Warsztaty - Czynniki komunikacji: biżuteria jako nośnik kultury/strój jako element komunikacji w życiu zawodowym i poza nim - ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3600-KM-WCZK-OG |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.9
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty - Czynniki komunikacji: biżuteria jako nośnik kultury/strój jako element komunikacji w życiu zawodowym i poza nim - ZIP |
Jednostka: | Wydział Orientalistyczny |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Warsztaty poświęcone zagadnieniom stroju i biżuterii rozpatrywanych jako nośniki kultury i elementy komunikacji, a także system znaków określających tożsamość społeczną, kulturową i polityczną. |
Pełny opis: |
Warsztaty koncentrują się wokół zagadnień stroju i biżuterii, rozpatrywanych jako nośnik kultury i system znaków określających tożsamość społeczną, kulturową i polityczną w wybranych krajach Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej. Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy dotyczącej ubioru w wybranych krajach muzułmańskich, jego funkcji i roli w budowaniu tożsamości kulturowej, co pozwoli nabyć umiejętności owocnego komunikowania się w relacjach z przedstawicielami innych kultur i nawiązywać relację w środowisku wielokulturowym. Podczas warsztatów będą omówione takie zagadnienia jak funkcja komunikacyjna ubioru, symbolika, jego obecność w popkulturze oraz inne role ubioru w wybranych kulturach w obrębie świata islamu. Warsztaty pozwolą odpowiedzieć na pytania: jak ubiór wpływa na postrzeganie osoby go noszącej? jakie elementy symboliczne możemy w nim odnaleźć? jakie inne funkcję kulturowe jeszcze pełni? Studenci poznają tradycje ubioru w różnych regionach Azji i Afryki, co ma służyć zdobyciu umiejętności poruszania się w obszarze wielokulturowym i wykorzystania tej wiedzy w życiu zawodowym, w kontaktach biznesowych, dyplomatycznych lub związanych z innymi zawodami wymagającymi kontaktów z przedstawicielami innych kultur. |
Literatura: |
Proponowana literatura: • Z. Jasiewicz, M. Bero, Sztuka zdobnicza Afganistanu, Wrocław 1977 • Z. Ananicz, Sztuka rękodzielnicza Afganistanu, MAIP, Warszawa1979 • A. C. Morozova, H.A. Aviedova, C.M. Mahkamova, Folk Art of Uzbekistan, Toshkent 1979 • J. Kalter, The Arts and Crafts of Turkestan, London 1984 • N. Sychova, Traditional jewellery from Soviet Central Asia and Kazakhstan 19th and 20th centuries. From the collection of the Museum of Oriental Art Moscow, Moscow 1984 • Afganistan. Sztuka i rękodzieło, MAIP, Warszawa1985 • D.A. Fachretdinova, Juvelirnoe iskusstvo Uzbekistana, Tashkent 1988 • The Decorative Arts of Central Asia, Joss Graham & Harriet Sandys Collection, Zamana Gallery, London 1988 • R.H. Colyer, The Art of Bedouin Jewellery. A Saudi Arabian Profile, Montreaux 1989 • T. Razina, N. Cherkosova, A. Kantsedikas, Folk Art in the Soviet Union, Leningrad 1989 • M. Redlak, Sztuka muzułmańska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1991 • B. Pokorska, Klejnoty bogów i ludzi. Biżuteria azjatycka ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, MAiP, Warszawa 1999 • J. Harvey, Traditional textiles of Central Asia, London 2002 • Applied Art of Uzbekistan, ed. B. Kurbanov, E. Ernazarov, Toshkent 2003 • N. Sodikova, National Uzbek Clothes (XIX-XX centuries), Toshkent 2003 • M. Nierzwicka, Biżuteria świata z kolekcji Elżbiety Dzikowskiej, katalog wystawy, Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika, Toruń, 2004 • S. al-Maghribi, Traditional Female Costumes in Old Kuwait, 2006 Kuwait • M. Ginter, K. Krzywicka, Jedwabie, filce, karneole. Stroje Azji Środkowej ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, katalog wystawy MAiP, Warszawa 2007 • S. Paine, Embroidery from Afghanistan, London 2007 • R. van der Star, Ethnic Jewellery: From Africa, Asia and Pacific Islands, Amsterdam 2008 • S. Weir, Palestinian costume, The Trustees of the British Museum, 2009 • Marta Minakowska-Kostrzewa, Poza zdobnicze funkcje biżuterii tradycyjnej w wybranych krajach Zatoki Perskiej, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Ewy Machut-Mendeckiej, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, 2010 (praca nieopublikowana). • L. S. Diba, Turkmen jewellery. Silver ornaments from the Marshall and Marilyn R. Wolf Collection, Metropolitan Museum of Art, New York 2011 • S. van Rodde, Desert Silver: Nomadic and Traditional Silver Jewellery From the Middle East and North Africa, KIT publishers, Amsterdam, 2011 • K. Krzywicka, Biżuteria etniczna Afganistanu ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Warszawa 2012 • M. Ramson, The Enduring Craft of Yemeni Silver, [w:] “Saudi Aramco World”, Jan/Feb 2012, 32-37. • M. Ransom, Silver Jewelry from the Land of Sheba. Regional Yemeni Jewelry, The American University in Cairo Press, Cairo, 2013 • M. Dziekan, Chamsa (“dłoń/ręka Fatimy”) – między islamem, kulturą ludową I popularną, [w:] Kultura popularna a rzeczywistość społeczna Bliskiego Wschodu, Difin, Warszawa, 2013 • S. van Rodde, Desert Silver: Understanding traditional jewellery from the Middle East and North Africa, BLKVLD Publishers, Zandvoort, 2017 • Jacek Kukuczka, Na przekór. Kabylia, katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków, 2017 • M. Ginter-Frołow, Odkryte/Zakryte. Mężczyzna i kobieta w tradycyjnych społecznościach muzułmańskich, katalog wystawy Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa, 2018 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student - ma wiedzę o wybranych kwestiach związanych z tradycyjnym ubiorem w kulturach Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej i jego znaczeniu w różnych regionach świata islamu - zna różne typy strojów i biżuterii etnicznej, potrafi rozpoznać wybrane techniki wykonania i symbolikę motywów zdobniczych typowych dla estetyki wybranych krajów islamu - ma podstawową wiedzę na temat wybranych kontekstów społecznych, kulturowych i politycznych niektórych elementów ubioru w krajach islamu i funkcji jaką pełni ubiór jako element zróżnicowania komunikacyjnego krajów Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej Umiejętności: student - potrafi objaśnić najważniejsze wytwory wybranych kultur w kontekście stroju i biżuterii - potrafi wskazać jak wiedza na temat ubioru/biżuterii może być zastosowana przy nawiązywaniu i podtrzymywaniu profesjonalnych kontaktów w środowisku wielokulturowym - potrafi zidentyfikować podstawowe źródła inspiracji i zapożyczeń kulturowych Kompetencje: student - jest otwarty na nowe idee związane z odmiennością kulturową w sferze biznesu, w sektorze pozarządowym i międzynarodowym środowisku akademickim - ma świadomość odmienności kulturowej dotyczącej jej źródeł oraz jej znaczenia dla współczesnego świata. - rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej, własnej oraz krajów innych kręgów kulturowych szczególnie w zakresie tradycyjnego ubioru i jego zróżnicowanych funkcji |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny przygotowania się studenta/studentki do zajęć (zgodnie z wcześniej podanymi wytycznymi), obecności, aktywnego udziału w zajęciach i pracy własnej (przygotowanie projektu) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.