Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-2SPRPEDPSYCHO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w terenie |
Skrócony opis: |
Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (I i II etap edukacyjny) jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej. Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej. Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów. Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu. |
Pełny opis: |
Zakres praktyk psychologiczno-pedagogicznych (w nawiasach podano symbole szczegółowych efektów uczenia się ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela): W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej (B.3.W1.), zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią (B.3.W2., B3.W3.). Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć (B.3.U1.). Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych (B.3.U2.). Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U4., B.3.U3.). Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów (B.3.U5.). Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta (B.3.U6.). Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami (B.3.K1.). Dokładny przebieg praktyk opisany jest w Regulaminie praktyk, dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus. |
Literatura: |
Student powinien być zaznajomiony z literaturą realizowaną podczas zajęć: Psychologia ogólna, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej Umiejętności - absolwent potrafi: K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z praktyk wystawiana jest na podstawie dokumentacji z przebiegu praktyk (maksymalnie 20 punktów), rozmowy z uczelnianym opiekunem praktyk (maksymalnie 20 punktów) oraz oceny mentora - szkolnego opiekuna praktyk (maksymalnie 10 punktów). W sumie student może otrzymać 50 punktów, które przelicza się na ocenę według następującej skali: 49 - 50 P. → 5! 45 - 48,5 P. → 5 41,5 - 44,5 P. → 4,5 37,5 - 41 P. → 4 34 - 37 P. → 3,5 30 - 33,5 P. → 3 0 - 29,5 P. → 2 Realizacja wszystkich zadań zgodnie z Regulaminem praktyk dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus oraz kompletność dokumentacji to warunki wstępne i konieczne do uzyskania zaliczenia. Na dokumentację składają się: - Zaświadczenia: Zgoda dyrektora i Deklaracja mentora, Potwierdzenie odbytych praktyk - Dziennik praktyk - Konspekt zajęć wychowawczych - Karta oceny praktykanta (ocena mentora, przysłana na adres uczelnianego opiekuna praktyk) Punktacja i kryteria oceny: Dziennik praktyk – w sumie 10 punktów, oceniane są: - zgodność z wytycznymi (4 punkty): wypełnienie tabeli zgodnie z podanymi kategoriami do analizy, poprawne uzupełnienie celów lekcji, zawarcie zarówno obserwacji, jak i refleksji, trafne wnioskowanie) - staranność wypełnienia (3 punkty): umiejętność prowadzenia dokumentacji, tj. kompletność danych (np. klasa, godzina zajęć), poprawność językowa, estetyka - samodzielność wypełnienia (3 punkty): formułowanie spostrzeżeń własnym językiem, na podstawie osobistych doświadczeń z praktyk, poparcie przykładami, ewentualnie podanie źródeł Konspekt zajęć wychowawczych - 10 punktów, oceniane są: - zgodność z wytycznymi i staranność wypełnienia konspektu (2 punkty): kompletność danych dotyczących klasy, samodzielność, ew. podanie źródeł, poprawność językowa, estetyka - zaplanowanie zajęć: zawartość merytoryczna (2 punkty): właściwe sformułowanie celów, dobór aktywności, ich form, kolejności, czasu trwania, materiałów – adekwatnie do obranych celów oraz potrzeb danej grupy uczniów oraz rzetelność opisu (2 punkty): systematyczne wypełnienie tabeli - analiza zajęć: zawartość merytoryczna (2 punkty): zasadność, spójność i logika refleksji, zgodność z wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki; odwołanie się do przykładów z przeprowadzonej lekcji, które ilustrują omawiane spostrzeżenia oraz wnikliwość (2 punkty): głębokość refleksji i umiejętność krytycznego spojrzenia na przeprowadzone zajęcia oraz siebie w roli nauczyciela; identyfikowanie kluczowych momentów zajęć, które wpłynęły na ich przebieg (zarówno pozytywnych, jak i wymagających poprawy); dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych (np. jak konkretne metody pracy wpłynęły na zaangażowanie uczniów), formułowanie wniosków na przyszłość, które wskazują na świadomość własnych mocnych stron oraz obszarów do rozwoju Rozmowa z uczelnianym opiekunem praktyk – w sumie 20 punktów, oceniane są: - umiejętność formułowania refleksji i autorefleksji (4 punkty): przedstawienie przemyśleń dotyczących przebiegu praktyk, dotyczących zaobserwowanych sytuacji oraz siebie w roli nauczyciela, autorefleksji nad swoimi zachowaniami, umiejętnościami, postawą i dalszym rozwojem - merytoryczna trafność odpowiedzi (4 punkty): poprawność i adekwatność treści przedstawionych przez studenta w kontekście wiedzy psychologiczno-pedagogicznej - wnikliwość spostrzeżeń i analiz (4 punkty): głębia i szczegółowość przedstawionych spostrzeżeń oraz identyfikowanie kluczowych momentów praktyk, analiza ich przyczyn i konsekwencji - umiejętność podparcia odpowiedzi konkretnymi przykładami z odbytych praktyk (4 punkty): zilustrowanie swoich wypowiedzi przykładami zaczerpniętymi z rzeczywistego przebiegu praktyk - zgodność odpowiedzi z treścią dokumentacji, w tym w szczególności Dziennika praktyk (4 punkty): spójność odpowiedzi z zapisami w dokumentacji, gotowość do odwołania się do konkretnych zapisów z Dziennika praktyk Ocena mentora - maksymalnie 10 punktów, oceniane są: zaangażowanie, inicjatywa, rzetelność, punktualność, umiejętność nawiązywania relacji, tworzenie przyjaznej atmosfery, reakcja na trudności oraz gotowość do współpracy z mentorem |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kolera | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kolera | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kolera | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (I i II etap edukacyjny) jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej. Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej. Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów. Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu. |
|
Pełny opis: |
Zakres praktyk psychologiczno-pedagogicznych (w nawiasach podano symbole szczegółowych efektów uczenia się ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela): W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej (B.3.W1.), zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią (B.3.W2., B3.W3.). Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć (B.3.U1.). Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych (B.3.U2.). Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U4., B.3.U3.). Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów (B.3.U5.). Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta (B.3.U6.). Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami (B.3.K1.). Dokładny przebieg praktyk opisany jest w Regulaminie praktyk, dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus. |
|
Literatura: |
Student powinien być zaznajomiony z literaturą realizowaną podczas zajęć: Psychologia ogólna, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.