Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-3SPOWEDP
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Zajęcia z przedmiotu należą do modułu psychologiczno-pedagogicznego ściśle związanego z realizacją standardu kształcenia nauczycieli.

Wykład z przedmiotu odbywa się z częstotliwością raz na dwa tygodnie stacjonarnie według planu zamieszczonego na stronie CKNJOiEE

Terminy zajęć są widoczne dla studentów w USOS

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej.

Pełny opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.

Tematy zajęć:

1. Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza. Podstawowe terminy, definicje. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych uczniów

2.Opiekuńczo - wychowawcza działalność szkoły. Organizacyjne i metodyczne aspekty pracy w świetlicy szkolnej

3. Współpraca szkoły z rodzicami (opiekunami ) ucznia. Zasady dobrej współpracy.

4. Praca wychowawcza z klasą (grupą wychowawczą). Etapy rozwoju grupy. Dyscyplina na zajęciach- rozwiązania praktyczne.

5. Diagnoza pedagogiczna/psychologiczna/funkcjonalna. Cele diagnozy, wybrane metody diagnostyczne.

6. Diagnoza nauczycielska. Diagnoza dojrzałości szkolnej, diagnoza zespołu klasowego- techniki socjometryczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów 2022

Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2006.

Zubrzycka - Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012.

T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014.

Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).

Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005.

Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.

King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca:

Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005.

Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza.

Dąbrowski Z., Kulpiński F. Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.

Żmijski J., Leśniewska K, Grondas M., Kliszko M. , Garstka T., Jak być dobrym wychowawcą? Autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu

wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika opiekuńczo - wychowawcza właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym

K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody

diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

K_W18 elementarne zasady i normy etyczne

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych

K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji

oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do

różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela

K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu:

1. Obowiązkowa obecność na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności) - W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego.

2. Zaliczenie wykładu jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu

3. Egzamin końcowy pisemny

Sposób obliczania oceny końcowej z egzaminu:

90-100% - 5

85-89,99% - 4,5

75-84,99% - 4

70-74,99% - 3,5

50-69,99% - 3

Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Aleksiejuk
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej.

Pełny opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zubrzycka-Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012.

Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).

Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005.

Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.

King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca:

Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Sopot 2012.

Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005.

Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. WSiP, Warszawa 2003.

Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.

Dąbrowski Zdzisław, Kulpiński Franciszek, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.

Olubiński Andrzej (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Akapit, Toruń 2001

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Aleksiejuk
Prowadzący grup: Elżbieta Aleksiejuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Wykład - Zaliczenie
Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej.

Pełny opis:

Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Zubrzycka-Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012.

Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4).

Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004.

Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005.

Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001.

King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca:

Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Sopot 2012.

Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005.

Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. WSiP, Warszawa 2003.

Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.

Dąbrowski Zdzisław, Kulpiński Franciszek, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000.

Olubiński Andrzej (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Akapit, Toruń 2001

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)