Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Europa, nowoczesność i Polacy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4003-ENP-OG
Kod Erasmus / ISCED: 14.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0314) Socjologia i kulturoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Europa, nowoczesność i Polacy
Jednostka: Centrum Europejskie
Grupy: przedmioty ogólnouniwersyteckie Centrum Europejskiego
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim
Przedmioty ogólnouniwersyteckie społeczne
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

Głównym tematem konwersatorium są problemy i dyskusje wynikające z odrębnych dróg rozwojowych Europy Zachodniej i Polski w epoce nowoczesności. O ile ta pierwsza zyskała dominację ekonomiczną oraz symboliczną, narzucając światu uniwersalne wzorce cywilizacyjne, ta druga zaczęła być postrzegana jako zacofana, a więc niezupełnie europejska.

Pełny opis:

Nowoczesność, a więc – mówiąc najprościej – połączenie idei Oświecenia i rozwoju kapitalizmu, stanowiła podstawę przewagi gospodarczej Europy nad resztą świata. Dzięki niej Europa zyskała również dominację symboliczną, opartą na koncepcji Zachodu jako uniwersalnego wzorca cywilizacyjnego. Procesy te nie dotyczyły Polski, którą cechowało opóźnienie modernizacyjne. Dominacja rolnictwa opartego na pracy chłopów pańszczyźnianych, słaby rozwój przemysłu, a także upadek własnego państwa, powodowały, że dostrzegano wyraźne różnice między naszym krajem a nowoczesną Europą-Zachodem. Polacy konfrontowali się z wzorcami zachodniej nowoczesności i dyskutowali, czy modernizacja jest dla nich szansą czy zagrożeniem. Dlatego w trakcie zajęć będziemy omawiać takie zagadnienia, jak: definicja nowoczesności, różnice między Zachodem i Wschodem Europy, przyczyny polskiego zapóźnienia, polskie spory o modernizację oraz stereotypy Zachodu i Wschodu.

Zajęcia przeznaczone są dla słuchaczy, którzy w toku wcześniejszych studiów zetknęli się już z problematyką nauk humanistycznych i społecznych. Poszczególne spotkania opierać się będą na wspólnej lekturze i analizie wybranych tekstów. Istotnym celem konwersatorium jest ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem i dyskutowania literatury naukowej, a także dostrzegania podejmowanych w niej problemów w życiu współczesnym. To umiejętności niezbędne dla osób, które chciałyby w przyszłości samodzielnie podejmować prace badawcze.

Literatura:

A. Giddens, Konsekwencje nowoczesności, Kraków 2008.

I. Wallerstein, Analiza systemów-światów: wprowadzenie, Warszawa 2007.

A. Leszczyński, Skok w nowoczesność: polityka wzrostu w krajach peryferyjnych 1943-1980, Warszawa 2013.

T. Kizwalter, Polska nowoczesność: genealogia, Warszawa 2020.

L. Wolff, Wynalezienie Europy Wschodniej: mapa cywilizacji w dobie Oświecenia, Kraków 2020.

J. Jedlicki, Jakiej cywilizacji Polacy potrzebują: studia z dziejów idei i wyobraźni XIX wieku, wyd. 2 popr., Warszawa 2002.

J. Jedlicki, Stereotyp Zachodu w Polsce porozbiorowej, w: Mity i stereotypy w dziejach Polski, red. J. Tazbir, Warszawa 1991, s. 99-124.

M. Janion, Niesamowita Słowiańszczyzna: fantazmaty literatury, Kraków 2006.

M. Napiórkowski, Turbopatriotyzm, Wołowiec 2019.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu kursu student:

• zna podstawowe pojęcia stosowane przez badaczy nowoczesności;

• rozumie polskie spory o modernizację oraz występujące w nich stereotypy Europy, Zachodu i Wschodu;

• potrafi czytać ze zrozumieniem literaturę z zakresu historii i socjologii kultury;

• potrafi przygotować́ wystąpienie ustne (z użyciem odpowiedniej terminologii i źródeł) oraz podjąć́ akademicką dyskusję na temat polskich problemów z nowoczesnością.)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena ciągła udziału w konwersatorium.

Uczestników konwersatorium obowiązuje obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności, 3-5 wymagają zaliczenia w formie pisemnej, więcej niż 5 powoduje niezaliczenie zajęć), czytanie przewidzianych lektur i udział w dyskusji. Osoby regularnie uchylające się od czytania i aktywnego udziału w zajęciach otrzymają ocenę niedostateczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Chmielewska
Prowadzący grup: Agnieszka Chmielewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)