Agresja i przemoc w szkole
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SP-AM-APS |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Agresja i przemoc w szkole |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podstawowa wiedza na temat zjawisk agresji i przemocy (w tym dręczenia nękania – bullying) w szkole - skala i charakterystyka zjawiska, formy przemocy (fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc). Mechanizmy eskalacji przemocy („od słów do czynów” – wyniki badań i praktyka szkolna). Rola dorosłych w zapobieganiu i przeciwdziałaniu przemocy w środowisku szkolnym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek i asystentów międzykulturowych dotyczących właściwego identyfikowania zjawisk: agresji i przemocy (w tym dręczenia / nękania), reagowania na ich przejawy oraz przeciwdziałania im (profilaktyki) zarówno w relacjach rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w relacjach pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą współtworzącymi społeczność szkolną. Szczególny akcent zostanie położony na: (1) rozpoznawanie poszczególnych form i rodzajów przemocy (przemoc fizyczna, werbalna, relacyjna, cyberprzemoc), z uwzględnieniem zmian dynamiki zjawiska cyberprzemocy w kontekście nauczania zdalnego związanego z pandemią COVID-19 (2) rozpoznawanie etapów eskalacji przemocy (3) sposoby, metody i narzędzia przeciwdziałania agresji i przemocy oraz wspierania uczniów i uczennic w reagowaniu na agresję i przemoc. |
Literatura: |
Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze umiejętności: potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną |
Metody i kryteria oceniania: |
test |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 2 godzin
Wykład, 2 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Olech | |
Prowadzący grup: | Anna Olech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.