Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fizjologia i patologia rozwoju dziecka w pierwszym roku życia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3900-1F5
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fizjologia i patologia rozwoju dziecka w pierwszym roku życia
Jednostka: Wydział Medyczny
Grupy: Przedmioty do wyboru dla I roku studiów kierunku lekarskiego
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):


Z uwagi na praktyczny aspekt fakultetu (nauka badania przedmiotowego dziecka) w zajęciach warsztatowych może uczestniczyć max 10 osób oraz wymagane jest zaświadczenie o niekaralności



Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dostarczenie studentom kompleksowej wiedzy na temat kluczowych procesów fizjologicznych oraz potencjalnych patologii, które mogą wystąpić w okresie niemowlęcym.

Pełny opis:

Zakres tematyczny obejmuje problemy związane z podstawowymi etapami rozwoju fizycznego, motorycznego, poznawczego i emocjonalnego dziecka od narodzin do pierwszego roku życia. Podczas zajęć zostaną przedstawione odrębności okresu noworodkowego takie jak adaptacja do życia pozałonowego oraz specyficzne problemy żywieniowe w tym okresie życia. W szczególny sposób zostanie podkreślony fundamentalny wpływ karmienia piersią na dalszy rozwój dziecka. W trakcie kursu poruszane będą również zagadnienia związane z neurofizjologią rozwoju dziecka i wczesnymi oznakami zaburzeń ze spektrum autyzmu. Przedstawione zostaną narzędzia i metody oceny rozwoju dziecka: siatki centylowe, testy przesiewowe.

W trakcie kursu zaplanowano zajęcia z psychologiem, który przedstawi Studentom problematykę zaburzeń psychicznych matki w okresie okołoporodowym.

W części warsztatowej zajęć Studenci zostaną zapoznani z umiejętnością badania przedmiotowego niemowlęcia oraz oceną rozwoju psychoruchowego. Przedstawiona zostanie metodyka badania odruchów niemowlęcych.

Literatura:

1. Kawalec W., Grenda R., Kulus M. Pediatria t.1 i t.2. Wydawnictwo PZWL 2024.

2. Szajewska H., Horwath A.: Żywienie i leczenie żywieniowe dzieci i młodzieży. Medycyna Praktyczna 2024.

3. Szajewska H., Socha P., Horwath A.: Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Standardy Medyczne 2021;18:805-822 - dostępny pod linkiem: https://ptghizd.pl/cm/uploads/2021/04/smp_01_2021_zasady_zywienia_zdrowych_niemowlat.pdf

Efekty uczenia się:

Student/Studentka po zaliczeniu zajęć zna i rozumie:

- E.W1. Zasady karmienia naturalnego, żywienie dziecka zdrowego i zapobiegania otyłości oraz modyfikacje żywieniowe wynikające z chorób;

- E.W2. Zasady profilaktyki chorób występujących u dzieci, w tym badania przesiewowe, badania bilansowe i szczepienia ochronne;

Umiejętności: Student/Studentka po zaliczeniu zajęć potrafi:

- E.U2. Zebrać wywiad z dzieckiem i jego opiekunami, wykorzystując umiejętności dotyczące treści, procesu i percepcji komunikowania się, z uwzględnieniem perspektywy biomedycznej i perspektywy pacjenta;

- E.U6. Prowadzić pełne i ukierunkowane badanie fizykalne dziecka od okresu noworodkowego do młodzieńczego dostosowane do określonej sytuacji klinicznej, w tym badanie:

1) ogólnopediatryczne

2) neurologiczne

3) układu mięśniowo-szkieletowego

- E.U8. przeprowadzić badanie bilansowe, w tym zestawić pomiary antropometryczne i ciśnienia tętniczego krwi z danymi na siatkach centylowych oraz oceniać stopień zaawansowania dojrzewania

Metody i kryteria oceniania:

Test, ocena bieżąca aktywności podczas zajęć

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 3 godzin więcej informacji
Wykład konwersatoryjny, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Tomaszewska
Prowadzący grup: Milena Pogonowska, Agata Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)