Conducting Electoral Campaigns in the European and American Context
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3500-SUM/1/Kamp |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Conducting Electoral Campaigns in the European and American Context |
Jednostka: | Wydział Socjologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Założenia (opisowo): | Niezbędna bierna znajomość języka angielskiego umożliwiająca czytanie lektur oraz umiejętność rozumienia wyników uzyskanych przy wykorzystaniu podstawowych modeli statystycznych |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Seminarium poświęcone jest analizie prac empirycznych poświęconych kampaniom wyborczym. W trakcie zajęć uczestnicy poznają najważniejsze wymiary rywalizacji politycznej oraz w jaki sposób przekładają się one na strategie wyborcze partii i kandydatów. Punktem wyjścia do dyskusji będą teorie podziałów społecznych oraz więzi między elektoratem a jego politycznymi reprezentantami. Celem seminarium jest rozważenie z jednej strony, w jaki sposób kontekst społeczny determinuje przebieg kampanii wyborczych a zarazem czy, jak i w jakim stopniu strategie prowadzenia kampanii wpływają na wyniki wyborów. Ponadto przedmiotem seminarium będzie także analiza konstrukcji współczesnego tekstu naukowego pod kątem wykorzystania tego schematu w przygotowaniu prac magisterskich. |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia związane z kampanią wyborczą: strategie walki o głosy wyborców, czynniki wpływające na sposób prowadzenia kampanii oraz konsekwencje działań podejmowanych przez partie i kandydatów. Punktem wyjścia rozważań będzie teoria podziałów socjopolitycznych oraz więzi między elektoratem a partiami: programowych, klientelistycznych oraz charyzmatycznych. Po zbudowaniu ramy teoretycznej przystąpimy do analizy czynników wpływających na prowadzenie kampanii wyborczych takich, jak systemy wyborcze, modele ustrojowe, regulacje dotyczące finansowania partii i kampanii, cechy aktorów politycznych oraz społeczny i gospodarczy kontekst rywalizacji. Podczas seminarium podejmowana będzie także problematyka konsekwencji (w tym efektywności) różnych strategii prowadzenia kampanii wyborczych, w tym kampanii negatywnej, manipulacji agendą debaty publiczne, także z perspektywy marketingu politycznego. Podczas lektury prac empirycznych szczegółowej analizie będą poddawane stawiane przez autorów hipotezy, ich operacjonalizacja, schemat badania, źródła i rodzaje danych oraz metody weryfikacji hipotez i kontroli efektów czynników towarzyszących. |
Literatura: |
• Annusewicz, Olgierd. 2010. Kreowanie wizerunku polityka w sytuacji konfliktu politycznego na przykładzie debat przedwyborczych 2007 roku. Studia Politologiczne 16: 158-183. • Annusewicz, Olgierd. 2011. Polskie kampanie wyborcze 1989-2011. Od plakatów z Lechem Wałęsą do marketingu 3.0. Studia Politologiczne 22: 105-123. • Capelli, Sonia. 2012. Using Humor or Fear Appeal The Moderating Role of the Source’s Attractiveness and the Source’s Communication Habits. „Recherche et Applications en Marketing” 27: 21-43. • Grabowska, Mirosława. 2004. Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, r. I.1 oraz I.2, s. 31-44. • Parmelee, John H. 2014. The agenda-building function of political tweets. „new media & society” 16 (3): 434-450. • Rafałowski, Wojciech. 2017. Opisywanie i wyjaśnianie systemu partyjnego. Metody pomiaru. Warszawa: Aspra-JR, r. 1.1 i 1.2. s. 11-18; r. 4.1. s. 146-159. • Tavits, Margit 2007. Principle vs. Pragmatism: Policy Shifts and Political Competition. American Journal of Political Science 51(1): 151-165. • Żmigrodzki Marek i Łukasz Wojciechowski. 2011. Polityczna reklama negatywna w Polsce. Zeszyty Naukowe WSEI Administracja 1(1): 101-117. |
Efekty uczenia się: |
K_W08 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego K_W10 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do problematyki rywalizacji politycznej K_W21 posiada pogłębioną wiedzę na temat polityki, procesów politycznych na poziomie krajowym oraz uczestnictwa w sferze publicznej K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych K_U17 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin obejmujący treści przedstawiane w trakcie zajęć oraz lektury obowiązkowe. Przy ocenie końcowej premiowany jest aktywny udział w dyskusji na zajęciach. Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu) - 8h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) - 20h. Dwie nieobecności dopuszczalne bez konsekwencji, kolejne dwie podlegają usprawiedliwieniu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.