Obyczajowość medialna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10OPBME |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Obyczajowość medialna |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje analizy wzajemnych zależności między obyczajami a przekazami kultury popularnej. Analiza różnorodnych przekazów medialnych będzie podstawą do rozważań, czy i jak wpływają one na przemiany współczesnej obyczajowości oraz w jaki sposób przemiany obyczajów znajdują swoje odbicie w mediach. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest prześledzenie wzajemnych związków między wytworami kultury popularnej a obyczajami. Prasa, film, telewizja z całą pewnością prezentują i upowszechniają pewne obyczaje, wzory osobowe, style życia, równocześnie jednak publikacje prasowe czy telewizyjne są odbiciem społecznej rzeczywistości, także przemian obyczajowych, jakie dokonują się w ostatnich dziesięcioleciach. Na zajęciach media będą analizowane, jako źródło wiedzy o zmieniających się obyczajach i równocześnie propagatora wzorów obyczajowych. Szczególny nacisk położony zostanie na takie zjawiska prezentowane we współczesnych przekazach medialnych jak przemoc, ciało, konsumpcja. W ramach zajęć studenci poznawać będą analizy przekazów medialnych uwzględniających różne perspektywy teoretyczne. Przedmiotem naszych zainteresowań będą : popularna prasa kobieca, programy reality show, telenowele, reklamy. Przedmiot przewiduje zapoznawanie się z różnymi przekazami medialnymi oraz tekstami na ich temat. |
Literatura: |
J.Bator “Wizerunek kobiet w reklamie telewizyjnej”, K.Arcimowicz „Obraz mężczyzny w polskich mediach”, M..Halawa” Opery mydlane; opowieść w 5 odcinkach” w „30 najważniejszych programów TV w Polsce”, red. W.Godzic A.Mikołajczyk „Ally McBeal – serial politycznie (nie)poprawny” w „Lustra i krzywe zwierciadła. Społeczne konteksty kina i telewizji” red. K.Klejsa, G.Skonieczny, Kraków 2002 K.Waletko „Postmodernizm a sprawa Kasi i R,.Marszałek „Kino rzeczy znalezionych”, A.Bisko „Prawie jak sztuka. O współczesnym kiczu wnętrzarskim” w „Kiczosfery współczesności” red. W.J.Burszta, E.A.Sekuła Juan S.V.Mas “Hollywood i marki”, M.Halwa „Życie codzienne z telewizorem”, J.Storey „Studia kulturowe i badania kultury popularnej”, R.C.Allen „On Reading Soaps: A Semiotic Primer” w „Popular Culture. Production and Consumption”, red. C.L.Harrington, D.D.Bielby, Oxford 2001; D.Horton, B.McNair „Seks, demokratyzacja, pożądanie i media, czyli kultura obnażania”, Warszawa 2004, rozdz. 3,4, 11 W.Godzic „Telewizja i jej gatunki po Wielkim Bracie”, M.Krzpiet „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji G.Ptaszek „Talk show. Szczerość na ekranie?”, D.Horton, R.R.Wohl „Komunikacja masowa i paraspołeczna interakcja. Uwagi o intymności na odległość” w „Pejzaże audiowizualne” red. A.Gwóźdź, Kraków 1997; W.Godzic „Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów” M.Czubaj „”Biodra Elvisa Presleya” rozdz. „Śmierć idola”; J.W.Rettberg “Błogowanie” J.B.Thompson „Natura skandalu politycznego” w „Socjologia codzienności”, red. P.Sztompka, M.Bogunia-Borowska; Natalia Krzyżanowska „Medialny obraz (nie)obecności kobiet w sferze publicznej - analiza relacji prasowych poświęconych ‘seks aferze’ w Samoobronie RP w „Societas/Communitas’ nr 6/ 2008 s. 217-232; Ł. Wojtkowski „Amerykańska kampania prezydencka 2004 – przebieg, media i kultura masowa” w”Konteksty kultury popularnej” red. M.Jeziński, M.Wincławska, B.Brodzińska s. 245-274 A.Turek „Sacrum na sprzedaż: symbolika chrześcijańska w reklamie”, |
Efekty uczenia się: |
• Student definiuje i opisuje współczesne media, reguły ich funkcjonowania • Student wyjaśnia reguły oddziaływania mediów na odbiorców • Student projektuje badania treści przekazów medialnych • Student interpretuje przekaz ideologiczny, wzory, wartości prezentowane w mediach • Student zachowuje krytycyzm w wyrażaniu opinii na temat przekazów medialnych • Student wykazuje kreatywność w zakresie tworzenia projektów dotyczących przekazów medialnych oraz zjawisk społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła – obecność, przygotowanie do zajęć, aktywność Egzamin z przedmiotu odbywa się przez napisanie eseju na wybrany temat dotyczący obyczajowości medialnej. Temat eseju musi wcześniej zostać skonsultowany z prowadzącą. Na ocenę końcową składają się: • Obecność na zajęciach: (dozwolone maksymalnie 2 nieobecności) • Esej na wybrany temat z zakresu problematyki zajęć |
Praktyki zawodowe: |
-- |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WYK-WAR
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Śmigielska | |
Prowadzący grup: | Joanna Śmigielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład z elementami warsztatu - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład z elementami warsztatu, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Śmigielska | |
Prowadzący grup: | Joanna Śmigielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład z elementami warsztatu - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.