Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-3SPOWEDP |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z elementami diagnozy pedagogicznej |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru III w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.50
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia z przedmiotu należą do modułu psychologiczno-pedagogicznego ściśle związanego z realizacją standardu kształcenia nauczycieli. Wykład z przedmiotu odbywa się z częstotliwością raz na dwa tygodnie stacjonarnie według planu zamieszczonego na stronie CKNJOiEE Terminy zajęć są widoczne dla studentów w USOS |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. |
Pełny opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. Tematy zajęć: 1. Pedagogika opiekuńczo- wychowawcza. Podstawowe terminy, definicje. Klasyfikacja potrzeb opiekuńczych uczniów 2.Opiekuńczo - wychowawcza działalność szkoły. Organizacyjne i metodyczne aspekty pracy w świetlicy szkolnej 3. Współpraca szkoły z rodzicami (opiekunami ) ucznia. Zasady dobrej współpracy. 4. Praca wychowawcza z klasą (grupą wychowawczą). Etapy rozwoju grupy. Dyscyplina na zajęciach- rozwiązania praktyczne. 5. Diagnoza pedagogiczna/psychologiczna/funkcjonalna. Cele diagnozy, wybrane metody diagnostyczne. 6. Diagnoza nauczycielska. Diagnoza dojrzałości szkolnej, diagnoza zespołu klasowego- techniki socjometryczne |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Wydawnictwo Oświatowe Fosze, Rzeszów 2022 Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2006. Zubrzycka - Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012. T. Bajkowski, K. Sawicki, U. Namiotko, Diagnostyka i metodyka psychopedagogiczna w warunkach wielokulturowości, Warszawa 2014. Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4). Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005. Homicki B. O wychowaniu. Pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Dąbrowski Z., Kulpiński F. Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000. Żmijski J., Leśniewska K, Grondas M., Kliszko M. , Garstka T., Jak być dobrym wychowawcą? Autoewaluacja pracy wychowawczej, asertywność nauczyciela, skuteczne kierowanie klasą |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: pedagogika opiekuńczo - wychowawcza właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języka angielskiego w przedszkolu, na pierwszym i/lub drugim etapie edukacyjnym K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W07 w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych K_W18 elementarne zasady i normy etyczne Umiejętności: absolwent potrafi K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U04 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia przedmiotu: 1. Obowiązkowa obecność na wykładach (dopuszczalne dwie nieobecności) - W przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. 2. Zaliczenie wykładu jest warunkiem przystąpienia do egzaminu z przedmiotu 3. Egzamin końcowy pisemny Sposób obliczania oceny końcowej z egzaminu: 90-100% - 5 85-89,99% - 4,5 75-84,99% - 4 70-74,99% - 3,5 50-69,99% - 3 Poniżej 50% - przedmiot nie może zostać zaliczony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Zubrzycka-Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012. Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4). Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Sopot 2012. Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005. Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. WSiP, Warszawa 2003. Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000. Dąbrowski Zdzisław, Kulpiński Franciszek, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000. Olubiński Andrzej (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Akapit, Toruń 2001 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Wykład - Zaliczenie |
|
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
|
Skrócony opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
Wykład z pedagogiki opiekuńczo-wychowawczą z elementami diagnozy pedagogicznej ma na celu zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz wprowadzenie elementów diagnozy pedagogicznej. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych zagadnień teoretycznych oraz możliwych rozwiązań praktycznych w obrębie następujących obszarów: wychowanie a rozwój, szkoła jako instytucja wychowawcza, zawód nauczyciela, komunikacja i kultura języka, poznawanie uczniów, profilaktyka w szkole. Tematyka kursu realizowana będzie z uwzględnieniem specyfiki pracy nauczycieli języków obcych. Student ma ponadto rozpoznawać specjalne potrzeby edukacyjne uczniów i ich uwarunkowania. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Zubrzycka-Maciąg, Wosik-Kawala D., Wychowanie w szkole. Wskazówki dla nauczycieli, Wyd. UMCS, Lublin 2012. Stemplewska-Zakowicz K., Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, GWP, Gdańsk 2013 (rozdz. 3-4). Herbert M., Rozwój społeczny ucznia. Rozpoznanie potrzeb dzieci i ich problemów. GWP, Gdańsk 2004. Hornby G., Hall E., Hall C., Nauczyciel wychowawca. GWP, Gdańsk 2005. Jarosz E.: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2001. King G., Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. GWP, Gdańsk 2005. Literatura uzupełniająca: Kendall P., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP, Sopot 2012. Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSiP, Warszawa 2005. Sałasiński M., Badziukiewicz B.: Vademecum pedagoga szkolnego. WSiP, Warszawa 2003. Dąbrowski Zdzisław, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. 1 i 2, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000. Dąbrowski Zdzisław, Kulpiński Franciszek, Pedagogika opiekuńcza, historia, teoria, terminologia, Wydawnictwo U W-M, Olsztyn 2000. Olubiński Andrzej (red.), Tożsamość oraz dylematy pedagogiki opiekuńczej, Akapit, Toruń 2001 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.