Rozwiązywanie problemów w sytuacji istotnych różnic interesów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10RPWSIRI-OG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rozwiązywanie problemów w sytuacji istotnych różnic interesów |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | ogólnouniwersyteckie |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest dostarczenie podstaw teoretycznych do rozumienia i analizy procesów podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów w sytuacjach faktycznych lub postrzeganych konfliktów interesów oraz rozwinięcie umiejętności skutecznego działania w takich sytuacjach. W ramach zajęć uczestnicy zdobędą i/lub poszerzą wiedzę w zakresie psychologicznych i społecznych mechanizmów wpływających na prawdopodobieństwo i dynamikę konfliktu (w szczególności w kontekście konfliktów wartości) oraz narzędzi diagnozowania i analizowania konfliktów, Poprzez uczestnictwo w grach symulacyjnych rozwijać będą umiejętności świadomego zarządzania swoimi zachowaniami, komunikowania się oraz budowania konsensu w kontekście istotnych różnic interesów. |
Literatura: |
D.Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012,fragm. E. de Bono, Myślenie lateralne. Idee na przekór schematom, Wydawnictwo Sensus, Warszawa 2008 Podejmowanie właściwych decyzji (2008), Harvard Business Review, Gliwice: Wydawnictwo Helion T. Tyszka, Psychologiczne pułapki oceniania i podejmowania decyzji, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2000, fragm. A. Dąbrowski, A. Schumann, J.Woleński, Podejmowanie decyzji: pojęcia, teorie, kontrowersje, Kraków: Copernicus Center Press, 2015 R. Cialdini, Wywieranie wpływu na ludzi, GWP, Gdańsk 1994 R.Fisher, W.Ury, B.Patton, Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 1997 M.Deutsch, Subjective Features of Conflict Resolution: Psychological, Social and Cultural Influences, w: Vayrynen Raimo (red.), New Directions in Conflict Theory – Conflict Resolution and Conflict Transformation, ISSRC, SAGE Publ, 1991, s 26 – 56 J.P.Folger, M.S.Poole, R.K.Stutman, Working Through Conflict, roz. 7 (Doing Conflict: Styles, Strategies and Tactics), Longman, 1997, s.183-203 R.Fisher, D.Shapiro, Emocje w negocjacjach, Wyd. Jacek Santorski, 2009 J. Haidt, Prawy umysł. Dlaczego dobrych ludzi dzieli religia i polityka, Smak Słowa, 2012, fragm. G. Lakoff, Moral Politics. How Liberals and Conservatives Think, The University of Chiacago Press, 2016, fragm. J-W.Mueller, Co to jest populizm?, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć Studentka lub Student: • potrafi właściwie dobierać sposób rozwiązywania problemu do jego charakteru, wagi i spodziewanych konsekwencji, • potrafi określać cel, jaki chce osiągnąć, zanim przejdzie do fazy analizowania informacji oraz poszukiwania właściwych rozwiązań, • potrafi aktywnie poszukiwać, gromadzić i analizować informacje dotyczące sytuacji decyzyjnej, zanim przejdzie do fazy poszukiwania właściwych rozwiązań • posiada wiedzę na temat heurystyk i błędów poznawczych w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu konfliktów i potrafi rozpoznawać typowe zagrożenia prowadzące do przewidywalnych odchyleń od racjonalności, • zna i potrafi zastosować strategie i techniki wspierające proces podejmowania decyzji • posiada wiedzę dotyczącą źródeł konfliktów pomiędzy jednostkami oraz wewnątrz i między grupami • zna mechanizmy psychologiczne i społeczne wpływające na wystąpienie i przebieg sytuacji konfliktowych • potrafi dokonać pogłębionej analizy sytuacji konfliktowych w oparciu o wybrane koncepcje teoretyczne • rozumie rolę emocji w przebiegu konfliktów i potrafi skutecznie działać pomimo własnych emocji i wobec emocji drugiej strony • zna główne strategie rozwiązywania konfliktów i potrafi wskazać ich użyteczność w konkretnych sytuacjach • potrafi skutecznie komunikować się w celu rozwiązania problemu i osiągnięcia porozumienia • potrafi znajdować obszary możliwych wymian między stronami o sprzecznych interesach • potrafi tworzyć warunki do wypracowywania rozwiązań integratywnych • rozumie, jak kształtują się wartości, w tym przekonania polityczne i w jaki sposób fundamenty moralne wpływają na postrzeganie i komunikację w sytuacjach problemowych • potrafi współpracować z innymi w podejmowaniu decyzji i rozwiązywaniu problemów, także w sytuacjach istotnych różnic interesów |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność i aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach i grach symulacyjnych) oraz egzamin pisemny |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.