Etos zawodowy pracowników socjalnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3EPSd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.5
|
Nazwa przedmiotu: | Etos zawodowy pracowników socjalnych |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu poruszana jest problematyka pracy socjalnej postrzeganej jako ten typ praktyki społecznej, która obok technicznej biegłości równie mocno opiera się na wartościach. Refleksja nad warunkami i cechami etycznego praktykowania pracy socjalnej wymaga przeglądu takich kluczowych zagadnień jak aksjologia pomocy społecznej, aksjologia pracy socjalnej, normy etycznego postępowania oraz kwestia ich kodyfikacji, dylematy etyczne w pracy socjalnej. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane w trakcie zajęć związane są z problematyką etycznego i odpowiedzialnego, profesjonalnego pomagania. Analizie poddane są wszystkie typy zawodowych relacji, jakie utrzymuje pracownik socjalny (z klientami, ze współpracownikami, z przełożonymi), z omówieniem fundamentalnych dla tych relacji wartości, norm etycznego postępowania, typowych dylematów etycznych. Dodatkowo, analizowane są kwestie swoistej ideologii pracy socjalnej – atrybutu, który stanowi o specyfice pracy socjalnej wśród innych zawodów pomocowych. W trakcie zajęć omawiane i analizowane są także charakterystyki "profesjonalisty od pomagania", które gwarantują etyczne praktykowanie pracy socjalnej. |
Literatura: |
1. Bocheńska-Seweryn M., Frysztacki K., Kluzowa K., Wypisy z wybranych zagadnień pracy socjalnej, UJ, Kraków 2000, cz. III 2. Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Znak, Kraków 2008 3. Czarnecki P., Dylematy etyczne współczesności, Difin, Warszawa 2008 4. Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Oficyna Naukowa i Literacka, Kraków 1993 5. Hołówka J., Etyka w działaniu, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001 6. Jones C., Shilito-Clarke C., Syme G., Hill D., Casemore R., Murdin L., Co wolno, a czego nie wolno terapeucie, GWP, Gdańsk 2005 7. Kaczyńska W. (red.), O etyce służb społecznych, IPSiR UW, Warszawa 2010 8. Kotarbiński T., Jak i dlaczego powstała etyka niezależna z wzorcem naczelnym spolegliwego opiekuna? w: Pisma etyczne, Ossolineum, Wrocław 1987 9. Margasiński A., Prabucka D. (red.), Etyka. Psychologia. Psychoterapia, Areus, Kraków 2004 10. Wokół etyki zawodowej - dyskusja redakcyjna, Etyka 27/1994 |
Efekty uczenia się: |
Student będzie: w sferze wiedzy: - umiał zdefiniować pracę socjalną jako profesjonalną aktywność opierającą się na realizowaniu wartości znając jej strukturę i rozwój - znał etyczne normy i reguły związane z profesjonalnym praktykowaniem pracy socjalnej, w sferze w sferze umiejętności: - potrafił wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy - potrafił analizować etyczne problemy wynikające z pełnienia roli zawodowej, rozpoznawał ich źródła i rozstrzygać dylematy pojawiające się w planowanych i podejmowanych działaniach - potrafił posługiwać się zasadami i normami etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pracy w sferze kompetencji społecznych - wrażliwy na etyczne kwestie wynikające z profesjonalnego praktykowania pracy socjalnej - gotowy do nawiązywania relacji pomocowych zgodnych z wymogami etyki zawodowej - świadomy dylematów etycznych towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: - zasób wiedzy - umiejętność stosowania wiedzy do rozwiązywania problemów Metody oceniania: egzamin 2-częściowy: - część pisemna – analiza i propozycja rozwiązania jednego z typowych dla pracy socjalnej dylematu etycznego - część ustna – sprawdzian znajomości zagadnień poruszanych w trakcie zajęć, umiejętności rozpoznawania i wyjaśniania kwestii etycznych właściwych pracy socjalnej, umiejętności uzasadniania własnego stanowiska |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.