Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L35-OKUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona konsumenta w Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka dzienne I stopnia III rok 5 semestr ZIMA, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z prawami przysługującymi konsumentom w Unii Europejskiej ze szczególnym naciskiem na obszary ochrony konsumenta, z którymi studenci mają największą styczność. Szczególna uwaga zostanie poświęcona sprzedaży konsumenckiej, umowom zawieranym na odległość, handlowi elektronicznemu, bezpieczeństwu produktów, nieuczciwym praktykom handlowym i nieuczciwym warunkom w umowach, transportowi lotniczemu, usługom turystycznym, rynkowi żywności, ochronie danych osobowych oraz roamingowi. |
Pełny opis: |
POJĘCIE KONSUMENTA: Pojęcie konsumenta w prawie unijnym i polskim. Konsument przeciętny. SYSTEM PRAWNY OCHRONY KONSUMENTA W UE: Podstawa prawna unijnej ochrony konsumenta. Cele, metody, obszary i systemy ochrony konsumenta. Dochodzenie i egzekwowanie roszczeń. Komunikat Komisji: Nowy program na rzecz konsumentów. Poprawa odporności konsumentów na potrzeby trwałej odbudowy, COM(2020) 696. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. SPRZEDAŻ KONSUMENCKA: Uprawnienia konsumenta i obowiązki sprzedawcy. Obowiązek informacji. Rękojmia za wady. Gwarancja. Dyrektywa 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa 98/6 w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. UMOWY ZAWIERANE POZA LOKALEM PRZEDSIĘBIORSTWA I NA ODLEGŁOŚĆ: Obowiązek informowania konsumenta. Uprawnienia konsumenta. Prawo wycofania się z umowy. Dyrektywa 2011/83/UE w sprawie praw konsumentów. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. HANDEL ELEKTRONICZNY: Treści cyfrowe i usługi cyfrowe. Obowiązki przedsiębiorcy. Środki ochrony prawnej. Prawa i obowiązki w przypadku rozwiązania umowy. Blokowanie geograficzne. Dyrektywa 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych. Rozporządzenie 2018/302 w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym. BEZPIECZEŃSTWO PRODUKTÓW: Zakres przedmiotowy i podmiotowy. Produkt bezpieczny i niebezpieczny. Obowiązki przedsiębiorcy. Nadzór. Znakowanie. Dyrektywa 2001/95 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. NIEUCZCIWE PRAKTYKI HANDLOWE: Praktyki handlowe wprowadzające w błąd. Agresywne praktyki handlowe. Praktyki zakazane w każdych okolicznościach. Staranność zawodowa. Dyrektywa 2005/29 dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. NIEUCZCIWE WARUNKI W UMOWACH KONSUMENCKICH: Uczciwy charakter klauzuli umowne. Wykaz nieuczciwych warunków w umowach. Sankcje. Dyrektywa Rady 93/13 w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich. Dyrektywa 2019/2161 w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. TRANSPORT LOTNICZY: Ochrona konsumenta usług transportu lotniczego. Obowiązki przewoźnika i uprawnienia pasażera. Odpowiedzialność. Wyłączenia odpowiedzialności. Rozporządzenie 261/2004 ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. USŁUGI TURYSTYCZNE: Obowiązki organizatora wycieczki i uprawnienia turysty. Treść broszury reklamowej. Odpowiedzialność organizatora. Umowa sprzedaży usługi turystycznej i jej zmiana. Dyrektywa 2015/2302 w sprawie imprez turystycznych i powiązanych usług turystycznych. RYNEK ŻYWNOŚCIOWY: Etykietowanie żywności. Ochrona oznaczeń geograficznych. Rozporządzenie 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozporządzenie 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych. OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH: Dane osobowe. Przetwarzanie danych osobowych. Prawo do informacji. Prawo do dostępu, zmiany i sprzeciwu. Prawo do bycia zapomnianym. Naruszenia RODO. Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych. ROAMING I KORZYSTANIE Z TREŚCI ONLINE W CAŁEJ UE: Dostęp do otwartego internetu i usług łączności wewnątrzunijnej. Opłaty. Transgraniczne przenoszenie na rynku wewnętrznym usług online w zakresie treści. Rozporządzenie 2015/2120 ustanawiające środki dotyczące dostępu do otwartego internetu. Rozporządzenie 2017/1128 w sprawie transgranicznego przenoszenia na rynku wewnętrznym usług online w zakresie treści. |
Literatura: |
M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Prawa konsumenta w teorii i praktyce, Warszawa 2018 M. Jagielska, K. Podgórski, E. Sługocka-Krupa, Ochrona konsumenta na rynku usług, Warszawa 2017 B. Pachucka-Smulska, Consumer Protection Law in Poland from the Perspective of EU Law, Warszawa 2017 D. Karczewska, M. Namysłowska, T. Skoczny, Ustawa o prawach konsumenta, Warszawa 2015 M. Królikowska-Olczak, B. Pachuca-Smulska, Ochrona konsumenta w prawie polskim i Unii Europejskiej, Warszawa 2013 B. Gnela, Umowa konsumencka w polskim prawie cywilnym i prywatnym międzynarodowym, Warszawa 2013 S. Kaczorowska, A. Kurzyńska-Lipniewicz, Prawne aspekty ochrony konsumenta w Polsce i Unii Europejskiej, Leginca 2009 K. Rokita, Prawa konsumenta, Warszawa 2009 Kohutek K., Sieradzka M., Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008 M. M. Bernatt, A. Jurkowska, T. Skoczny, Ochrona konkurencji i konsumentów, Warszawa 2007 C. Banasiński, Standardy wspólnotowe w polskim prawie ochrony konsumenta, Warszawa 2004 E. Łętowska, Europejskie prawo umów konsumenckich, Warszawa 2004 J. Dutkiewicz, U. Łysoń, M. Niepokulczycka, E. Sieliwanowicz, Prawa konsumenta, Warszawa 2000 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie polityki Unii Europejskiej, wybrane aspekty zarządzania nimi oraz ich znaczenie dla przedsiębiorstw i organizacji społecznych K_W15 Umiejętności: absolwent potrafi przygotować wystąpienie ustne z użyciem odpowiedniej terminologii z zakresu studiów europejskich na podstawie odpowiednio dobranych źródeł oraz podjąć akademicką dyskusję K_U09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: - Aktywność na zajęciach - Prezentacja |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Boiret | |
Prowadzący grup: | Karolina Boiret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 12 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Boiret | |
Prowadzący grup: | Karolina Boiret | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.