Zaburzenia przystosowania społecznego i ich uwarunkowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SEML-ZPSz |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.6
|
Nazwa przedmiotu: | Zaburzenia przystosowania społecznego i ich uwarunkowania |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: |
Przedmioty Instytutu Profilaktyki i Resocjalizacji (zaoczne) Seminaria licencjackie zaoczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | seminaria licencjackie |
Założenia (opisowo): | Posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz wiedzy zdobytej na dotychczasowym etapie studiów. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem seminarium jest zapoznanie studenta z etapami procesu badawczego, rozwijanie warsztatu badawczego studenta oraz przygotowanie studenta do napisania pracy licencjackiej. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć studenci są zapoznani z poszczególnymi etapami procesu badawczego: od fazy tworzenia koncepcji i projektowania badań, do fazy realizacji, analizy i dyskusji wyników badań. Studenci uczą się formułować przedmiot badań, cel pracy, problemy (pytania) badawcze, hipotezy badawcze. Na zajęciach omawiana jest problematyka: doboru metod, technik i narzędzi badawczych; sposobów prezentacji i dyskusji wyników badań; redakcji tekstu naukowego, w tym zasady poprawnego cytowania zgodnego z normami APA (7 edycja). Studenci w trakcie seminarium prezentują: stan dotychczasowych badań na wybrany temat, ustalony wspólnie z promotorem; analizę literatury przedmiotu; podejmują dyskusję nad podejmowanymi w grupie zagadnieniami badawczymi; przedstawiają postępy swoich prac i poddają je wspólnej ocenie. Podejmowane tematy badawcze dotyczą problematyki zaburzeń w przystosowaniu społecznym zarówno młodzieży i dorosłych oraz ich uwarunkowań. W trakcie seminarium wykorzystywany będzie dorobek pedagogiki resocjalizacyjnej. |
Literatura: |
1. Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN. 2. Bedyńska, S., Cypryańska, M. (2012). Statystyczny drogowskaz. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Tom 1, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno. 3. Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN 4. Łobocki, M. (2000). Metody i techniki badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. 5. Łobocki, M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls. 6. Pilch, T., Bauman, T. (2001). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. wyd. II poprawione, Warszawa: Żak. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu student: WIEDZA 1. Posiada specjalistyczną wiedzę z zakresu problematyki, którą podjął w przygotowanej przez siebie pracy licencjackiej. 2. Posiada wiedzę na temat etapów procesu badawczego. 3. Zna zasady przygotowania pracy licencjackiej. 4. Posiada wiedzę na temat procedur i standardów etycznych pracy naukowej. UMIEJĘTNOŚCI 1. Potrafi samodzielnie sformułować temat pracy, cel pracy, problemy i hipotezy badawcze. 2. Potrafi samodzielnie dokonać analizy literatury przedmiotu, wyszukiwać materiały źródłowe, systematyzować je i interpretować. 3. Potrafi zrealizować badania. 4. Potrafi przygotować pracę pisemną zgodnie z wymaganiami stawianymi pracom licencjackim. KOMPETENCJE 1. Potrafi dokonać krytycznej analizy wyników badań. 2. Potrafi w sposób krytyczny odnieść się do prezentowanych treści, potrafi uzasadnić prezentowane opinie oraz wyciągnąć z nich wnioski. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Obecność. 2. Ocena ciągła – przygotowanie do zajęć (analiza literatury, dyskusja, prezentacje fragmentów pracy, sprawozdania z etapów pracy). 3. Przygotowanie pracy licencjackiej. W pierwszym semestrze seminarium student: dokonuje wyboru tematu pracy licencjackiej; gromadzi i analizuje literaturę przedmiotu; przygotowuje plan całej pracy; opracowuje wstępną wersję części teoretycznej i metodologicznej pracy (rozdział I i II), a także przeprowadza badania w terenie. W semestrze letnim student przygotowuje część badawcza, w tym analizę i interpretację wyników badań własnych. Ostateczna wersja pracy powinna zostać złożona promotorowi w maju. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.