Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-4SDYDFRA |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
Założenia (lista przedmiotów): | Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO |
Założenia (opisowo): | Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. Ich celem jest przygotowanie do pracy w przedszkolu oraz w szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym oraz wsparcie studentów w trakcie praktyk w szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka grup wiekowych , rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, budowa lekcji. |
Pełny opis: |
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: - podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny - charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat - specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi - określanie celów lekcji języka obcego - budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze - utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych - wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach) - praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry. |
Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier, - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble - Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000 - Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000 - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002 - Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna - Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998 - Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003 - SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International - Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009 - Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues” |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem Umiejętności: absolwent potrafi S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Zaliczenie jest niezbędne, aby przystąpić do egzaminu końcowego z przedmiotu. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2). Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu limitu obecności, zaliczenie przedmiotu jest możliwe jedynie po przedstawieniu decyzji BON i KJD, zwiększającej limit nieobecności. Ocenie podlegają: a) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych - sprawdzane na zajęciach, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 20 % oceny końcowej b)zaliczenie testu końcowego na 60%, co stanowi 50% oceny na koniec semestru (test można poprawiać raz) c) aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny d) poprawność językowa - 10% oceny Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot. Zalicza 60% możliwej liczby punktów. 60%-68%- ocena dostateczna 69%-76% - dostateczny plus 77%-85%- dobry 86%-92%- dobry plus 93%-100%-bardzo dobry Nakład pracy studenta: 2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej: - egzamin = 1 ECTS - przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu: 1,5 ECTS |
Praktyki zawodowe: |
Studenci odbywają praktyki pedagogiczne w klasach 1-3 w szkole podstawowej w wymiarze 30 godzin w semestrze letnim. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego na pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, gramatyki, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola obserwacji lekcji języka obcego i planowanie nauczania. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: - podstawa programowa dla I etapu edukacyjnego - nauczanie języka obcego nowożytnego - wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie. - charakterystyka grypy wiekowej – dzieci młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat - specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi - budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze - utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych Nakład pracy studenta: 2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS - przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testów kontrolnych: 1,5 ECTS |
|
Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier, - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble - Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000 - Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000 - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002 - Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna - Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998 - Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003 - SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International - Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009 - Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues” |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Egzamin
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Chojnacka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Chojnacka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | języki obce |
|
Założenia (lista przedmiotów): | Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka grup wiekowych , rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, budowa lekcji. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: - podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny - charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat - specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi - określanie celów lekcji języka obcego - budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze - utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych - wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach) - praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry. |
|
Literatura: |
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier, - Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble - Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000 - Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000 - Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002 - Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna - Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998 - Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009 - Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003 - SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International - Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009 - Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues” |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.