Praca socjalna z jednostką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-PS2-M-1PSJd |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praca socjalna z jednostką |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Moduł specjalizacyjny: Praca socjalna - praktyka ogólna, II st., stacjonarne, 1 rok Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem realizacji przedmiotu jest zaznajomienie studentów z jedną z podstawowych metod pracy socjalnej – caseworkiem (pracą z jednostką, prowadzeniem indywidualnego przypadku). W trakcie zajęć omawiane będą poszczególne etapy pracy z klientem: nawiązanie relacji, diagnoza, strategie wprowadzania zmian, ewaluacja i zakończenie relacji, a także istota i zasady case managementu w pracy z jednostką. |
Pełny opis: |
W trakcie realizacji przedmiotu omawiane będą zagadnienia związane z jedną z podstawowych – najpowszechniej stosowanych – metod pracy socjalnej – pracą z jednostką (in: kliniczną pracą socjalną, praktyką bezpośrednią, prowadzeniem indywidualnego przypadku). Treści przedmiotu koncentrują się na technikach działań stosowanych na wszystkich metodycznie planowanych etapach pracy z osobą: (1) faza nawiązywania relacji pomocy, (2) faza diagnozy (oceny), (3) faza wprowadzania zmian, (4) faza ewaluacji i zakończenie relacji. Analizowane będą kwestie standardów etycznych pracy socjalnej z jednostką oraz wieloosobowych systemów pomocy. |
Literatura: |
• Corey G., Teoria i praktyka poradnictwa i psychoterapii, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2005 • Frysztacki K. (red.), Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019 • Garvin Ch., Seabury B., Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Interart, Warszawa 1996 • Johnson L. C., Yanca S. J., Social Work Practice. A Generalist Approach, Pearson Education, 2007 • Okun B., Skuteczna pomoc psychologiczna, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2002 • Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu student w zakresie wiedzy: zna i rozumie problemy doświadczane przez jednostki oraz mechanizmy i czynniki popadania w trudności zna właściwe dla pracy socjalnej z jednostką modele interwencji, ich zasady projektowania i wdrażania zna i rozumie etyczne uwarunkowania teorii i praktyki pracy socjalnej z jednostką w zakresie umiejętności: potrafi stosować pojęcia i teorie z zakresu nauk społecznych do opisu i wyjaśniania trudności życiowych doświadczanych przez jednostki potrafi poddawać stosowane w obrębie pracy socjalnej z jednostką modele interwencji krytycznej refleksji potrafi samodzielnie dobierać adekwatne do doświadczanych przez jednostki trudności życiowych modele interwencji potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców w zakresie celów i metod podejmowanych interwencji w zakresie kompetencji społecznych: jest gotowy do nawiązywania profesjonalnych relacji pomocowych właściwych dla pracy socjalnej z jednostką jest gotowy do rozstrzygania dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej z jednostką przy zachowaniu zasad etyki i deontologii zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena udziału w zajęciach konwersatoryjnych 20% ocena udziału w zajęciach warsztatowych 20% egzamin ustny 60% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.