Socjologia bezrobocia i marginalizacji społecznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3SBMd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.2
|
Nazwa przedmiotu: | Socjologia bezrobocia i marginalizacji społecznej |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Podstawowa wiedza z zakresu socjologii i pracy socjalnej. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentek i studentów kierunku Praca socjalna, wprowadzający treści związane z zakresem przedmiotowym socjologii pracy. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą rozumieć pojęcie wykluczenia społecznego, znać jego odmiany i zakres zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce, a także zakres i strukturę bezrobocia w Polsce od 1989 roku oraz umieć wskazać na związek między bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym. |
Pełny opis: |
Przedmiot adresowany jest do studentek i studentów kierunku Praca socjalna, wprowadzający treści związane z zakresem przedmiotowym socjologii pracy. Zakłada się, że po jego ukończeniu studenci i studentki będą rozumieć pojęcie wykluczenia społecznego, znać jego odmiany i zakres zarówno w skali globalnej, jak i w Polsce, a także zakres i strukturę bezrobocia w Polsce od 1989 roku oraz umieć wskazać na związek między bezrobociem, biedą i wykluczeniem społecznym. Treści nauczania w ramach przedmiotu obejmują zróżnicowane wymiary sytuacji bezrobocia i marginalizacji społecznej. Od ogólnosystemowych, w tym gospodarczych uwarunkowań wykluczenia społecznego, aż po uwarunkowania dotyczące sytuacji poszczególnych gospodarstw domowych i jednostek, ze szczególnym uwzględnieniem typu zatrudnienia oraz sytuacji mieszkaniowej. W trakcie trwania kursu jego uczestnicy i uczestniczki zapoznają się zarówno z klasyczną, jak i najnowszą literaturą przedmiotu, a także innymi tekstami kultury. Następnie analizują te materiały wspólnie z prowadzącym w formie konwersatoryjnej. |
Literatura: |
1. Davis M., Planeta slumsów, Warszawa 2009, rozdz. Wszechobecność slumsów. 2. Duda K., Outsourcing usług ochrony oraz utrzymania czystości w instytucjach publicznych. Wpływ publicznego dyktatu najniższej ceny usług na warunki zatrudniania pracowników przez podmioty prywatne, Wrocław 2016, rozdz. 1. Instytucje publiczne w społecznej gospodarce rynkowej. 3. Ehrenreich B., Za grosze pracować i (nie) przeżyć, Warszawa 2006. 4. Giddens A., Socjologia, Warszawa 2005, rozdz. 11. 5. Jahoda M., Lazarsfeld P., Zeisel H., Bezrobotni Marienthalu, Warszawa 2007, s. 67-165. 6. Maciejewska M., Raport z badań Think Tanku Feministycznego i Uniwersytetu Wrocławskiego w ramach projektu o warunkach pracy w specjalnych strefach ekonomicznych, Wrocław 2012. 7. Mrozowicki A., Czarzasty J. (red.), Oswajanie niepewności. Studia społeczno-ekonomiczne nad młodymi pracownikami sprekaryzowanymi, Warszawa 2020. 8. Przymeński A., Aktualny stan problemu bezdomności w Polsce. Aspekt polityczno społeczny [w:] M. Dębski, K. Stachura (red.), Oblicza bezdomności, Gdańsk 2007. 9. Standing G., Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa, Warszawa 2014, rozdz. 1. Prekariat. 10. Tarkowska E. (red.), Zrozumieć biednego. O dawnej i obecnej biedzie w Polsce, Warszawa 2000, Rozdz. Bieda dawna i nowa: historie rodzin, Bieda popegeerowska, Świat społeczny ludzi żyjących w ubóstwie. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka będzie: w sferze wiedzy: miał podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zjawiskach i problemach społecznych, związanych z wykluczeniem społecznym, ubóstwem i nierównością miał podstawową interdyscyplinarną wiedzę o psychospołecznych źródłach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka i ich mechanizmach znał zasady społecznego aktywizowania jednostek, grup i społeczności dotkniętych problemem bezrobocia, przy użyciu interdyscyplinarnej wiedzy w sferze umiejętności: - potrafił identyfikować i interpretować wielowymiarowe procesy i zjawiska (społeczne, psychiczne, kulturowe, prawne, polityczne, organizacyjne i ekonomiczne) i dostrzegał ich związek z przyczynami problemów i trudności życiowych doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności oraz z formami zinstytucjonalizowanej pomocy i ich skutecznością - potrafił wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do obserwacji i interpretacji sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności zmarginalizowanych - potrafił analizować stosowane metody badania ubóstwa i wykluczenia społecznego w sferze kompetencji społecznych: - był wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej - rozumiał pojęcia i procesy wykluczenia społecznego - dostrzegał potrzebę profesjonalnego przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie obecności oraz egzaminu ustnego. Ocena ta może być jednak podwyższona na bazie systematycznej pracy uczestniczki lub uczestnika kursu w trakcie semestru. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.