Deliberacje i sondaż deliberatywny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-JIS-DELiSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Deliberacje i sondaż deliberatywny |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie tekstów w tym języku. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest przybliżenie studentom pojęcia deliberacji jako specyficznej formy komunikacji, w kontekście praktyki rozwiązywania problemów społecznych. Poddamy analizie studia przypadku zastosowania metody Sondażu Deliberatywnego w odniesieniu do decyzji podejmowanych na różnych szczeblach władzy w odniesieniu do zróżnicowanych zagadnień. W szczególności rozważymy praktyczne implikacje norm deliberacji i wyzwania, które wiążą się z ich przestrzeganiem. |
Pełny opis: |
Podczas zajęć zdefiniujemy deliberację, jako specyficzną formę komunikacji społecznej, określimy warunki jej sprzyjające, zarówno pod względem normatywnym, jak i praktycznym, w odniesieniu do polskiego kontekstu. Spotkania będą obejmować: (1) dyskusje nad tekstami wprowadzającymi do problematyki deliberacji, konsultacji społecznych i Sondażu Deliberatywnego, (2) przegląd studiów przypadku dotyczących zastosowania deliberacji w rozwiązywaniu problemów społecznych na poziomie lokalnym i ponadlokalnym, (3) ocenę struktury i zawartości materiałów informacyjnych otrzymywanych przez uczestników deliberacji, m.in. ze względu na ich bezstronność, (4) dyskusję nad poszczególnymi normami deliberacji w odniesieniu do elementów procedury Sondażu deliberatywnego. |
Literatura: |
Bächtiger, A., Parkinson, J. (2019). Mapping and Measuring Deliberation. Towards a New Deliberative Quality. Oxford: Oxford University Press. Bächtiger, A., Dryzek, J.S., Mansbridge, J., Warren, M. (2018). The Oxford Handbook of Deliberative Democracy. Oxford: Oxford University Press. Barisione M., (2012). “Framing a Deliberation. Deliberative Democracy and the Challenge of Framing Processes”, Journal of Public Deliberation 8(1). doi: https://doi.org/10.16997/jdd.124 Coleman, S., Przybylska, A., and Sintomer, Y. (red.) (2015). Deliberation and Democracy: Innovative Processes and Institutions. Frankfurt: Peter Lang Publishing. Grönlund, K., Bächtiger, A. & Setälä, M. (2014). Deliberative Mini-Publics - Involving Citizens in the Democratic Process. Juchacz, P. (2002). “Idea demokracji deliberatywnej”, w: M. N. Jakubowski et al. Indywidualizm, wspólnotowość, polityka. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 147-162. Kaner, S. et al. (2007). “Facilitator’s Guide to Participatory Decision-Making”. John Wiley & Son, Inc. Przybylska, A. (2015). „Znaczenie badań ewaluacyjnych w projektach o charakterze interwencji socjologicznej. Refleksja nad wynikami sondażu deliberatywnego w Poznaniu”, w: M. Lewicki et al. Socjologia uspołecznienia. Warszawa: Scholar, s. 302-317. Wesołowska, E. (2013). Potencjały i Bariery Urzeczywistniania Deliberacji w Polskich Warunkach Kulturowych/Potentials and Obstacles for Implementing Deliberative Debates on Polish Cultural Values. Kultura i społeczeństwo, (2). Zabdyr-Jamróz, M. (2010). Perspektywy sondażu deliberatywnego jako innowacji w polityce zdrowotnej. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 2010, 30-46. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć student ma rozszerzoną wiedzę o ● zależnościach między komunikacją a władzą, zarówno państwową, jak i sprawowaną przez media lub za pośrednictwem dyskursów eksperckich, ● strukturach i instytucjach społecznych, w tym o aspektach komunikacyjnych i dyskursywnych ich funkcjonowania, ● relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi a językowymi oraz społecznymi aspektami budowania tożsamości indywidualnych i grupowych, ● komunikacyjnych i dyskursywnych aspektach powstawania więzi społecznych oraz o konsekwencjach zakłóceń w komunikacji dla trwałości więzi społecznych, ● komunikacyjnych i dyskursywnych uwarunkowań zmian społecznych; posiada umiejętności z zakresu ● identyfikacji i analizy dyskursów, których funkcją jest kreowanie oraz neutralizacja konfliktów, ● diagnozy problemów w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej oraz proponować możliwe rozwiązania; posiada kompetencje społeczne z zakresu ● współdziałania i pracy w grupie; potrafi dobierać właściwe środki komunikacji do określonych działań, ● przygotowania projektów dotyczących komunikacji i dyskursów społecznych; potrafi przewidywać społeczne skutki swoich działań. |
Metody i kryteria oceniania: |
● Aktywne uczestnictwo w zajęciach, w tym zadania bieżące (50%) ● Praca zaliczeniowa w postaci eseju (50%) Możliwe są dwie nieobecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Shin Mazur, Anna Przybylska | |
Prowadzący grup: | Shin Mazur, Anna Przybylska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Shin Mazur | |
Prowadzący grup: | Shin Mazur | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.