Ocena i pomiar kompetencji językowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SOPKJO |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ocena i pomiar kompetencji językowej |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student rozpoczynający kurs powinien posługiwać się językiem angielskim co najmniej na poziomie B2(+) wg ESOKJ. Powinien umieć rozpoznać, zidentyfikować przyczynę i poprawić poważne błędy językowe we własnej mowie i tekstach pisanych w języku angielskim jak również w tekstach i mowie innych. |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka angielskiego jako obcego na I i II etapie edukacyjnym. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zasadami oceny pracy, osiągnięć i postępów uczniów w odniesieniu do treści kształcenia przewidzianych dla I i II etapu edukacyjnego (klasy I-III, IV-VIII oraz pomiaru ogólnej kompetencji językowej w języku obcym. |
Pełny opis: |
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci zapoznają się również z zasadami oceniania kształtującego i sumatywnego. Wprowadzone zostają zasady konstruowania testów sprawdzających oraz rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego. Przedstawione są zasady zasady przygotowania uczniów do tego egzaminu. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym: A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary. |
Literatura: |
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, NY: Pearson Education. Carr, N.T. (2018). Designing and analyzing language tests, Book with CD-ROM. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student's book: Answer key. Warszawa: Express Publishing. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Practice Test (+CD). Warszawa: Express Publishing.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Douglas, D. (2009). Understanding language testing. London: Hodder Education. Green, A. (2013). Exploring language assessment and testing. Language in action. Routledge. Hughes A. (2013). Testing for language teachers, (2nd edition). Cambridge: CUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Ioannou-Georgiou, P., Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Jang E. E. (2014). Focus on assessment. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: CUP. McNamara, T. (2008) Language testing. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019). Podstawa Programowa 2019/2020 https://podstawaprogramowa.pl Nikolov. M. (2016). Assessing young learners of English: Global and local perspectives. New York: Springer. Pinter, A. (2017). Teaching young language learners (Chapter 10, Assessment), (2nd edition). Oxford: OUP. University of Cambridge ESOL Examinations (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice October 2011. https://www.cambridgeenglish.org/Images/126011-using-cefr-principles-of-good-practice.pdf Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Oxford: OUP.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) + podręczniki do nauki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VIII z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki ! Lista pozycji bibliograficznych może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i przebiegu/realizacji celów kursu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych w w szczególności sposoby i znaczenie oceniania osiągnięć szkolnych uczniów; ocenianie kształtujące w kontekście efektywności nauczania; wewnątrzszkolny system oceniania; rodzaje i sposoby przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące, semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny (D.1/E.1.W10. w standardzie kształcenia); S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem a w szczególności egzaminy kończące etap edukacyjny; sposoby konstruowania testów i sprawdzianów oraz innych narzędzi przydatnych w procesie oceniania uczniów w ramach określonego przedmiotu Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych, szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych a w szczególności fachowo i rzetelnie oceniać pracę uczniów wykonywaną w klasie i w domu i skonstruować sprawdzian służący ocenie danych umiejętności uczniów S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie: 1) obecności na zajęciach - kurs obejmuje 7 spotkań w semestrze, wymagana jest 100% obecność; 2) przygotowania i aktywnego udziału w zajęciach; 3) terminowego i zgodnego z instrukcją wykonywania pisemnych zadań na zajęciach i/lub na platformie CKC UW, zgodnie z planem studiów; 4) uzyskania pozytywnych ocen z dwóch zadań kluczowych -1 autorski sprawdzian dla klas VII-VIII weryfikujący opanowanie wskazanego zakresu materiału z podręczników do nauki języka angielskiego realizujących Podstawę programową na II etapie edukacyjnym; - praca w parach, termin złożenia styczeń 2021 5) uzyskania pozytywnej oceny z z testu sprawdzającego; Testy skonstruowane przez studentów ocenianie są na podstawie następujących kryetriów: 1) poprawność językowa (gramatyka, słownictwo, pisownia); 2) zakres testu i jego wiarygodność ("validity") - zgodność z wskazanym zakresem materiału, kompletność testu; 3) typy zadań/ćwiczeń i stopień ich znajomości; 4) organizacja treści w teście, kolejność ćwiczeń; 5) kompletność i poprawność poleceń, przykłady; 6) stopień trudności i wykonalność testu' 7) wygląd testu, rozkład ćwiczeń, czytelność testu; 8) punktacja i skala ocen, waga ćwiczeń/pytań; 9) terminowość wykonania zadania, 10) zgodność z instrukcją (również w zakresie formatowania). Ocena końcowa z kursu w poszczególnych semestrach stanowi: - 90% oceny za zrealizowanie zadań kluczowych (weryfikowane efekty uczenia się S_W03, S_W19, S_U02, S_U03, S_U05, S_U02, S_K09, S_K10) - 10% oceny za przygotowanie zadań cząstkowych i aktywny udział w zajęciach (weryfikowane efekty uczenia się S_W03, S_W19, S_U02, S_U03, S_U05, S_U19, S_K06, S_K09, S_K10) Skala ocen: 90-100% - 5 85-89% - 4,5 75-84% - 4 70-74% - 3,5 60-69% - 3 0-59% - 2 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KINT
KINT
KINT
PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Guz | |
Prowadzący grup: | Ewa Guz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs przygotowuje studentów do oceniania postępów w opanowaniu języka obcego na I i II etapie edukacyjnym. Celem kursu jest zapoznanie studentów z zasadami oceny pracy, osiągnięć i postępów uczniów w odniesieniu do treści kształcenia przewidzianych dla I i II etapu edukacyjnego (klasy I-III, IV-VIII) oraz pomiaru ogólnej kompetencji językowej w języku obcym. |
|
Pełny opis: |
Kurs rozwija wiedzę i umiejętności w zakresie opisu, oceny i pomiaru języka ucznia w dwóch perspektywach: 1) w ujęciu globalnym czyli w odniesieniu do ogólnej biegłości językowej ucznia niezależnie od przebiegu procesu kształcenia; 2) ujęciu lokalnym - w odniesieniu do osiągnięć/postępów uczniów pozyskanych w procesie kształcenia na I i II etapie edukacyjnym. Kurs przeprowadzany jest w formie ćwiczeń. Kurs wprowadza pojęcie biegłości językowej rozumianej jako stopień znajomości języka obcego na 6-stopniowej skali Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-C2). Podczas kursu studenci zapoznają się również z zasadami oceniania kształtującego i sumatywnego. Wprowadzone zostają zasady konstruowania testów sprawdzających oraz rozwijana jest umiejętność ich tworzenia i przeprowadzania w klasach I-III i IV-VIII w odniesieniu do treści kształcenia zawartych w Podstawie Programowej. Kurs omawia strukturę i cele egzaminu ósmoklasisty w zakresie języka obcego. Przedstawione są zasady zasady przygotowania uczniów do tego egzaminu. Studenci zapoznają się także z międzynarodowymi narzędziami pomiaru kompetencji językowej u dzieci i młodzieży. Omówione są przykładowe międzynarodowe językowe egzaminy zewnętrzne certyfikujące biegłość językową dzieci na I i II etapie edukacyjnym: A2 Key (wcześniej KET); B1 Preliminary (wcześniej PET), w nowej formule obowiązującej od roku 2020; Pearson Test of English Young Learners i TOEFL Primary. |
|
Literatura: |
Bachman L., Damböck, B. (2018). Language assessment for classroom teachers. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Brown, H. D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. White Plains, NY: Pearson Education. Carr, N.T. (2018). Designing and analyzing language tests, Book with CD-ROM. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Repetytorium. Język angielski. Student's book: Answer key. Warszawa: Express Publishing. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Dooley, J. (2019). Egzamin ósmoklasisty. Practice Test (+CD). Warszawa: Express Publishing.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Douglas, D. (2009). Understanding language testing. London: Hodder Education. Green, A. (2013). Exploring language assessment and testing. Language in action. Routledge. Hughes A. (2013). Testing for language teachers, (2nd edition). Cambridge: CUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Ioannou-Georgiou, P., Pavlou, P. (2003). Assessing young learners. Oxford: OUP. Jang E. E. (2014). Focus on assessment. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) McKay, P. (2006). Assessing young language learners. Cambridge: CUP. McNamara, T. (2008) Language testing. Oxford: OUP. (zasoby biblioteczne CKNJOiEE) Ministerstwo Edukacji Narodowej (2019). Podstawa Programowa 2019/2020 https://podstawaprogramowa.pl Nikolov. M. (2016). Assessing young learners of English: Global and local perspectives. New York: Springer. Pinter, A. (2017). Teaching young language learners (Chapter 10, Assessment), (2nd edition). Oxford: OUP. University of Cambridge ESOL Examinations (2011). Using the CEFR: Principles of Good Practice October 2011. https://www.cambridgeenglish.org/Images/126011-using-cefr-principles-of-good-practice.pdf Ur, P. (1996). A course in language teaching: Practice and theory. Oxford: OUP.(zasoby biblioteczne CKNJOiEE) + podręczniki do nauki języka angielskiego w klasach I-III i IV-VIII z wykazu podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego do kształcenia ogólnego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki ! Lista pozycji bibliograficznych może ulec zmianie w zależności od potrzeb studentów i przebiegu/realizacji celów kursu. |
|
Uwagi: |
Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest kursem internetowym prowadzonym w trybie zdalnym synchronicznym. Obejmuje 7 spotkań, które odbywają są co dwa tygodnie na żywo za pomocą platformy Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE. Obecność sprawdzana jest poprzez wyczytywanie list uczestników na głos. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. W przypadku choroby studenci są zobowiązani do niezwłocznego usprawiedliwiania nieobecności i samodzielnej realizacji materiału, który jest przyporządkowany do zajęć, których dotyczy nieobecność. Kurs "Ocena i Pomiar ..." jest dokumentowany na platformie Kampus 2, gdzie znajdują się wszystkie informacje, komunikaty, instrukcje, materiały i linki do zajęć. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.