Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-2STIKO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru II w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) 4100-1STIKO |
Założenia (opisowo): | Kurs TIK poświęcony jest rozwijaniu kompetencji cyfrowych studentów i wykorzystywaniu ich innowacyjnych form, metody i narzędzi w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Szczególny nacisk kładziony jest również na świadome i efektywne korzystanie z mediów cyfrowych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się oraz nauczaniu. Powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. |
Pełny opis: |
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się i powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia: 1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (np. Moodle, Google Classroom) 2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji, infografik, videoclipów, podcastów) na poziomie akademickim 3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji 4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji 5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym 6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych 7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line 8. zarządzanie cyfrową reputacją i wizerunkiem on-line. Główne projekty edukacyjne realizowane w semestrze letnim to m.in. mapy myśli, cyfrowe plakaty, podcasty, aplikacje edukacyjne, wideoklipy i kreskówki, scenariusze lekcji i portfolio. |
Literatura: |
Field, John, Bernhard Schmidt-Hertha, and Andrea Waxenegger. Universities and Engagement: International Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning. Abingdon, Oxon: Routledge, 2016. Print. Hartmann, Werner, and Alois Hundertpfund. Digitale Kompetenz Was Die Schule Dazu Beitragen Kann. Bern: Hep Verlag, 2015. Print. Jones, RPelet, Jean-Eric. E-learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education. Hershey, PA: Information Science Reference, 2014. Print.Bartlett, Jamie, and Krzysztof Umiński. Ludzie Przeciw Technologii. Wydawnictwo Sonia Draga Sp. Z Oo., 2019. Fisher, Max, W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Szczeliny, Kraków 2023. ------------------------------------------ Języki obce w szkole - https://jows.pl/ The Journal of Teaching English with Technology - https://tewtjournal.org/ |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie: K_W02 niezbędną terminologię z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjne - P6S_WG =zakres i głębia K_W21 narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej - P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki Umiejętności: absolwent potrafi: K_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim z wykorzystaniem TIK - P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych ew. z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na drugim etapie edukacyjnym z wykorzystaniem TIK - P6S_UW Wykorzystanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania K_U22 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (TIK) w języku polskim i obcym - P6S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: K_K01 uczenia się przez całe życie- P6S_KK Oceny / krytyczne podejście |
Metody i kryteria oceniania: |
Preferowana metody dydaktyczne to: uczenie się poprzez działanie, realizacja projektów, nauczanie problemowe oraz tzw. odwrócona klasa. Kurs ma charakter stacjonarny z obudową internetową. Co oznacza, że prowadzony jest stacjonarnie - w laboratorium komputerowym - z wykorzystaniem wirtualnego środowiska uczenia się, zawierającego m.in. materiały do pracy własnej (instrukcje, video tutoriale, prezentacje, artykuły naukowe) na dedykowanej platformie do zdalnego nauczania (Moodle lub alternatywa). Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów za projekty terminowo umieszczane na platformie oraz za projekty wykonywane podczas zajęć stacjonarnych. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Ocenie podlegają: -przygotowanie projektów i zadań (oryginalność, jakość, koncepcja, zgodność z założeniami) -aktywny udział w zajęciach, w tym referat ilustrowany prezentacją na wybrany temat. |
Praktyki zawodowe: |
nie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
CW
WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Al-Khatib | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Al-Khatib | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Kursy TIK 1 i TIK 2 są prowadzone w semestrze zimowym oraz letnim. Zaliczenie kursu 1 jest warunkiem dopuszczenia do kursu 2. Główne projekty edukacyjne realizowane w semestrze letnim to m.in. mapy myśli, podcasty, aplikacje edukacyjne, kreskówki, scenariusze lekcji i portfolio. Adres URL do dyżuru online poprzez Zoom będzie dostępny na stronie kursu na platformie Kampus. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Al-Khatib | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Al-Khatib | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Wymagania (lista przedmiotów): | Technologia informacyjno-komunikacyjna (TIK) 4100-2STIKO |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się oraz nauczaniu. Powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. |
|
Pełny opis: |
Kurs jest poświęcony rozwijaniu kompetencji cyfrowych w uczeniu się i powstał z myślą o studentach - przyszłych nauczycielach języków obcych, którzy chcieliby z sukcesem wykorzystać innowacyjne formy, metody i narzędzia w samokształceniu, a zwłaszcza akwizycji języka obcego. Termin kompetencje cyfrowe w znaczeniu rozumienia i wykorzystywania informacji cyfrowych zdefiniował po raz pierwszy w 1997 roku Paul Gilster w okresie intensywnych dyskusji poświęconych alfabetyzmowi wizualnemu oraz umiejętnościom korzystania z technologii, komputera i informacji. W 2006 roku został spopularyzowany przez Komisję Europejską jako jedna z tzw. 8 kompetencji kluczowych. We współczesnym - wielomodalnym - kontekście kompetencje cyfrowe (informatyczne, informacyjne, komunikacyjne) odnoszą się do umiejętności, które umożliwiają świadome i efektywne korzystanie z mediów elektronicznych oraz aktywne uczestnictwo w życiu społeczeństwa informacyjnego. Program zajęć skupia się zarówno na elementach kognitywnych, jak i praktycznych umiejętnościach związanych z rozwijaniem kompetencji cyfrowych, a także umożliwia rozumienie kontekstu społecznego zmienionego przez technologię, dostarcza inspiracji do postrzegania świata poprzez pryzmat technologii oraz pobudza twórcze myślenie i współpracę. W szczególności obejmuje następujące zagadnienia: 1. platformy cyfrowe dedykowane e-learningowi (np. Moodle, Google Classroom) 2. krytyczne odbieranie i tworzenie przekazów wielomodalnych (werbalnych i niewerbalnych: esejów, prezentacji, infografik, videoclipów, podcastów) na poziomie akademickim 3. gromadzenie, przetwarzanie, zarządzanie, współdzielenie oraz krytyczna ocena informacji 4. rozpoznawanie stanu prawnoautorskiego treści i świadome korzystanie z otwartych licencji 5. formalne i nieformalne uczenie się w środowisku wirtualnym 6. korzystanie z narzędzi i metod badawczych, które opierają się na technologiach informacyjnych 7. korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych i masowych kursów on-line 8. zarządzanie cyfrową reputacją i wizerunkiem on-line. |
|
Literatura: |
Field, John, Bernhard Schmidt-Hertha, and Andrea Waxenegger. Universities and Engagement: International Perspectives on Higher Education and Lifelong Learning. Abingdon, Oxon: Routledge, 2016. Print. Hartmann, Werner, and Alois Hundertpfund. Digitale Kompetenz Was Die Schule Dazu Beitragen Kann. Bern: Hep Verlag, 2015. Print. Jones, RPelet, Jean-Eric. E-learning 2.0 Technologies and Web Applications in Higher Education. Hershey, PA: Information Science Reference, 2014. Print.Bartlett, Jamie, and Krzysztof Umiński. Ludzie Przeciw Technologii. Wydawnictwo Sonia Draga Sp. Z Oo., 2019. Fisher, Max, W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, Szczeliny, Kraków 2023. ------------------------------------------ Języki obce w szkole - https://jows.pl/ The Journal of Teaching English with Technology - https://tewtjournal.org/ |
|
Uwagi: |
Kursy TIK 1 i TIK 2 są prowadzone w semestrze zimowym oraz letnim. Zaliczenie kursu 1 jest warunkiem dopuszczenia do kursu 2. Główne projekty edukacyjne realizowane w semestrze letnim to m.in. mapy myśli, cyfrowe plakaty, podcasty, aplikacje edukacyjne, wideoklipy i kreskówki, scenariusze lekcji i portfolio. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.