktualna użyteczność) służyć mają kształtowaniu umiejętności tworzenia Indywidualnego Programu Resocjalizacji. Konwersatorium służy poszerzeniu prezentowanych na wykładzie zagadnień, wspólnej interpretacji i praktycznemu utrwaleniu wiadomości, a także zdobyciu praktycznych umiejętności w zakresie pracy resocjalizacyjnej w środowisku otwartym i zamkniętym. Zajęcia będą poświęcone następującym zagadnieniom: • działania państwa w zakresie reintegracji społecznej (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia, Krajowy Program Zabezpieczenie Społeczne); • funkcjonowanie wymiaru sprawiedliwości i instytucji resocjalizacyjnych; • modele instytucji więziennej (deprywacyjny, kumulatywny); • negatywne skutki izolacji penitencjarnej, • podkultura zakładowa (pojęcie, geneza i rozwój, etiologia w świetle wybranych modeli teoretycznych, funkcje); • pogłębienie wiadomości z zakresu metodyki i diagnostyki resocjalizacyjnej; • zasady tworzenia, zawartość i weryfikacja Indywidualnego Programu Resocjalizacji. Akcentowane jest zrozumienie funkcjonowania systemu resocjalizacji, spełniającego wymagania współczesnego świata oraz metodyki wychowania resocjalizującego. Kształtowana jest także umiejętność właściwej interpretacji przepisów prawnych, regulujących postępowanie z nieletnimi, zwłaszcza w zakresie tworzenia i weryfikacji Indywidualnego Programu Resocjalizacji. Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się: wykład - 30 godzin kontaktowych konwersatorium - 30 godzin kontaktowych praca samodzielna – 25 godzin przygotowanie prezentacji multimedialnej – 25 godzin przygotowanie do zaliczenia i egzaminu - 25 godzin RAZEM: 135 godzin |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Czapów Cz. (1978) Wychowanie resocjalizujące. Warszawa; 2. Goffman E. (1975) Charakterystyka instytucji totalnych. w: Derczyński A. Jasińska-Kania J. Szacki J. (red.) Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej. PWN, Warszawa, str.151-177; 3. Górski S. (1985) Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa; 4. Konopczyński M. (2006) Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa; 5. Krajowy Program „Zabezpieczenie społeczne i integracja społeczna na lata 2008-20010” Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 16 grudnia 2008 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa, grudzień 2008; 6. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie (Narodowa Strategia Spójności). Dokument zaakceptowany decyzją Komisji Europejskiej zatwierdzającą pewne elementy Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa, maj 2007 r.; 7. Pospiszyl K. (2002) Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa; 8. Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne; 9. Pytka L. (1986) Teoretyczne problemy diagnozy w wychowaniu resocjalizującym, Warszawa; 10. Przybyliński S. (2006) Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków; 11. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 sierpnia 2003 r. w sprawie regulaminu organizacyjno-porządkowego wykonywania kary pozbawienia wolności (Dz. U. nr 152, poz. 1493, 2003 r.); 12. Urban B., Stanik J.M. (2007) Resocjalizacja. T 1, 2, PWN, Warszawa 13. Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002r. Nr 11, poz.109, Nr 58, poz. 542, z 2003 r. Nr 137, poz.1304, Nr 223, poz. 2217); 14. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557, 1997 r. z późn. zm. (Dz. U. Nr 142, poz. 1380, 2003 r.); Literatura uzupełniająca 1. Borowski R., Wysocki D. (2001) Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Novum, Płock 2. Ciosek M. (2003) Psychologia sądowa i penitencjarna. Wyd. Lexis Nexis, Warszawa; 3. Kamiński K. (2006) Gry więzienne. Tragikomiczny świat polskiego więzienia, Warszawa; 4. Pytka L. Zacharuk T. (1995) Zaburzenia przystosowania społecznego dzieci i młodzieży. Aspekty diagnostyczne i terapeutyczne. Siedlce; 5. Szaszkiewicz M. (1997) Tajemnice grypserki. Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, Kraków; 6. Zarządzenie Nr 32/ 2008 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu procesu uczenia student, na podstawie zgromadzonej wiedzy: • definiuje podstawowe pojęcia z zakresu resocjalizacji i reintegracji społecznej • opisuje cele, zadania i organizację pracy instytucji wymiaru sprawiedliwości i wychowania resocjalizującego • określa kryteria prawidłowo sporządzonego, racjonalnego Indywidualnego Programu Oddziaływań z punktu widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych. Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące umiejętności: • krytycznie ocenia działalność państwa, instytucji wymiaru sprawiedliwości i resocjalizacyjnych z punktu widzenia celów resocjalizacji i reintegracji społecznej • dokonuje interpretacji rozwiązań prawnych pod kątem ich przydatności resocjalizacyjnej • sporządza prawidłowe z punktu widzenia celów reintegracji społecznej i potrzeb wychowanka oraz możliwe do realizacji Indywidualne Programy Resocjalizacyjne. Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące kompetencje społeczne: • postępuje zgodnie z zasadami etyki wychowawcy • weryfikuje działania instytucji państwowych, działających na polu resocjalizacji i reintegracji społecznej w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza • test • egzamin pisemny • stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia Umiejętności • egzamin ustny • prezentacja multimedialna • projekt Kompetencje społeczne • egzamin ustny • projekt |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.