Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-2SPSZZEPSO
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (opisowo):

Zajęcia w trybie mieszanym 14 godzin zajęcia w sali, 16 godzin na platformie Kampus


Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE jest przynależny modułowi przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i jest w CKNJOiEE ściśle związany z realizacją standardu nauczycielskiego

- przygotowuje przyszłych nauczycieli języka obcego do pracy z dziećmi z różnorodnymi niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując humanistyczną i personalistyczną perspektywę inkluzji pedagogicznej (a także wskazując ryzyka związane z jej niewłaściwą implementacją).

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia:

- Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły

- Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli

- Specyfika pracy wychowawcy klasy na drugim etapie edukacyjnym (w tym dokumenty regulujące jego pracę).

- Zadania wychowawcy, metody oddziaływań (szczególnie grupowych, aktywizujących)

- Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych

- Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów

- Motywowanie uczniów

- Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania

- Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność. Edukacja grup zróżnicowanych.

- Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination, diagnoza funkcjonalna)

- Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny

- Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE

- Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi)

- IPET-y i innych dokumentów prowadzone dla uczniów ze SPE

- Nowe technologie, edukacja zdalna a nierówności edukacyjne

Literatura:

Literatura podstawowa

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cytowska, B., & Winczura, B. (Red.). (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., & Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Szumski, G., & Chrzanowska, I. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Literatura uzupełniająca

Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Delaney, M. (2017). Special Educational Needs. Oxford: Routledge.

Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press.

Kołakowski, A., & Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski, A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Krasowicz-Kupis, G. (2019). SLI i inne zaburzenia językowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Komender, J., Jagielska, G., & Bryńska, A. (2009). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Loska, M., & Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Maciarz, A. (1998). Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika (Tłum. T. Grzegorczyk). Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage.

Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45.

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów. (2018). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Materiały wideo, zasoby internetowe, akty prawne korespondujące z treściami zajęć

Efekty uczenia się:

Wiedza (P6S_WG Zakres i głębia)

Absolwent zna i rozumie:

K_W09

metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

K_W14

w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

Umiejętności (P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

Absolwent potrafi:

K_U06

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07

posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

Metody i kryteria oceniania:

Studenci/studentki otrzymują z tego przedmiotu trzy wpisy:

Wykład (Zaliczenie bez oceny)

Konwersatoria (zaliczenie bez oceny)

Egzamin (ocena)

- Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia.

- Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia.

- Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury).

Przeliczona na punkty procentowe punktacja (sumy części zamkniętej i otwartej):

90-100% - 5

80-89,99% - 4,5

70-79,99% - 4

60-69,99% - 3,5

50-59,99% - 3

Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Plichta
Prowadzący grup: Piotr Plichta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 16 godzin więcej informacji
Wykład, 14 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kolera, Piotr Plichta
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Kurs Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE jest przynależny modułowi przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i jest w CKNJOiEE ściśle związany z realizacją standardu nauczycielskiego

- przygotowuje przyszłych nauczycieli języka obcego do pracy z dziećmi z różnorodnymi niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując humanistyczną i personalistyczną perspektywę inkluzji pedagogicznej (a także wskazując ryzyka związane z jej niewłaściwą implementacją).

Pełny opis:

Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia:

- Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły

- Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli

- Specyfika pracy wychowawcy klasy na drugim etapie edukacyjnym (w tym dokumenty regulujące jego pracę).

- Zadania wychowawcy, metody oddziaływań (szczególnie grupowych, aktywizujących)

- Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych

- Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów

- Motywowanie uczniów

- Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania

- Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność. Edukacja grup zróżnicowanych.

- Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination, diagnoza funkcjonalna)

- Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny

- Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE

- Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi)

- IPET-y i innych dokumentów prowadzone dla uczniów ze SPE

- Nowe technologie, edukacja zdalna a nierówności edukacyjne

Literatura:

Literatura podstawowa

Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Cytowska, B., & Winczura, B. (Red.). (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., & Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Szumski, G., & Chrzanowska, I. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Literatura uzupełniająca

Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Delaney, M. (2017). Special Educational Needs. Oxford: Routledge.

Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press.

Kołakowski, A., & Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kołakowski, A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Krasowicz-Kupis, G. (2019). SLI i inne zaburzenia językowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Komender, J., Jagielska, G., & Bryńska, A. (2009). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Loska, M., & Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Maciarz, A. (1998). Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika (Tłum. T. Grzegorczyk). Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage.

Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45.

Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów. (2018). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Materiały wideo, zasoby internetowe, akty prawne korespondujące z treściami zajęć

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)