Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Asystentura jako praktyka pomocowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3401-SP-AM-APM
Kod Erasmus / ISCED: 14.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0310) Nauki społeczne i psychologiczne Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Asystentura jako praktyka pomocowa
Jednostka: Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia wprowadzają w tematykę Studium podyplomowego i powinny odbywać się na pierwszym zjeździe.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład / prezentacja oraz dyskusja dotycząca umiejscowienia i możliwego pozycjonowania asystentury międzykulturowej w szerszym kontekście praktyk pomocowych.

Pełny opis:

Wykład pozwala osadzić asystenturę międzykulturową jako profesjonalną praktykę pomocową mieszącą się w ramach zawodów i profesji pomocowych (pracownicy socjalni, kuratorzy sądowi, pracownicy środowiskowi, opiekunowie itp.) ze szczególnym uwzględnieniem asystentur (asystenci rodziny, asystenci seniorów, asystenci osób z niepełnosprawnością itp.).

Profesjonalne praktyki asystenckie omawiane są w kontekście współczesnych kierunków rozwoju polityki społecznej i funkcjonowania państw dobrobytu społecznego (welfare states), w których nacisk położony jest na rozwój usług społecznych, a specjalistom od pomagania przypisuje się rolę agentów dystrybucji dobrostanu (well -being).

Literatura:

Berger P., Neuhaus R., To Empower People: The Role of Mediating Structures in Public Policy, American Enterprise Institute, Washington, D.C., 1997.

Błaszczak-Banasiak A., Kubicki P., Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – zapotrzebowanie na miarę Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami, Biuletyn RPO 2017, nr 5.

Carr-Saunders A. M., Metropolitan Conditions and Traditional Professional Relationships, w: R. M. Fisher (ed.), The Metropolis in Modern Life. Russel & Russel, 1955.

Etzioni A., Aktywne społeczeństwo, NOMOS, Kraków 2012.

Etzioni A. (red.), The Semi-Professions and Their Organization. The Free Press, New York 1969.

Grewiński M., Lizut J. (red,). Deinstytucjonalizacja w polityce społecznej. Szanse i zagrożenia, Spatium, Radom 2021.

Krasiejko I. i inni, Asystentura rodziny w zakresie wsparcia kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, MRPiPS, Warszawa 2017.

Krasiejko I., Asystentura rodziny. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, MRPiPS, Warszawa 2016.

Krasnowolski A., Zawody zaufania publicznego, zawody regulowane oraz wolne zawody. Geneza, funkcjonowanie i aktualne problemy. Kancelaria Senatu RP, Warszawa 2013.

Łuszczyńska M., Empowerment jako innowacyjne narzędzie zarządzania w instytucjach publicznych, „Studia i Prace KZiF” nr 168, SGH, Warszawa 2018.

Rymsza M., Aktywizacja w polityce społecznej. W stronę rekonstrukcji europejskich welfare states?, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2013.

Rymsza M., Pracownicy socjalni, służby społeczne — profesjonalizacja i rozwój zawodowy, „Polityka Społeczna” 2014, nr 3.

Rymsza M., Social work and other helping professions in the process of professionalization. The specificity of Poland after 1989 from the sociology of professions perspective, “Problemy Polityki Społecznej / Social Policy Issues” 2020, nr 51(4).

Rymsza M., Karwacki, A. 2017, Między podejściem empowerment a zarządzaniem underclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej. w: A. Karwacki i inni, Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2017.

Skrzypczak B., W kierunku społecznościowej pracy socjalnej. CWAL CAL, Warszawa 2014.

Strategia rozwoju usług społecznych. Polityka publiczna do roku 2030 (z perspektywą do 2035 r.), Rada Ministrów, Warszawa 2022.

Torstendahl R., Burrage M. (red.), The Formation of Professions. Sage, London 1990.

Wilensky H.L., The Professionalization of Everyone?, “American Journal of Sociology” 1964, Vol. 70, nr 2.

Wóycicka I. i inni, W stronę sprawiedliwej troski, Fundacja Batorego, Warszawa 2022.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć student/ka

w sferze wiedzy:

 zna i rozumie podstawowe cele asystentury międzykulturowej z uwzględnieniem rozumienia profesjonalnych praktyk pomocowych jako działań opartych na relacji pomocowej oraz dostrzegania specyfiki praktyk pomocowych o charakterze asystenckim

 zna i rozumie podstawowe cele swojej pracy, zadania, obowiązki i uprawnienia oraz ich granice

w sferze umiejętności:

 potrafi organizować i prowadzić swoją pracę i rozwój zawodowy w sposób zrównoważony, dbając o swój dobrostan

w sferze kompetencji społecznych:

 jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną

Metody i kryteria oceniania:

test 100%

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 2 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Olech
Prowadzący grup: Anna Olech
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)