Socjoterapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS1-3SOTd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.4
|
Nazwa przedmiotu: | Socjoterapia |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji Przedmioty obowiązkowe - Praca socjalna, 3 rok, I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Pojecie socjoterapii. Socjoterapia proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza. Model urazu psychicznego. Stan psychiczny dziecka z doświadczeniem urazowym. Model diagnozy socjoterapeutycznej. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych. Cele edukacyjne w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. |
Pełny opis: |
Socjoterapia jako forma pomocy psychologicznej dzieciom z grup ryzyka lub przejawiającym zaburzenia zachowania. Socjoterapia proces i metoda terapeutyczno-wychowawcza. Model urazu psychicznego. Stan psychiczny dziecka z doświadczeniem urazowym. Mechanizm „błędnego koła”. Model diagnozy socjoterapeutycznej. Terapeutyczna, edukacyjna i rozwojowa funkcja spotkań terapeutycznych. Budowanie sytuacji korekcyjno-rozwojowych. Źródła doświadczeń korekcyjnych – rola terapeuty, ćwiczenia i gry psychologiczne, techniki artterapeutyczne i bajkoterapia, mała grupa. Cele edukacyjne w socjoterapii. Zasady funkcjonowania grupy socjoterapeutycznej. Dynamika procesu socjoterapeutycznego. Przebieg spotkań socjoterapeutycznych. Opór w socjoterapii. |
Literatura: |
M. Deptuła [red.]? Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, cz. 3, Bydgoszcz, 2005 A. Karasowska ? Zaburzenia zachowania uczniów jako dysfunkcyjna siła działająca w systemie społecznym szkoły w: M. Deptuła [red.] ? Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Bydgoszcz, 2006 B. E. Robinson ? Pomoc psychologiczna dla dzieci alkoholików, Warszawa, 1998 K. Sawicka [red]- Socjoterapia, Warszawa, 1999 K. Sawicka ? Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania w: I. Dąbrowska-Jabłońska [red.]? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 W. Sikorski - Techniki terapii grupowej dzieci i młodzieży oparte na graniu ról w:I. Dąbrowska-Jabłońska [red.] ? Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków, 2006 K. Sawicka - Trudne zachowania uczestników socjoterapii?, Remedium, marzec, 2006, s.28-29 K. Sawicka - Praca z trudnymi zachowaniami?, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55 |
Efekty uczenia się: |
Student będzie: w sferze wiedzy: - znał istotę, modele, funkcje i terminologię socjoterapii, wiedział, na czym polega proces socjoterapeutyczny, jego dynamika i zasady projektowania; - miał wiedzę o pracy socjalnej jako profesji wykorzystującej metody socjoterapeutyczne w sferze umiejętności: - potrafi wykorzystywać wiedzę do kompetentnej obserwacji, interpretacji i analizy relacji i procesu pomocy - potrafi wykorzystywać wiedzę do definiowania potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki i rodziny - potrafił dobierać skuteczne metody oddziaływań - kompetentnie rozstrzygać dylematy w praktyce zawodowej w sferze kompetencji społecznych: - był świadomy znaczenia poprawnej komunikacji i gotowy do nawiązywania relacji pomocowych - miał świadomość konieczności stosowania standardów etycznych w praktyce zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą oceny krótki test wiadomości – 80% Aktywność na zajęciach – 20 % |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.