Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-2SPSZZEPSO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia w trybie mieszanym 14 godzin zajęcia w sali, 16 godzin na platformie Kampus |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE jest przynależny modułowi przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i jest w CKNJOiEE ściśle związany z realizacją standardu nauczycielskiego - przygotowuje przyszłych nauczycieli języka obcego do pracy z dziećmi z różnorodnymi niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując humanistyczną i personalistyczną perspektywę inkluzji pedagogicznej (a także wskazując ryzyka związane z jej niewłaściwą implementacją). |
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia: - Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły - Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli - Specyfika pracy wychowawcy klasy na drugim etapie edukacyjnym (w tym dokumenty regulujące jego pracę). - Zadania wychowawcy, metody oddziaływań (szczególnie grupowych, aktywizujących) - Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych - Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów - Motywowanie uczniów - Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania - Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność. Edukacja grup zróżnicowanych. - Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination, diagnoza funkcjonalna) - Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny - Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE - Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi) - IPET-y i innych dokumentów prowadzone dla uczniów ze SPE - Nowe technologie, edukacja zdalna a nierówności edukacyjne |
Literatura: |
Literatura podstawowa Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cytowska, B., & Winczura, B. (Red.). (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., & Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja. Szumski, G., & Chrzanowska, I. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Literatura uzupełniająca Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Delaney, M. (2017). Special Educational Needs. Oxford: Routledge. Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press. Kołakowski, A., & Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kołakowski, A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Krasowicz-Kupis, G. (2019). SLI i inne zaburzenia językowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., & Bryńska, A. (2009). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Loska, M., & Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Maciarz, A. (1998). Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika (Tłum. T. Grzegorczyk). Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage. Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów. (2018). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Materiały wideo, zasoby internetowe, akty prawne korespondujące z treściami zajęć |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (P6S_WG Zakres i głębia) Absolwent zna i rozumie: K_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W14 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi Umiejętności (P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) Absolwent potrafi: K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Studenci/studentki otrzymują z tego przedmiotu trzy wpisy: Wykład (Zaliczenie bez oceny) Konwersatoria (zaliczenie bez oceny) Egzamin (ocena) - Zaliczenie wykładu: Obecność + terminowe przesyłanie na platformę Kampus zadań potwierdzających recepcję treści wykładu (np. notatka-refleksja). Jedna nieobecność dopuszczalna. Kolejne wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych brak możliwości uzyskania zaliczenia. - Zaliczenie konwersatorium: Obecność (jedna dopuszczalna)+ terminowe Wykonanie prac (zadań) na kolejne zajęcia. Kolejne nieobecności wiążą się z obowiązkowym wykonaniem zadania adekwatnego do tematyki konkretnych zajęć. Powyżej 3 nieobecności nieusprawiedliwionych - brak możliwości uzyskania zaliczenia. - Egzamin pisemny będzie składał się z części testowej prawda-fałsz (głównie z treści zajęć) i pytań otwartych (głównie z literatury). Przeliczona na punkty procentowe punktacja (sumy części zamkniętej i otwartej): 90-100% - 5 80-89,99% - 4,5 70-79,99% - 4 60-69,99% - 3,5 50-59,99% - 3 Sposób weryfikacji efektów uczenia się może ulec zmianie przed rozpoczęciem kursu w związku z możliwością wykorzystania przez uczestników narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję np. Chat GPT do tworzenia prac zaliczeniowych. Zmiany zostaną podane do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach semestru zimowego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 16 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Plichta | |
Prowadzący grup: | Piotr Plichta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
KON
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 16 godzin
Wykład, 14 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kolera, Piotr Plichta | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie Wykład - Zaliczenie |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Kurs Pedagogika szkolna i metody pracy wychowawczej z uczniem ze SPE jest przynależny modułowi przygotowania psychologiczno-pedagogicznego i jest w CKNJOiEE ściśle związany z realizacją standardu nauczycielskiego - przygotowuje przyszłych nauczycieli języka obcego do pracy z dziećmi z różnorodnymi niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ukazując humanistyczną i personalistyczną perspektywę inkluzji pedagogicznej (a także wskazując ryzyka związane z jej niewłaściwą implementacją). |
|
Pełny opis: |
Przedmiot ma za zadanie dostarczyć studentowi wiedzy z zakresu kultury szkoły ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dzieckiem na drugim etapie edukacyjnym. Istotnym komponentem przedmiotu jest wiedza z zakresu pedagogiki specjalnej, która umożliwi zapoznanie się studenta z głównymi problemami dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Osią kursu są metody pracy z dziećmi z różnymi formami specjalnych potrzeb edukacyjnych, co umożliwi studentowi w przyszłości efektywne planowanie procesu kształcenia. Przedmiotem zainteresowania kursu będą następujące zagadnienia: - Pedagogika szkolna a pedagogika specjalna. Kultura, klimat szkoły - Relacje, budowanie współpracy w klasie. Dobrostan uczniów i nauczycieli - Specyfika pracy wychowawcy klasy na drugim etapie edukacyjnym (w tym dokumenty regulujące jego pracę). - Zadania wychowawcy, metody oddziaływań (szczególnie grupowych, aktywizujących) - Rozwijanie kompetencji społeczno-emocjonalnych - Dyscyplina i zarządzania klasą. Radzenie sobie z trudnymi zachowaniami uczniów - Motywowanie uczniów - Inkluzja edukacyjna - szanse i wyzwania - Pojęcie, zakres i diagnoza SPE. SPE a niepełnosprawność. Edukacja grup zróżnicowanych. - Kluczowe koncepcje (np. Projektowanie uniwersalne, upodmiotowienie, self-determination, diagnoza funkcjonalna) - Ewolucja podejścia do uczniów z niepełnosprawnościami, SPE. Model biopsychospołeczny - Wykluczenie, przemoc rówieśnicza a SPE - Wybrane zagadnienia dotyczące pracy pedagogicznej z uczniami z różnymi rodzajami niepełnosprawności i SPE (m.in. uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w szkole, uczeń z ASD, uczniowie z niepełnosprawnościami sensorycznymi) - IPET-y i innych dokumentów prowadzone dla uczniów ze SPE - Nowe technologie, edukacja zdalna a nierówności edukacyjne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Cytowska, B., & Winczura, B. (Red.). (2006). Dziecko z zaburzeniami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Kordziński, J. (2020). Autorytet nauczyciela, czyli jak być skutecznym i zmotywowanym wychowawcą. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., & Cytowska, B. (2017). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Pyżalski, J. (Red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja. Szumski, G., & Chrzanowska, I. (Red.). (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. Literatura uzupełniająca Brzezińska, A. (2019). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Delaney, M. (2017). Special Educational Needs. Oxford: Routledge. Gueldner, B. A. (2020). Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. New York & London: The Guilford Press. Kołakowski, A., & Pisula, A. (2014). Sposób na trudne dziecko. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Kołakowski, A. (2018). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Krasowicz-Kupis, G. (2019). SLI i inne zaburzenia językowe. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Komender, J., Jagielska, G., & Bryńska, A. (2009). Autyzm i Zespół Aspergera. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Loska, M., & Myślińska, D. (2005). Uczeń z niepełnosprawnością ruchową w szkole ogólnodostępnej. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna. Maciarz, A. (1998). Dziecko przewlekle chore w roli ucznia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Meirieu, P. (2003). Moralne wybory nauczycieli: etyka i pedagogika (Tłum. T. Grzegorczyk). Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Murawski, K., & Scott, L. (2019). What Really Works With Universal Design for Learning. Thousand Oaks, CA: Sage. Niemierko, B. (2002). Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Pyżalski, J. (2018). Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 17(1), 30–45. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – poradnik dla dyrektorów. (2018). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji. Materiały wideo, zasoby internetowe, akty prawne korespondujące z treściami zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.