Warsztaty pisarskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3402-10WCM |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.0
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty pisarskie |
Jednostka: | Instytut Stosowanych Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Fakultatywne zajęcia dla studentów I i II stopnia; zajęcia dla ścieżki specjalizacyjnej "Historia idei – Europa i solidarność" |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem warsztatów jest ćwiczenie się w regularnym pisaniu tekstów, socjologicznych i nie tylko, praca nad rozmaitymi problemami pojawiającymi się przy pisaniu, wspólna lektura, krytyka i redakcja tekstów pisanych przez uczestników i uczestniczki zajęć. Warsztaty łączą formę tradycyjnego kursu "academic writing", służącego uzmysłowieniu sobie reguł, jakim powinny być podporządkowane teksty naukowe, z elementami twórczego pisania i zabawą słowem. |
Pełny opis: |
Forma warsztatów jest co roku nieco inna, zależy od liczby studentów, ich potrzeb i życzeń, zainteresowań i problemów, jakie pojawiają w trakcie pracy. W ciągu semestru uczestnicy dostają ok. siedmiu zadań pisarskich (mniej więcej raz na dwa-trzy tygodnie piszą nowy tekst), następnie zaś omawiają wspólnie rezultaty - to, co się ich zdaniem udało, co należałoby poprawić. Zasadniczo będziemy się koncentrować na zagadnieniach, które mogą być pomocne podczas pisania prac naukowych, artykułów, prac magisterskich, ale nie tylko: zajmiemy się też pisaniem eseistycznym, felietonistycznym i dziennikarskim. W minionych latach zadania pisarskie obejmowały m.in. krótki esej/felieton o wybranym słowie, pisanie fikcyjnych bądź prawdziwych historii rodzinnych, esej o ulicy, na której się mieszka, redakcję wywiadu prasowego/antropologicznego, pisanie tekstów o Pałacu Staszica jako fenomenie antropologicznym i socjologicznym, a także wspólne przedyskutowanie roboczych wersji wstępów i prac semestralnych pisanych na inne zajęcia – w jaki sposób nadać im formę esejów, zachowując reguły tekstu naukowego? |
Literatura: |
W latach 2013 i 2014 korzystaliśmy m.in. z następujących książek i artykułów (część się powtórzy w tym roku, część nie): - „Ćwiczenia stylistyczne” Raymonda Queneau w tłumaczeniu Jana Gondowicza i inspirowany Queneau komiks „99 Ways to Tell a Story: Excercises in Style” Matta Maddena, - o fotografii: John Berger „Garnitur i fotografia”, Jacek Dehnel „Fotoplastikon”, - felietony o słowach: „Zapomniane słowa” (red. M. Budzińska), - cztery teksty na temat kurczaków: John Steinbeck, „Pastwiska niebieskie” (opowiadanie), Joanna Szczepkowska, „Podwójne życie kurczaków” (felieton), Jerzy Kochanowski, „Potęga wołu. Narodziny amerykańskiej kuchni” (artykuł popularnonaukowy z „Polityki”), Jonathan Safran Foer, „Zjadanie zwierząt” (wstęp do książki) - o medycynie i chorobie autobiograficznie: Jan Kott, „Zawał serca” i „Piąty zawał serca”, Atul Gawande „Nauka skalpela” z książki „Komplikacje. Zapiski chirurga o niedoskonałej nauce” - eseje: Jerzy Stempowski, „Rubis d’Orient”, Zadie Smith, „Generation Why?”, Hannah Arendt, “Isak Dinesen”, Carlo Ginzburg “Tropy. Korzenie paradygmatu poszlakowego” - reportaże i relacje: “Kartka” i „Film musi się kręcić” Mariusza Szczygła; „Taxi. Opowieści z kursów po Kairze” Chalida Al-Chamisiego. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: • potrafi wskazać i zdefiniować najważniejsze działania służące napisaniu dobrego tekstu, takiego jak np. praca akademicka, esej, referat, recenzja, praca magisterska, • ma wiedzę o regułach odróżniających różne gatunki tekstów, • potrafi doskonalić sposób, w jaki wyraża swoje opinie na piśmie, • zna i rozumie podstawowe zasady ochrony własności intelektualnej w procesie tworzenia tekstu autorskiego. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Punktualność nadsyłania zadań pisarskich + jakość tekstów (z uwzględnieniem indywidualnych postępów), • obecność i udział w zajęciach (łącznie z lekturą tekstów pisanych przez pozostałych uczestników zajęć), • wybranie i poprawienie jednego z zadań na koniec warsztatów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Łukasz Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.