Rozwój społeczności lokalnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3RSLd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Rozwój społeczności lokalnej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie wprowadzenie studentów w problematykę społeczności lokalnej i pracy w społeczności lokalnej (współcześnie nazywanej makropraktyką) traktowanej jako jeden z podstawowych obszarów praktykowania pracy socjalnej. W trakcie zajęć studenci zostaną zapoznani z procesem rozwoju makropraktyki na świecie i w Polsce oraz z podstawowymi jej pojęciami, modelami i warunkami ich aplikacji. |
Pełny opis: |
W trakcie kursu zrealizowanych będzie 6 bloków tematycznych: 1.Wprowadzenie do socjologii społeczności lokalnej: podstawowe procesy i mechanizmy społeczne: relacje, więzi i grupy, kapitał społeczny, władza lokalna, lokalne społeczeństwo obywatelskie. 2.Podstawowe pojęcia makropraktyki: omówienie i analiza pojęć: potencjał społeczności lokalnej, partycypacja, empowerment, organizowanie społeczności, rozwój 3.Geneza i fazy rozwojowe makropraktyki w USA, W. Brytanii i Polsce 4.Budowanie potencjału: ocena zasobów społeczności, budowanie więzi/ grup, budowanie partnerstw i koalicji, rzecznictwo społeczne 5.Lokalna planowanie społeczne; diagnozowanie lokalnych potrzeb społecznych, projektowanie usług, monitorowanie i ewaluacja lokalnych programów i usług 8 godz 6.Rozwój społeczno-gospodarczy; animowanie lokalnych projektów gospodarczych, przedsiębiorczość społeczna i przedsiębiorstwa społeczne |
Literatura: |
Henzler, P., Skrzypczak, B. (red) Kim jest animator społeczny, Warszawa, CWAL CAL, 2006 Kaźmierczak, T. (red.) W poszukiwaniu strategii pobudzania oddolnego rozwoju społeczności wiejskich, Warszawa, ISP, 2008 Kaźmierczak, T. (red), Zmiana w społeczności lokalnej, Warszawa, ISP, 2008 Kaźmierczak, T. , Hernik, K. (red.) Społeczność lokalna w działaniu, ISP, 2008, Netting, F.E., Kettner, P., McMurtry, S., Social Work Macro Practice, Pearson, Boston, 2004 Szatur-Jaworska, B. Diagnozowanie w polityce społecznej, IPS UW, Warszawa, 2003 Sztompka, P., Socjologia, Znak, Krąków, 2002 Twelvetrees, A. Community work, Palgrave, 2002 Weil, M., (ed.) The Handbook of Community Practice, Sage Publications, London, 2005 |
Efekty uczenia się: |
Student będzie w sferze wiedzy: - posiadał wiedzę o problemach społecznych i instytucjach społecznych, relacjach między nimi i ich znaczeniu dla pracy socjalnej - miał wiedzę o strukturze i rozwoju pracy socjalnej jako profesji odwołującej się do makropraktyki - posiadał wiedzę o koncepcjach i teoriach rozwoju społeczności lokalnej jako nauki praktycznej istotnej dla pracy socjalnej w sferze w sferze umiejętności: - potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji sytuacji społeczności wymagających wsparcia - potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy oddziaływań podejmowanych wobec społeczności - potrafił posługiwać się zasadami i normami prawa, etyki, a w szczególności etyki pracy socjalnej w projektowaniu oraz realizacji form pomocy, polityk, projektów, programów adresowanych do społeczności wymagających wsparcia w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy wartości rozwoju społeczności lokalnej dla rozwijania i wzmacniania demokracji lokalnej oraz stymulowania rozwoju społeczno-gospodarczego w szczególności społeczności lokalnych zaniedbanych gospodarczo i społecznie - miał świadomość znaczenia profesjonalnej wiedzy i umiejętności w pracy na rzecz rozwoju lokalnych społeczności |
Metody i kryteria oceniania: |
W odniesieniu do wiedzy i kompetencji: test. W odniesieniu do kompetencji i postaw: opracowanie projektu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.