Dyskryminacja i równe traktowanie w szkole. Warsztat antydyskryminacyjny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3401-SP-AM-DRT |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.0
|
Nazwa przedmiotu: | Dyskryminacja i równe traktowanie w szkole. Warsztat antydyskryminacyjny |
Jednostka: | Instytut Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Definicja dyskryminacji i zjawisk pokrewnych. Rola świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji i reagowaniu na nią. Przemoc i dyskryminacja w kontekście relacji rówieśniczych, w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi w szkole oraz w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi w szkole. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zwiększenie wiedzy i umiejętności asystentek oraz kształtowanie postawy odpowiedzialności i proaktywności wśród asystentów międzykulturowych, związanych z rozpoznawaniem dyskryminacji oraz zjawisk pokrewnych (stereotypy, uprzedzenia, wykluczenie dyskryminacja bezpośrednia, dyskryminacja pośrednia, dyskryminacja przez asocjację, dyskryminacja przez asumpcję, molestowanie, molestowanie seksualne, mikronierówności), w kontekście relacji rówieśniczych pomiędzy uczniami i uczennicami, jak i w kontekście relacji pomiędzy dorosłymi a dziećmi i młodzieżą w środowisku szkolnym. Szczególny akcent zostanie położony na rolę świadków w przeciwdziałaniu dyskryminacji – zarówno uczniów i uczennic, jak i dorosłych. |
Literatura: |
Materiały edukacyjne towarzyszące programowi „Szkoła Przyjazna Prawom Człowieka. Jak przeciwdziałać wykluczeniu i przemocy w szkole?”, wyd. Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń, Urząd m.st. Warszawy, 2019: https://um.warszawa.pl/waw/wcies/materialy-edukacyjne-sppc |
Efekty uczenia się: |
Po zaliczeniu przedmiotu słuchacz/ka w sferze umiejętności: potrafi – korzystając z posiadanej wiedzy – rozpoznać bariery w adaptacji kulturowej i integracji dziecka oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze w sferze kompetencji społecznych: jest gotowy/a do inicjowania i/lub wspierania procesu integracji i inkluzji – na poziomie grupowym (relacji rówieśniczych) oraz instytucjonalnym, a także do wspierania szkoły w zapewnieniu równego traktowania oraz przeciwdziałaniu dyskryminacji, w tym postawom etnocentrycznym jest gotowy/a do rozpoznawania potrzeb ucznia / uczennicy (językowych, adaptacyjnych, innych) oraz zasobów dziecka i dostosowywania swoich działań do możliwości i potrzeb dziecka, wspierając je w procesie uczenia się oraz do zasięgania opinii ekspertów jest gotowy/a wspierać w wyjaśnianiu i rozwiązywaniu konfliktów – szczególnie tych wynikających z różnic kulturowych jest gotowy/a współpracować z rodzicami dzieci romskich / dzieci z doświadczeniem migracji oraz pełnić funkcję pośredniczki / pośrednika językowo-kulturowego pomiędzy dzieckiem i jego rodziną a społecznością szkolną i lokalną jest gotowy/a wspierać wielo/międzykulturowy rozwój tożsamości uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji, ich dobrostan i samoocenę oraz dbać o widoczność ich kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
test |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Olech | |
Prowadzący grup: | Anna Olech | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Warsztaty - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.