Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-1BLS-N
Kod Erasmus / ISCED: 12.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0912) Medycyna Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pierwsza pomoc (BLS) i elementy pielęgniarstwa
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty podstawowe dla I roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje swoim zakresem ćwiczenia praktyczne podstawowych zabiegów resuscytacyjnych według wytycznych Europejskiej Rady Resuscytacji oraz podstawowe procedury pielęgniarskie.

Pełny opis:

W ramach zajęć zostaną omówione następujące zagadnienia: zasady i algorytmy udzielania pierwszej pomocy (Basic Life Support), podstawowy funkcjonowania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, postępowania w innych stanach nagłych w ramach pierwszej pomocy, idea użycia automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED), przeprowadzenie wywiadu lekarskiego, podstawy monitorowania parametrów życiowych, zasady kaniulacji naczyń, podaż leków różnymi drogami, cewnikowanie pęcherza moczowego oraz opieka nad pacjentem z cewnikiem, techniki toalety pacjenta uzależnione od jego stanu zdrowia.

Literatura:

Wytyczne Resucytacji: rozdział 4, Kraków 2021: www.prc.krakow.pl/wytyczne_2021.html

Majda A., Ślusarska B., Zarzycka D. Umiejętności pielęgniarskie Katalog check-list, Warszawa 2021

Majda. A, Ślusarska B., Zarzycka D. Podstawy pielęgniarstwa. Tom 2. Strony 33-100; 597-618; 998-1003

Efekty uczenia się:

Umiejętności: student potrafi:

E.U1. zebrać wywiad z dorosłym, w tym osobą starszą, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta

E.U3. zebrać wywiad w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia z zastosowaniem schematu SAMPLE (S – Symptoms (objawy), A – Allergies (alergie), M – Medications (leki), P – Past medical history (przebyte choroby / przeszłość medyczna), L – Last meal (ostatni posiłek), E – Events prior to injury/illness (zdarzenia przed wypadkiem/zachorowaniem)

E.U14. wykonywać procedury i zabiegi medyczne, w tym: 1) pomiar i ocenę podstawowych funkcji życiowych (temperatura, tętno, ciśnienie tętnicze krwi) oraz monitorowanie ich z wykorzystaniem kardiomonitora i pulsoksymetru; 5)bezprzyrządowe i przyrządowe udrażnianie dróg oddechowych; 6)dożylne, domięśniowe i podskórne podanie leku; 7)pobranie i zabezpieczenie krwi do badań laboratoryjnych, w tym mikrobiologicznych; 10)cewnikowanie pęcherza moczowego u kobiety i mężczyzny; 11)założenie zgłębnika żołądkowego

E.U15. zastosować środki ochrony indywidualnej adekwatne do sytuacji klinicznej

F.U9. prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne (Basic Life Support, BLS) u noworodków i dzieci zgodnie z wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji (European Resuscitation Council, ERC)

F.U10. prowadzić zaawansowane czynności resuscytacyjne u noworodków (Newborn Life Support, NLS) i dzieci (Pediatric Advanced Life Support, PALS) zgodnie z wytycznymi ERC

F.U11. prowadzić podstawowe zabiegi resuscytacyjne BLS u dorosłych, w tym z użyciem automatycznego defibrylatora zewnętrznego, zgodnie z wytycznymi ERC

Kompetencje społeczne: student jest gotów do:

K_K1. nawiązania i utrzymania głębokiego oraz pełnego szacunku kontaktu z pacjentem, a także okazywania zrozumienia dla różnic światopoglądowych i kulturowych

K_K2. kierowania się dobrem pacjenta

K_K4. podejmowania działań wobec pacjenta w oparciu o zasady etyczne, ze świadomością społecznych uwarunkowań i ograniczeń wynikających z choroby

Metody i kryteria oceniania:

Dopuszczalna jest jedna nieobecność po przedstawieniu zwolnienia lekarskiego.

Egzamin praktyczny ze znajomości algorytmów postępowania w zakresie pierwszej pomocy. Podczas egzaminu student losuje jeden z 20 scenariuszy. Każdy scenariusz obejmuje dwa z niżej wymienionych przypadków medycznych:

- Osoba przytomna – wywiad SAMPLE oraz pierwsza pomoc w hipoglikemii lub zawale mięśnia sercowego lub wystąpienia drgawek

- Osoba nieprzytomna oddychającą – pozycja bezpieczna

- Osoba nieprzytomna oddychająca dorosła – RKO + AED

- Osoba nieprzytomna oddychająca dziecko – RKO + AED

- Osoba nieprzytomna oddychająca niemowlę – RKO + AED

- Zakrztuszenie osoby dorosłej

- Zakrztuszenie niemowlęcia

Egzamin ma charakter praktyczny – student ma zaprezentować wiedzę i umiejętności z zakresu każdego algorytmu. Zaliczenie algorytmu stanowi podstawę zaliczenia (70 pkt) i jest niezbędne do zaliczenia przedmiotu. Dodatkowe punkty przyznawane są za:

- Udrożnienie dróg oddechowych umieszczając dwa lub trzy palce na częściach kostnych żuchwy (10 pkt)

- Podczas rozmowy z dyspozytorem student przekazał informacje w kolejności: miejsce zdarzenia, rodzaj zdarzenia, liczba osób poszkodowanych. (10 pkt)

- Podczas wskazywania osoby do pomocy student używa gestu wskazania lub identyfikuje osobę na podstawie cechy charakterystycznej ubioru.

- Podczas zbieranie wywiadu SAMPLE wykazanie się wspierającą postawą – przyjęcie pozycji równej fizycznie (wsparcie praktyczne) lub utrzymanie kontaktu wzrokowego (wsparcie emocjonalne) lub przekazanie informacji co się będzie działo (wsparcie informacyjne) (10 pkt)

- Włącznie urządzenia AED tak szybko jak to możliwe (10 pkt)

- Podczas odkrztuszania przyjęcie pozycji zabezpieczającej przed upadkiem poszkodowanego (10 pkt)

- Zdjęcie okularów i/lub wyciągnięcie przedmiotów osobistych z kieszeni osoby poszkodowanej przed ułożeniem w pozycji bezpiecznej (10 pkt) Kryteria punktacji, a oceny:

<70 - 2

70 – 3

71 – 80 – 3,5

81 – 90 – 4

91 – 100 – 4,5

101 – 110 – 5

>111 – 5!

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Szymon Rokicki, Bartosz Rustecki
Prowadzący grup: Paweł Oskwarek, Szymon Rokicki, Paweł Wiktorzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)