Genetyka kryminalistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4027-KNS-BG-23-GEN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Genetyka kryminalistyczna |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
8.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Podczas zajęć studenci zapoznają się z: podstawami dziedziczenia cech (klasyczne prawa genetyki, dziedziczenie cech jedno, oligo i wielogenowych), biologicznymi podstawami zmienności genetycznej, klasycznymi i nowoczesnymi technikami analizy DNA stosowanymi w kryminalistyce, podstawami rachunku prawdopodobieństwa i statystyki w kryminalistyce. |
Pełny opis: |
1. Historia i początki badań DNA do celów kryminalistycznych 2. Podstawy genetyki klasycznej: gen, allel, prawa Mendla, chromosomowa lokalizacja genów, podział komórki 3. Prawo Hardy’ego-Weinberga i podstawy genetyki populacji 4. DNA jako materiał genetyczny, kodujący i niekodujący DNA 5. Zmienność genetyczna, jej rodzaje. Markery wykorzystywane w analizach DNA do celów kryminalistycznych 6. Podstawowe techniki analizy DNA w kryminalistyce 7. Genetyka cech oligo i wielogenowych oraz wieloczynnikowych 8. Testy genetyczne pozwalające na określenie cech fenotypowych (kolor włosów, oczu) 9. Zjawiska biologiczne mające wpływ na wiarygodność badań DNA – m. in. mozaikowatość, różnorodność epigenetyczna 10. Zastosowanie sekwencjonowania następnej generacji w kryminalistyce 11. Badania DNA organizmów innych niż człowiek 12. Bazy danych genetycznych w kryminalistyce 13. Problemy etyczne w odniesieniu do badań DNA w kryminalistyce 14. CSI: fikcja a rzeczywistość. Ograniczenia genetyki kryminalistycznej. |
Literatura: |
„Geny: Krótkie Wprowadzenie 6” Jonathan Slack, tłum. Joanna Chojak-Koźniewska, Bartłomiej Koźniewski, Wydawnictwo Uniwersytety Łódzkiego, 2017 „Analiza DNA. Teoria i praktyka” pod redakcją Ryszarda Słomskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, 2014 „Badania DNA dla celów sądowych” Wojciech Branicki, Tomasz Kupiec, Paulina Wolańska-Nowak, Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych, 2008. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent zna podstawy genetyki, w tym zna podstawowe pojęcia informacji genetycznej, materiału genetycznego, kodu genetycznego, genotypu i fenotypu. Zna i potrafi stosować techniki genetyczne służące do identyfikacji materiału genetycznego. Wykazuje ostrożność i krytycyzm w odbiorze i interpretacji informacji z dziedziny genetyki, potrafi interpretować od strony biologicznej i statystycznej wynik badań genetycznych. Potrafi współpracować z innymi ekspertami, bazując na wynikach przeprowadzonych przez siebie badań. K_W01; Absolwent zna w sposób pogłębiony znaczenie kryminalistyki i nauk sądowych oraz ich miejsce w szerokiej perspektywie systemu nauk; zna relacje występujące między kryminalistyką a obszarami nauk ścisłych i przyrodniczych; zna metodologię badań w podstawowych dziedzinach kryminalistyki; zna terminologię stosowaną w literaturze przedmiotu kryminalistyki i nauk z nią związanych tj. z zakresu chemii, fizyki i biologii. K_W03; Absolwent zna znaczenie człowieka jako podmiotu badań, zna fundamentalne zasady identyfikacji człowieka w kontekście zastosowania metod nauk przyrodniczych i ścisłych w kryminalistyce. K_U03; Absolwent potrafi przeprowadzić czynności wykrywcze, zabezpieczające oraz dokumentacyjne związane z dowodami kryminalistycznymi, odpowiednio dobierając sprzęt, materiały i metody naukowo-badawcze, w zależności od badanych śladów, posługując się terminologią dyscyplin pokrewnych fizyki, chemii, biologii, informatyki. K_U05; Absolwent umie komunikować się z różnymi kręgami specjalistów w kwestii ustalania optymalnych warunków wykrywania i identyfikacji przestępstw, ich sprawców i ofiar. K_K02; Absolwent ma zdolność do formułowania i proponowania specjalistycznych naukowych metod do rozwiązania problemów oraz do skutecznej i efektywnej współpracy z ekspertami z różnych obszarów nauki. K_K03; Absolwent jest gotów odpowiedzialnie wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu fizyki, chemii, biologii, do ochrony społeczeństwa przed zagrożeniami, rozpoznając zagrożenia dla państwa prawa i wykonując czynności wykrywające i zwalczające przestępczość, a także zapobiegając im. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia są zaliczane jeśli student: 1) uczestniczył w co najmniej 85 procentach zajęć; 2) pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia). 3) zdał kolokwium pisemne, które odbędzie się pod koniec ostatnich zajęć i będzie obejmować materiał z ćwiczeń z wyłączeniem ostatnich Egzamin pisemny ma formę odpowiedzi na pytania otwarte i obejmuje materiał z wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kaliszewska, Katarzyna Tońska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Tońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Tomecki, Katarzyna Tońska | |
Prowadzący grup: | Rafał Tomecki, Katarzyna Tońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.