Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektura tekstów współczesnych1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-7-HE5-LTW1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektura tekstów współczesnych1
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: hebrajski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Lektura tekstów współczesnych1 3600-7-HE4-LTW1
Lektura tekstów współczesnych2 3600-7-HE4-LTW2

Założenia (opisowo):

Mmieć niezbędną wiedzę na temat współczesnej literatury hebrajskiej, judaizmu i państwa Izrael, jego kultury i struktury społecznej. Studenci, którzy z powodzeniem ukończyli pierwszy rok studiów magisterskich na Hebraistyce UW lub równoważne studia w Europie.


Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Lektura współczesnych tekstów hebrajskich (od XIX w. do czasów obecnych) w dziedzinie judaizmu, myśli syjonistycznej, filozofii żydowskiej, współczesnej literatury hebrajskiej, kultury izraelskiej oraz aktualnych zagadnień Państwa Izrael i społeczeństwa izraelskiego.

Pełny opis:

Lektura współczesnych tekstów hebrajskich (od XIX w. do czasów obecnych) w dziedzinie judaizmu, myśli syjonistycznej, filozofii żydowskiej, współczesnej literatury hebrajskiej, kultury izraelskiej oraz aktualnych zagadnień Państwa Izrael i społeczeństwa izraelskiego.

Celem ćwiczeń jest lektura i analiza źródeł we współczesnym hebrajskim i udoskonalenie umiejętności studentów w czytaniu, rozumieniu, dyskutowaniu i pisaniu na temat różnych tematów naukowych w hebraistyce. Chodzi o to by żaden tekst lub źródło w języku hebrajskim nie było dla nich przeszkodą w studiowaniu i pisaniu pracy magisterskiej.

Literatura:

Każdego roku literatura jest inna w zależności od wybranego tematu kursu

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

- ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych. [K_W01]

- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej. [K_W02]

- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury żydowskiej i izraelskiej ( z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych). [K_W03]

- ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku hebrajskim. [K_W04]

- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Izraela. [K_W08]

- ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku hebrajskim (współczesnym i/lub klasycznym/martwym). [K_W09]

- ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Izraela w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową. [K_W10]

Umiejętności: absolwent potrafi

- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych judaizmu i Izraela, również na podstawie materiałów źródłowych. [K_U02]

- potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym. [K_U08]

- umie porównać i dogłębnie przeanalizować zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Izraela a zagadnieniami tradycji i współczesności. [K_U09]

- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/językowej/kulturowej Izraela [ K_U11]

- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej. [K_U12]

- potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła hebrajskojęzycznej literatury/piśmiennictwa. [K_U13]

- posługuje się językiem hebrajskim na poziomie co najmniej C1. [K_U15]

- posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej judaizmu i Izraela w języku polskim oraz w języku hebrajskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Izraela. [K_U18]

- posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku hebrajskim. [K_U19]

- potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku hebrajskim. [K_U21]

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

- aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur. [K_K03]

- otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową. [K_K05]

- rozumienia i doceniania wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz Izraela. [K_K08]

- aktywnego działania na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej, współpracy kulturalnej i gospodarczej, kontaktów na gruncie własnym i współczesnego Izraela. [K_K10]

- aktywnego działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury żydowskiej i izraelskiej. [K_K11]

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność i obecność na zajęciach.

Bycie przygotowanym na każde zajęcia, lektura w domu.

Jedna prezentacja na semestr.

* Student może być nieobecny na maksymalnie 2 zajęciach w każdym semestrze

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Shoshana Ronen
Prowadzący grup: Shoshana Ronen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Literatura:

W pierwszym semestrze będziemy czytać i analizować poezję najważniejszych poetów tzw. pokolenia państwa, czyli tych, którzy zaczęli publikować na przełomie lat 50. i 60. XX wieku.

דליה רביקוביץ

נתן זך

יהודה עמיחי

יונה וולך

דוד אבידן

דן פגיס

מאיר ויזלטיר

יאיר הורוביץ

חזי לסקלי

אדמיאל קוסמן

בנימין שבילי

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)