Społeczeństwo i komunikacja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-L35-SIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Społeczeństwo i komunikacja |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Głównym celem konwersatorium jest pogłębienie rozumienia i interpretacji zjawisk i procesów zachodzących we współczesnej Europie poprzez skupienie się na zmienności form kulturowych, społecznych oraz zmian w sposobach komunikowania się. |
Pełny opis: |
Konwersatorium poświęcone jest zmianom w kulturze Europejskiej (zarówno społecznej jak i politycznej i gospodarczej) ujmowanym przez pryzmat dynamiki rozwoju społecznego i zmiennych form w komunikacji. Dla osiągnięcia tego celu wybrałam trzy kluczowe sfery: zmienność rozumienia kultury, zmienność podstaw zapewniających spójność społeczną oraz zmienność form komunikacji społecznej. Analityczna lektura wybranej literatury pogłębia rozumienie powyższych procesów, rozwija także umiejętności i kompetencje „miękkie” studentów. Studenci indywidualnie prezentują swoje wnioski z lektury, używają pojęć analitycznych do interpretowania wielości zjawisk, pracują w grupach, prezentują opracowane wspólnie projekty na wskazane tematy zaczerpnięte z poznawanych prac. W trakcie konwersatorium wykorzystywane są też materiały o charakterze audiowizualnym, które demonstrują możliwości połączenia teorii z praktyką. |
Literatura: |
wokół definicji kultury - proponowane lektury i lektury rozszerzające: Kroeber Alfred Louis, „Naukowe pojęcie kultury“ w tegoż: „Istota kultury”, PWN: Warszawa 1989, str. 276-321. Nowicka Ewa, Świat człowieka – świat kultury (Wydanie nowe), PWN: Warszawa, 2006, str. 45-60. Barker Chris, Studia kulturowe – teoria i praktyka, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego: Kraków, 2005. wspólnota i stowarzyszenie – różne formy socjalizacji: Tönnies Ferdinand, „Teoria Wspólnoty” w: Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa 1988, str. 27-46 i 66-77. Durkheim Emile, „Solidarność mechaniczna albo oparta na podobieństwie” oraz „Solidarność wynikająca z podziału pracy albo organiczna” w” O podziale pracy społecznej, PWN, Warszawa 1999, str. 92-147. zmiany form komunikacji w Europie i na Swiecie: Reinhardt Wolfgang, „Światy komunikacji” w tegoż: „ Życie po europejsku”, PWN: Warszawa, 2009, str. 448-482. Burke James, „Drukarskie prasy, czyli o maszynach do porządkowania myśli” w: Godlewski Grzegorz, Sulima Roch (red.), Antropologia słowa”, Wydawnictwo UW: Warszawa, 2003, str. 487-498. kultura nowoczesna - naród: Anderson Benedict, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, SIW ZNAK i Fund. im. Stefana Batorego: Kraków, 1997 [1991], Warszawa str. 9-57. racjonalizacja w społeczeństwie nowoczesnym: - Ritzer George, MacDonaldyzacja społeczeństwa, Rozdz. 1 i 2, WWL MUZA: Warszawa, 1997, str. 16-73. kultura ponowoczesna i globalizacja: - Bauman Zygmunt, Globalizacja, Warszawa 2000, str. 5-91 [wstęp i rozdz. 1-3]. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka: w zakresie wiedzy: - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą zawartości i zmienności pojęcia kultury oraz jego praktycznego znaczeniu w życiu społecznym, - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw socjalizacji: powstawania i przekształcania się form społecznych, - wie, jakie są podstawy spójności społecznej i co je niszczy, - wie, że komunikacja jest podstawą działania społeczeństw, społeczności i jednostek, - wie, że zmiany w sposobach komunikowania się pociągają za sobą zmiany we wszelkich innych instytucjach społecznych, - wie, że rozumienie różnorodności form komunikacyjnych jest podstawą sukcesu w działaniach, - wie czym charakteryzuje się kultura przednowoczesna, nowoczesna i ponowoczesna, - zna wpływ idei i instytucji europejskich na resztę świata. w zakresie umiejętności: - potrafi czytać, analizować i interpretować podstawową literaturę z dziedziny nauk społecznych, - potrafi stosować pojęcia naukowe w swoich analizach, - potrafi zastosować uzyskaną wiedzę do interpretowania bieżących zjawisk we współczesnej Europie, - potrafi pracować w grupie, - potrafi ustnie zaprezentować efekty ćwiczeń indywidualnych i grupowych, - potrafi zidentyfikować kulturowe mechanizmy manipulacji, uproszczeń i stereotypów występujące w życiu społecznym i politycznym w kraju, Europie i na świecie. w zakresie kompetencji społecznych: - ma świadomość, że wspólna kultura i formy komunikacji są podstawą dobrych interakcji z Innymi, - ma świadomość potrzeby ciągłego rozwijania kompetencji i uczenia się przez całe życie, - rozumie zróżnicowanie i odmienność kulturowych perspektyw Innych, potrafi działać w wielokulturowym otoczeniu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach i aktywne uczestnictwo. Dopuszczalne są 2 nieobecności (bez względu na przyczynę). Jest możliwość zaliczenia konwersatorium przy 3 do 6 nieobecności poprzez napisanie eseju na omówiony ze mną temat na podstawie dodatkowej literatury. Nienapisanie eseju lub nieobecność na więcej niż 6-ciu zajęciach skutkuje oceną niedostateczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Ostrowska | |
Prowadzący grup: | Anna Ostrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.