Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-2SPRPEDPSYCHO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyki psychologiczno-pedagogiczne (I i II etap edukacyjny)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w terenie

Skrócony opis:

Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (I i II etap edukacyjny) jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej.

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej.

Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów.

Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu.

Pełny opis:

Zakres praktyk psychologiczno-pedagogicznych (w nawiasach podano symbole szczegółowych efektów uczenia się ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela):

W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej (B.3.W1.), zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią (B.3.W2., B3.W3.).

Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć (B.3.U1.). Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych (B.3.U2.). Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U4., B.3.U3.).

Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów (B.3.U5.). Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta (B.3.U6.). Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami (B.3.K1.).

Dokładny przebieg praktyk opisany jest w Regulaminie praktyk, dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus.

Literatura:

Student powinien być zaznajomiony z literaturą realizowaną podczas zajęć: Psychologia ogólna, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Efekty uczenia się:

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

Umiejętności - absolwent potrafi:

K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym

K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych

K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

K_U09 dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające zmian w przyszłym działaniu

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

K_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym

K_K08 uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Ocena z praktyk wystawiana jest na podstawie dokumentacji z przebiegu praktyk (maksymalnie 20 punktów), rozmowy z uczelnianym opiekunem praktyk (maksymalnie 20 punktów) oraz oceny mentora - szkolnego opiekuna praktyk (maksymalnie 10 punktów). W sumie student może otrzymać 50 punktów, które przelicza się na ocenę według następującej skali:

49 - 50 P. → 5!

45 - 48,5 P. → 5

41,5 - 44,5 P. → 4,5

37,5 - 41 P. → 4

34 - 37 P. → 3,5

30 - 33,5 P. → 3

0 - 29,5 P. → 2

Realizacja wszystkich zadań zgodnie z Regulaminem praktyk dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus oraz kompletność dokumentacji to warunki wstępne i konieczne do uzyskania zaliczenia.

Na dokumentację składają się:

- Zaświadczenia: Zgoda dyrektora i Deklaracja mentora, Potwierdzenie odbytych praktyk

- Dziennik praktyk

- Konspekt zajęć wychowawczych

- Karta oceny praktykanta (ocena mentora, przysłana na adres uczelnianego opiekuna praktyk)

Punktacja i kryteria oceny:

Dziennik praktyk – w sumie 10 punktów, oceniane są:

- zgodność z wytycznymi (4 punkty): wypełnienie tabeli zgodnie z podanymi kategoriami do analizy, poprawne uzupełnienie celów lekcji, zawarcie zarówno obserwacji, jak i refleksji, trafne wnioskowanie)

- staranność wypełnienia (3 punkty): umiejętność prowadzenia dokumentacji, tj. kompletność danych (np. klasa, godzina zajęć), poprawność językowa, estetyka

- samodzielność wypełnienia (3 punkty): formułowanie spostrzeżeń własnym językiem, na podstawie osobistych doświadczeń z praktyk, poparcie przykładami, ewentualnie podanie źródeł

Konspekt zajęć wychowawczych - 10 punktów, oceniane są:

- zgodność z wytycznymi i staranność wypełnienia konspektu (2 punkty): kompletność danych dotyczących klasy, samodzielność, ew. podanie źródeł, poprawność językowa, estetyka

- zaplanowanie zajęć:

zawartość merytoryczna (2 punkty): właściwe sformułowanie celów, dobór aktywności, ich form, kolejności, czasu trwania, materiałów – adekwatnie do obranych celów oraz potrzeb danej grupy uczniów oraz rzetelność opisu (2 punkty): systematyczne wypełnienie tabeli

- analiza zajęć:

zawartość merytoryczna (2 punkty): zasadność, spójność i logika refleksji, zgodność z wiedzą z zakresu psychologii i pedagogiki; odwołanie się do przykładów z przeprowadzonej lekcji, które ilustrują omawiane spostrzeżenia oraz wnikliwość (2 punkty): głębokość refleksji i umiejętność krytycznego spojrzenia na przeprowadzone zajęcia oraz siebie w roli nauczyciela; identyfikowanie kluczowych momentów zajęć, które wpłynęły na ich przebieg (zarówno pozytywnych, jak i wymagających poprawy); dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych (np. jak konkretne metody pracy wpłynęły na zaangażowanie uczniów), formułowanie wniosków na przyszłość, które wskazują na świadomość własnych mocnych stron oraz obszarów do rozwoju

Rozmowa z uczelnianym opiekunem praktyk – w sumie 20 punktów, oceniane są:

- umiejętność formułowania refleksji i autorefleksji (4 punkty): przedstawienie przemyśleń dotyczących przebiegu praktyk, dotyczących zaobserwowanych sytuacji oraz siebie w roli nauczyciela, autorefleksji nad swoimi zachowaniami, umiejętnościami, postawą i dalszym rozwojem

- merytoryczna trafność odpowiedzi (4 punkty): poprawność i adekwatność treści przedstawionych przez studenta w kontekście wiedzy psychologiczno-pedagogicznej

- wnikliwość spostrzeżeń i analiz (4 punkty): głębia i szczegółowość przedstawionych spostrzeżeń oraz identyfikowanie kluczowych momentów praktyk, analiza ich przyczyn i konsekwencji

- umiejętność podparcia odpowiedzi konkretnymi przykładami z odbytych praktyk (4 punkty): zilustrowanie swoich wypowiedzi przykładami zaczerpniętymi z rzeczywistego przebiegu praktyk

- zgodność odpowiedzi z treścią dokumentacji, w tym w szczególności Dziennika praktyk (4 punkty): spójność odpowiedzi z zapisami w dokumentacji, gotowość do odwołania się do konkretnych zapisów z Dziennika praktyk

Ocena mentora - maksymalnie 10 punktów, oceniane są:

zaangażowanie, inicjatywa, rzetelność, punktualność, umiejętność nawiązywania relacji, tworzenie przyjaznej atmosfery, reakcja na trudności oraz gotowość do współpracy z mentorem

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kolera
Prowadzący grup: Małgorzata Kolera
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kolera
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (I i II etap edukacyjny) jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej.

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej.

Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów.

Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu.

Pełny opis:

Zakres praktyk psychologiczno-pedagogicznych (w nawiasach podano symbole szczegółowych efektów uczenia się ze standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela):

W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej (B.3.W1.), zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią (B.3.W2., B3.W3.).

Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci w przedziale wiekowym 6-14 lat. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć (B.3.U1.). Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych (B.3.U2.). Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas (B.3.U4., B.3.U3.).

Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów (B.3.U5.). Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta (B.3.U6.). Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami (B.3.K1.).

Dokładny przebieg praktyk opisany jest w Regulaminie praktyk, dostępnym na stronie kursu na platformie Kampus.

Literatura:

Student powinien być zaznajomiony z literaturą realizowaną podczas zajęć: Psychologia ogólna, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna oraz Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)