Dylematy integracji europejskiej
Informacje ogólne
| Kod przedmiotu: | 4003-EU-L35-DIE |
| Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
| Nazwa przedmiotu: | Dylematy integracji europejskiej |
| Jednostka: | Centrum Europejskie |
| Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia III rok 5 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
| Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
| Język prowadzenia: | polski |
| Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
| Skrócony opis: |
Zamierzeniem prowadzącego będzie poszukiwanie odpowiedzi na pytania i wątpliwości badawcze z odwołaniem się do wielu teorii, ujęć teoretycznych i metod (narzędzi badawczych) z zakresu integracji europejskiej bez konieczności przesądzania, które z nich w najbardziej adekwatny sposób pozwalają zrozumieć dylematy dotyczące integracji i Unii Europejskiej. |
| Pełny opis: |
TEMAT ZAJĘĆ - ZAKRES KONWERSATORIUM 1. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu funkcjonalnym i neofunkcjonalnym - w ujęciu realistycznym – państwowo-centrycznym 2. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu międzypaństwowym - w ujęciu międzyrządowym 3. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu instytucjonalizmu racjonalnego wyboru - instytucjonalizmu historycznego 4. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu federalnym - w ujęciu Europy Ojczyzn 5. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu krytyki kapitalizmu integracji europejskiej - w ujęciu wspólnej waluty euro 6. Dylematy dynamiki integracji europejskiej - w ujęciu religijnym - w ujęciu duchowym i moralnym |
| Literatura: |
Zalecana literatura: I. Literatura podstawowa: Z.Czachór, Kryzys i zaburzona dynamika Unii Europejskiej, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2013. Z.Czachór, T.G.Grosse, W.Paruch (red.), Integracja europejska – polska perspektywa, Wydawnictwo Sejmowe, Warszawa 2018, ISBN 978-83-7666-580-1. Z.Czachór, Unia Europejska w stanie krytycznym. Nowe sytuacje – nowe konstelacje – nowe orientacje, „Przegląd Europejski”, tom 2018, numer 1, s.11-19. Z.Czachór, Fenomen integracji i Unii Europejskiej. Rozważania z pogranicza filozofii i literatury, „Studia Europejskie”, nr 3, 2019, s. 181- 209, ISSN 1428-149X. Z.Czachór, Czy wojna Rosji z Ukrainą wzmocni czy osłabi Unię Europejską? Neofunkcjonalizm versus neorealizm – zderzenie perspektyw i ujęć, „Studia Polityczne”, Tom 52 Nr 1 (2024). Witkowska M., Przezwyciężanie kryzysu w procesie integracji europejskiej poprzez zmiany regulacji dotyczących udziału obywateli UE w podejmowaniu i realizacji decyzji, „Przegląd Europejski” 2015, nr 1, p. 65-95, DOI: 10.31338/1641-2478pe.1.15.3. Witkowska M., Kryzys modelu demokracji w Unii Europejskiej – przyczyny, uwarunkowania, scenariusze rozwoju sytuacji, [in:] K.A. Wojtaszczyk, Nadolska J. (eds.), Kryzysy w procesie integracji europejskiej i sposoby ich przezwyciężania, Warszawa 2015 Strony internetowe UE i instytucji UE. |
| Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - fundamentalne pojęcia z nauk o polityce i administracji w zakresie integracji i dezintegracji oraz ich interpretacji - w sposób zaawansowany współczesne systemy integracji i dezintegracji - pojęcia i teorie z zakresu studiów europejskich i stosunków międzynarodowych dotyczące integracji i dezintegracji - wzajemne powiązania integracji i dezintegracji UE - procesy społeczne zachodzące w Europie w czasie integracji i dezintegracji - zróżnicowanie kryzysowe i dezintegracyjne - idee i różne koncepcje integracji i dezintegracji - polityki Unii Europejskiej w zakresie zarządzania kryzysowego - pozycję Polski w Europie i polską politykę zagraniczną wobec integracji i dezintegracji - wybrane regulacje prawne dotyczące zapobiegania i pokonywania integracji w Europie Umiejętności - absolwent potrafi: - identyfikować przyczyny, analizować przebieg i wskazywać skutki procesów integracyjnych i dezintegracyjnych - interpretować wybrane wydarzenia i procesy z historii integracji i dezintegracji - prognozować procesy i zjawiska polityczne i społeczne o charakterze kryzysowym - dokonać wyboru odpowiednich metod opisu oraz analizy problemów integracyjnych i dezintegracyjnych - interpretować wybrane problemy UE w świetle poglądów i dorobku autorytetów naukowych - zilustrować poruszane problemy przykładami ze współczesnej rzeczywistości europejskiej oraz analizować debatę publiczną poświęconą zagadnieniom integracji i dezintegracji - analizować teksty prawne i prawnicze oraz wskazywać ich kryzysowe konsekwencje - wykorzystać zaawansowane narzędzia informatyczne w celu gromadzenia, analizy i prezentacji danych oraz komunikacji dotyczących integracji i dezintegracji - przygotować pracę pisemną z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich dotyczących integracji i dezintegracji - zaplanować i zorganizować swoją pracę w celu wykonania złożonych zadań - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze - zbierać oraz porządkować informacje i dane niezbędne do analizy procesów integracyjnych w Europie - konstruuje procedury antykryzysowe Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: - krytycznego śledzenia wydarzeń integracyjnych i dezintegracyjnych w Europie uznania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów naukowych i praktycznych - aktywnego uczestnictwa w inicjatywach integracyjnych wykorzystując uzyskaną wiedzę - funkcjonowania w zróżnicowanej kryzysowo Europie - przyjęcia roli odpowiedzialnego obywatela świadomego integracyjnych zagrożeń - interpretacji zebranych danych i informacji źródłowych oraz formułowania na tej podstawie wniosków - rozpoznawania i rozwiązywania problemów i integracji według własnego modus operandi - aktywnej dyskusji z innymi, opisywania problemów integracyjnych, proponowania rozwiązania integracji, słuchania sugestii innych osób i korzystania z nich |
| Metody i kryteria oceniania: |
Ocena ciągła aktywności na zajęciach konwersatoryjnych. Zaliczenie ustne na ostatnich zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
| Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Spasimir Domaradzki | |
| Prowadzący grup: | Spasimir Domaradzki | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (w trakcie)
| Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
| Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 10 miejsc
|
|
| Koordynatorzy: | Zbigniew Czachór | |
| Prowadzący grup: | Zbigniew Czachór | |
| Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
| Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
