Służba cywilna w Polsce i instytucjach Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4003-EU-LZ24-SCPUE |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.6
|
Nazwa przedmiotu: | Służba cywilna w Polsce i instytucjach Unii Europejskiej |
Jednostka: | Centrum Europejskie |
Grupy: |
Europeistyka zaoczne I stopnia II rok 4 semestr LATO, Centrum Europejskie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Treści kształcenia - prezentacja i analiza systemów służby cywilnej; rozumienie problemów relacji władza polityczna a administracja publiczna; analizowanie jawności, otwartości i przejrzystości w administracji publicznej; rozróżnianie specyfiki służby cywilnej w krajach demokratycznych i czynników kształtujących współczesną służbę cywilną. |
Pełny opis: |
1. Istota służby cywilnej w demokratycznym państwie prawnym 2. Modele służby cywilnej: model zamknięty, model otwarty oraz model hybrydowy. 2. 1. Paradygmaty zarządzania w administracji publicznej 3. Aksjomaty służby cywilnej: neutralność polityczna (vs. polityzacja i upartyjnienie), bezstronność, rzetelność, zawodowość 4. Ewolucja systemu służby cywilnej w Polsce - analiza rozwiązań z okresu II i III RP 5. Służba cywilna w instytucjach UE 6. Status pracownika i urzędnika służby cywilnej 7. Etyka w administracji publicznej i służbie cywilnej 8. Wyzwania modernizacyjne służby cywilnej 9. Służba cywilna w wybranych państwach Unii Europejskiej |
Literatura: |
1. K. Mroczka, Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w polskiej służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, ELIPSA Warszawa 2015 2. K. Mroczka, Prawne i organizacyjne uwarunkowania systemu odpowiedzialności członków korpusu służby cywilnej w Polsce, „Politeja”, Nr 43 (4/2016) 3. K. Mroczka, J. Itrich-Drabarek, Etyka administracji publicznej, w: Etyka sfery publicznej, red J. Itrich-Drabarek, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2017 4. J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010 5. D. Bossart, Ch. Demmke: Służba cywilna w państwach akcesyjnych. Tendencje i wpływ procesów integracyjnych. Łódź 2003 6. M. Małecki, K. Tomaszewski; Status urzędnika Unii Europejskiej. Warszawa 2005 7. B. Guy Peters: Administracja publiczna w systemie politycznym. Warszawa 1999 8. G. Rydlewski: Służba cywilna w Polsce na tle innych rozwiązań ustrojowych. Warszawa 2001 9. G. Rydlewski: Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej. Warszawa 2006 10. J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Peter Lange Frankfurt am Main 2015 11. E. Ura: Prawo urzędnicze, Warszawa 2007 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: zna i rozumie ewolucję państwa, jego strukturę oraz rolę we współczesnych procesach integracji i globalizacji. W szczególności rozumie rolę służby cywilnej w państwie oraz mechanizmy wpływające na jej ewolucję. zna i rozumie rolę człowieka i obywatela jako konstytuujących zróżnicowane struktury społeczno-zawodowe, a także potrafi tę rolę właściwie zanalizować pod kątem aksjomatów służby cywilnej w państwach Unii Europejskiej. zna i rozumie strukturę administracyjną UE i państw europejskich oraz normatywne i funkcjonalno-strukturalne uwarunkowania kompetencji organów władzy UE, władzy państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemne relacje. Na tym tle potrafi właściwie umiejscowić służbę cywilną, zdefiniować jej pozycję i najważniejsze aksjomaty. zna i rozumie mechanizmy oddziaływania europejskich standardów i zasad dotyczących służby cywilnej na państwa członkowskie. zna i rozumie zasady i mechanizmy zarządzania (administrowania) sprawami unijnymi, w szczególności w zakresie instytucji służby cywilnej. zna i rozumie status prawny urzędnika i pracownika administracyjnego w UE i państwach członkowskich oraz zadania związane z ich stanowiskiem pracy, a także potrafi zrekonstruować zasady etyczne kształtujące system służby cywilnej Umiejętności: potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery politycznoadministracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich. W tym kontekście potrafi analizować procesy zachodzące w systemie służby cywilnej na styku ze światem polityki, gospodarki oraz obywatelami. potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem dotyczącym służby cywilnej. potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania instytucji służby cywilnej wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej. potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społecznopolitycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich. potrafi posługiwać się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla instytucji służby cywilnej i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania tą instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji. W tym kontekście absolwent potrafi dokonać analizy dogmatycznej i prawnoporównawczej aktów prawnych regulujących funkcjonowanie służby cywilnej w wybranych państwach Unii Europejskiej. potrafi przygotowywać i wygłosić referat wspierany multimedialną prezentacją dotyczący wskazanego zagadnienia dotyczącego służby cywilnej, a także potrafi dokonać analizy SWOT i zaproponować pożądane kierunku modernizacyjne. potrafi przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne na zadany temat. Kompetencje społeczne: jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie. jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych m.in. w służbie cywilnej jako aparacie wykonawczym państwa, budowania tradycji zawodowej oraz współdziałania w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach, wymagając od siebie i innych zasad etyki jest gotów do inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów społecznych i na rzecz interesu publicznego jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych. Gotowość ta jest wynikiem posiadania odpowiedniego poziomu wiedzy na temat systemu prawnego, a także roli i znaczenia etosu służby publicznej. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Aktywność na zajęciach 2. Obecność na zajęciach 3. Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na zadany temat |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 14 godzin, 13 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Szczegielniak | |
Prowadzący grup: | Michał Szczegielniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.