Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty - Czynniki komunikacji: biżuteria jako nośnik kultury/strój jako element komunikacji w życiu zawodowym i poza nim - ZIP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3600-KM-WCZK-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.9 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0319) Programy i kwalifikacje związane z naukami społecznymi, gdzie indziej niesklasyfikowane Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Warsztaty - Czynniki komunikacji: biżuteria jako nośnik kultury/strój jako element komunikacji w życiu zawodowym i poza nim - ZIP
Jednostka: Wydział Orientalistyczny
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Wydział Orientalistyczny - przedmioty ogólnouniwersyteckie
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne
ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5.

Warsztaty poświęcone zagadnieniom stroju i biżuterii rozpatrywanych jako nośniki kultury i elementy komunikacji, a także system znaków określających tożsamość społeczną, kulturową i polityczną.

Pełny opis:

Warsztaty koncentrują się wokół zagadnień stroju i biżuterii, rozpatrywanych jako nośnik kultury i system znaków określających tożsamość społeczną, kulturową i polityczną w wybranych krajach Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej. Celem warsztatów jest przekazanie wiedzy dotyczącej ubioru w wybranych krajach muzułmańskich, jego funkcji i roli w budowaniu tożsamości kulturowej, co pozwoli nabyć umiejętności owocnego komunikowania się w relacjach z przedstawicielami innych kultur i nawiązywać relację w środowisku wielokulturowym. Podczas warsztatów będą omówione takie zagadnienia jak funkcja komunikacyjna ubioru, symbolika, jego obecność w popkulturze oraz inne role ubioru w wybranych kulturach w obrębie świata islamu. Warsztaty pozwolą odpowiedzieć na pytania: jak ubiór wpływa na postrzeganie osoby go noszącej? jakie elementy symboliczne możemy w nim odnaleźć? jakie inne funkcję kulturowe jeszcze pełni? Studenci poznają tradycje ubioru w różnych regionach Azji i Afryki, co ma służyć zdobyciu umiejętności poruszania się w obszarze wielokulturowym i wykorzystania tej wiedzy w życiu zawodowym, w kontaktach biznesowych, dyplomatycznych lub związanych z innymi zawodami wymagającymi kontaktów z przedstawicielami innych kultur.

Literatura:

Proponowana literatura:

• Z. Jasiewicz, M. Bero, Sztuka zdobnicza Afganistanu, Wrocław 1977

• Z. Ananicz, Sztuka rękodzielnicza Afganistanu, MAIP, Warszawa1979

• A. C. Morozova, H.A. Aviedova, C.M. Mahkamova, Folk Art of Uzbekistan, Toshkent 1979

• J. Kalter, The Arts and Crafts of Turkestan, London 1984

• N. Sychova, Traditional jewellery from Soviet Central Asia and Kazakhstan 19th and 20th centuries. From the collection of the Museum of Oriental Art Moscow, Moscow 1984

• Afganistan. Sztuka i rękodzieło, MAIP, Warszawa1985

• D.A. Fachretdinova, Juvelirnoe iskusstvo Uzbekistana, Tashkent 1988

• The Decorative Arts of Central Asia, Joss Graham & Harriet Sandys Collection, Zamana Gallery, London 1988

• R.H. Colyer, The Art of Bedouin Jewellery. A Saudi Arabian Profile, Montreaux 1989

• T. Razina, N. Cherkosova, A. Kantsedikas, Folk Art in the Soviet Union, Leningrad 1989

• M. Redlak, Sztuka muzułmańska ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1991

• B. Pokorska, Klejnoty bogów i ludzi. Biżuteria azjatycka ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, MAiP, Warszawa 1999

• J. Harvey, Traditional textiles of Central Asia, London 2002

• Applied Art of Uzbekistan, ed. B. Kurbanov, E. Ernazarov, Toshkent 2003

• N. Sodikova, National Uzbek Clothes (XIX-XX centuries), Toshkent 2003

• M. Nierzwicka, Biżuteria świata z kolekcji Elżbiety Dzikowskiej, katalog wystawy, Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika, Toruń, 2004

• S. al-Maghribi, Traditional Female Costumes in Old Kuwait, 2006 Kuwait

• M. Ginter, K. Krzywicka, Jedwabie, filce, karneole. Stroje Azji Środkowej ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, katalog wystawy MAiP, Warszawa 2007

• S. Paine, Embroidery from Afghanistan, London 2007

• R. van der Star, Ethnic Jewellery: From Africa, Asia and Pacific Islands, Amsterdam 2008

• S. Weir, Palestinian costume, The Trustees of the British Museum, 2009

• Marta Minakowska-Kostrzewa, Poza zdobnicze funkcje biżuterii tradycyjnej w wybranych krajach Zatoki Perskiej, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Ewy Machut-Mendeckiej, Wydział Orientalistyczny, Uniwersytet Warszawski, 2010 (praca nieopublikowana).

• L. S. Diba, Turkmen jewellery. Silver ornaments from the Marshall and Marilyn R. Wolf Collection, Metropolitan Museum of Art, New York 2011

• S. van Rodde, Desert Silver: Nomadic and Traditional Silver Jewellery From the Middle East and North Africa, KIT publishers, Amsterdam, 2011

• K. Krzywicka, Biżuteria etniczna Afganistanu ze zbiorów Muzeum Azji i Pacyfiku w Warszawie, Warszawa 2012

• M. Ramson, The Enduring Craft of Yemeni Silver, [w:] “Saudi Aramco World”, Jan/Feb 2012, 32-37.

• M. Ransom, Silver Jewelry from the Land of Sheba. Regional Yemeni Jewelry, The American University in Cairo Press, Cairo, 2013

• M. Dziekan, Chamsa (“dłoń/ręka Fatimy”) – między islamem, kulturą ludową I popularną, [w:] Kultura popularna a rzeczywistość społeczna Bliskiego Wschodu, Difin, Warszawa, 2013

• S. van Rodde, Desert Silver: Understanding traditional jewellery from the Middle East and North Africa, BLKVLD Publishers, Zandvoort, 2017

• Jacek Kukuczka, Na przekór. Kabylia, katalog wystawy, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Kraków, 2017

• M. Ginter-Frołow, Odkryte/Zakryte. Mężczyzna i kobieta w tradycyjnych społecznościach muzułmańskich, katalog wystawy Muzeum Azji i Pacyfiku, Warszawa, 2018

Efekty uczenia się:

Wiedza: student

- ma wiedzę o wybranych kwestiach związanych z tradycyjnym ubiorem w kulturach Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej i jego znaczeniu w różnych regionach świata islamu

- zna różne typy strojów i biżuterii etnicznej, potrafi rozpoznać wybrane techniki wykonania i symbolikę motywów zdobniczych typowych dla estetyki wybranych krajów islamu

- ma podstawową wiedzę na temat wybranych kontekstów społecznych, kulturowych i politycznych niektórych elementów ubioru w krajach islamu i funkcji jaką pełni ubiór jako element zróżnicowania komunikacyjnego krajów Bliskiego Wschodu, Maghrebu i Azji Centralnej

Umiejętności: student

- potrafi objaśnić najważniejsze wytwory wybranych kultur w kontekście stroju i biżuterii

- potrafi wskazać jak wiedza na temat ubioru/biżuterii może być zastosowana przy nawiązywaniu i podtrzymywaniu profesjonalnych kontaktów w środowisku wielokulturowym

- potrafi zidentyfikować podstawowe źródła inspiracji i zapożyczeń kulturowych

Kompetencje: student

- jest otwarty na nowe idee związane z odmiennością kulturową w sferze biznesu, w sektorze pozarządowym i międzynarodowym środowisku akademickim

- ma świadomość odmienności kulturowej dotyczącej jej źródeł oraz jej znaczenia dla współczesnego świata.

- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej, własnej oraz krajów innych kręgów kulturowych szczególnie w zakresie tradycyjnego ubioru i jego zróżnicowanych funkcji

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie oceny przygotowania się studenta/studentki do zajęć (zgodnie z wcześniej podanymi wytycznymi), obecności, aktywnego udziału w zajęciach i pracy własnej (przygotowanie projektu)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)