Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

"Bare ruined choirs”/ „Nagi chór zniszczeń”. Kultura angielskiego Renesansu wobec Reformacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3700-AL-BRC-OG
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: "Bare ruined choirs”/ „Nagi chór zniszczeń”. Kultura angielskiego Renesansu wobec Reformacji
Jednostka: Wydział "Artes Liberales"
Grupy: Przedmioty oferowane przez Kolegium Artes Liberales
Przedmioty ogólnouniwersyteckie humanistyczne
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

ZNAJOMOŚĆ JĘZYKA ANGIELSKIEGO NA POZIOMIE B2 (będziemy starali się porównywać polskie przekłady tekstów angielskich z oryginałami)

Skrócony opis:

Kurs poświęcony analizie literackich i wizualnych świadectw kontrowersji teologicznych od panowania Henryka VIII do Rewolucji Cromwellowskiej. Zastanowimy się, jakie znaczenie dla współczesnego odbiorcy ma to, po której stronie sporu stali autorzy analizowanych tekstów. Będziemy się również odnosić do sytuacji angielskich dysydentów-katolików w kraju i na emigracji (Thomas Morus, Edmund Campion i jezuiccy męczennicy, Augustine Baker i żeńskie zakony na emigracji, przyczyny i skutki Spisku Prochowego).

Pełny opis:

Kurs interdyscyplinarny, łączący refleksję historyczną z omówieniem róźnic doktrynalnych pomiędzy katolikami, Luteranami i wyznawcami kalwinizmu i z analizą wpływu reformacji na dramat i poezję doby Renesansu (debaty eucharystyczne, ikonoklazm). Cytat w tytule pochodzi z Sonetu 73 Williama Szekspira i stanowi aluzję do spustoszenia, jakie w angielskich świątyniach spowodowali angielscy ikonoklaści za panowania Edwarda VI. Celem kursu jest przedstawienie wpływu Reformacji na sztukę i literaturę w Anglii od Aktu Supremacji do Rewolucji Cromwellowskiej. Znaczący wpływ na zmianę oceny tego wpływu mają prace Eamona Duffy’ego, który zakwestionował stanowisko protestanckich historyków, takich jak A. G. Dickens, jednoznacznie potępiające antyprotestancką politykę Marii Tudor i kardynała Pole’a, a jednocześnie marginalizujące zasięg represji skierowanych przeciw katolikom-rekuzantom za czasów Elźbiety I i jej następcy Jakuba.

Wśród omawianych zagadnień znajdą się, między innymi: historia sporów o Czyściec, odpusty i Eucharystię; związki angielskich protestantów z francuskimi Hugenotami (o Nocy św. Bartłomieja opowiada sztuka Marlowe’a The Massacre of Paris); kwestia przekładów Biblii; kalwińskie i purytańskie ataki na teatr; omówienie działalności rekuzantów lub konwertytów na katolicyzm (Robert Southwell, Richard Crashaw, Augutine Baker; katolickie tropy w twórczości W. Shakespeare’a).

Literatura:

ANON. A Lament for the Shrine of Our Lady of Walsingham. https://www.theguardian.com/books/booksblog/2011/feb/23/lament-our-lady-shrine-at-walsingham.

ANON. The Ghast of Gy. https://d.lib.rochester.edu/teams/text/foster-three-purgatory-poems-gast-of-gy-introduction

ANON. The Pearl (fragmenty). Polski przekład w: Pan Gawen i Zielony rycerz, Sir Orfeo, Perła. Tłum. Andrzej Wicher. Warszawa 1997.

CHAUCER, Geoffrey. Prolog do Opowieści Przekupnia relikwii, w: Opowieści kanterberyjskie. Tłum. Jarek Zawadzki. Katowice 2021.

GOSSON, Stephen. The School of Abuse. https://www.luminarium.org/renascence-editions/gosson1.html

HERBERT, George. The Temple. [Świątynia]. https://www.ccel.org/ccel/herbert/temple/TempleFrames.html

(wiersze: “The Altar”, “Sacrifice”, “The Bag”, “Love III”).

LUTHER, Martin. The Babylonian Captivity of the Church, w: The European Reformation Sourcebook. Oxford 2000. 38-39.

MORE, Thomas. Supplication of Souls. https://thomasmorestudies.org/wp-content/uploads/2020/09/Supplication2015-etext.pdf

MARLOWE, Christopher. The Massacre of Paris (i opera Purcella).

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tłum. M. Słomczyński, Kraków 1982.

SHAKESPEARE, William. Sir Thomas More. https://www.fulltextarchive.com/book/sir-thomas-more

SHAKESPEARE, William. “Sonet 73”. Dowolny przekład.

SIDNEY, Philip. An Apology for Poetry. https://www.gutenberg.org/ebooks/1962.

(fragmenty)

SOUTHWELL, Robert. “The Burning Babe”. https://www.poetryfoundation.org/poems/45183/the-burning-babe

Literatura pomocnicza:

DICKENS, A. G. The English Reformation. London 1964. Rozdziały: The Divorce, The Great Transfer, The Origins of Anglicanism, strony: 167-88 oraz 199-203.

DUFFY, Eamon. The Stripping of the Altars. New Haven and London 2005. Part II: strony 377-478.

CLARY, Ian Hugh. Background to the English Reformation: Three Views. “MJAT” 22 (2011): 77-87.

GREENBLATT, Stephen. Hamlet in Purgatory. Princeton 2001.

GREENBLATT, Stephen. Renaissance Self-Fashioning (Chicago 1980. Rozdział The Word of God in the Age of Mechanical Reproduction, 74-115.

GREENBLATT, Stephen. Will in the World [polski przekład: Szekspir. Stwarzanie świata. Warszawa 2010. Rozdział: Wielki Strach.

RATZINGER, Joseph. Czy Eucharystia jest Ofiarą oraz Problem transsubstancjacji i pytanie o sens Eucharystii, w: Duch liturgii. Tłum. Eliza Pieciul. Kraków 2019.

SHUGER, Debora. Habits of Thought In Elizabethan England. Berkeley 1990.

STARNES. D.T. Our Lady of Walsingham, “Texas Review” 7 (1922): 306-327.

Filmografia: A Man for All Seasons (1966), Elizabeth (1998), Gunpowder (miniseries 2017)

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student zdobędzie następujące wiadomości i umiejętności.

Wiedza

• Absolwent zna i stosuje różne metody analizy i interpretacji dzieł artystycznych;

• zna współcześnie stosowane metody interpretacji tekstów kultury,

a w szczególności:

posiada wiedzę na temat kulturowych świadectw Reformacji w Anglii;

zna teksty teologiczne odnoszące się do kwestii znaków Eucharystycznych i do rozumienia sakramentów w różnych optykach reformacyjnych.

Umiejętności

• potrafi samodzielnie dobrać i zastosować odpowiednie narzędzia badawcze do analizy dzieł sztuki oraz tekstów naukowych i materiałów wizualnych;

• wykorzystuje interdyscyplinarne metody i narzędzia badawczych do analizy zjawisk kultury;

• potrafi samodzielnie zanalizować tekst naukowy z dziedziny nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych w języku polskim oraz w wybranym języku obcym

w szczególności:

potrafi samodzielne analizować teksty literackie i wykorzystuje wiedzę na temat historii angielskiej reformacji do pogłębionej interpretacji poezji i dramatu;

posiada umiejętność krytycznego czytania tekstów teoretycznych na temat poezji i dramatu.

Kompetencje

• jest gotów do dynamicznego rozwoju naukowego w obrębie nauk humanistycznych, społecznych i oraz śledzi nowe metody i paradygmaty badawcze.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa będzie wypadkową nast. ocen cząstkowych:

25% aktywność w czasie zajęć

25% dwie krótkie (do 500 słów) wypowiedzi pisemne w trakcie semestru

50% kolokwium ustne

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)