Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-4SDYDFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Założenia (opisowo):

Zajęcia przeznaczone są dla studentów II roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. Ich celem jest przygotowanie do pracy w przedszkolu oraz w szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym oraz wsparcie studentów w trakcie praktyk w szkole podstawowej na I etapie edukacyjnym.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka grup wiekowych , rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, budowa lekcji.

Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

- podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny

- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat

- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi

- określanie celów lekcji języka obcego

- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze

- utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych

- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach)

- praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry.

Literatura:

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

S_W10 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach przedszkolnych i szkolnych

S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania, interpretowania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie przedmiotu na ocenę. Zaliczenie jest niezbędne, aby przystąpić do egzaminu końcowego z przedmiotu.

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest obecność na zajęciach - sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

Student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze. Po przekroczeniu limitu obecności, zaliczenie przedmiotu jest możliwe jedynie po przedstawieniu decyzji BON i KJD, zwiększającej limit nieobecności.

Ocenie podlegają:

a) przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych - sprawdzane na zajęciach, pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy)- 20 % oceny końcowej

b)zaliczenie testu końcowego na 60%, co stanowi 50% oceny na koniec semestru (test można poprawiać raz)

c) aktywny udział w zajęciach - 20 % oceny

d) poprawność językowa - 10% oceny

Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Nakład pracy studenta:

2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- egzamin = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testu:

1,5 ECTS

Praktyki zawodowe:

Studenci odbywają praktyki pedagogiczne w klasach 1-3 w szkole podstawowej w wymiarze 30 godzin w semestrze letnim.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego na pierwszym etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, gramatyki, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, rola obserwacji lekcji języka obcego i planowanie nauczania.

Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

- podstawa programowa dla I etapu edukacyjnego - nauczanie języka obcego nowożytnego

- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie.

- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat

- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi

- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze

- utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych

Nakład pracy studenta:

2,5 ECTS – przyznawane jak poniżej:

- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, zaliczenie testów kontrolnych: 1,5 ECTS

Literatura:

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Egzamin - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe

Założenia (lista przedmiotów):

Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski) 4100-4SPRAKDYDFRA

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu przygotowanie metodyczne studentów do przeprowadzania lekcji języka obcego w przedszkolu i na I etapie edukacyjnym. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie planowania procesu nauczania języka francuskiego, doboru odpowiednich materiałów, technik nauczania, sposobów prezentacji i kontroli. Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy oraz form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: charakterystyka grup wiekowych , rozwijanie sprawności receptywnych i produktywnych, nauczanie słownictwa, wymowy i intonacji, nauczanie interakcji i mediacji językowej, wykorzystanie gier i zabaw, wykorzystanie muzyki, budowa lekcji.

Pełny opis:

W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia:

- podstawa programowa (język obcy nowożytny)- przedszkole i I etap edukacyjny

- charakterystyka grypy wiekowej – dzieci przedszkolne oraz młodsze ze szkoły podstawowej (6- 9) lat

- specyfika pracy z dziećmi w nauczaniu języka obcego – charakter ludyczny zajęć z dziećmi

- określanie celów lekcji języka obcego

- budowa lekcji języka obcego ukierunkowanej na dzieci młodsze

- utrzymanie ładu na lekcji języka obcego w klasach młodszych

- wybrane zagadnienia z zakresu kształtowania poszczególnych sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie i pisanie (te tematy będą omawiane na kilku zajęciach)

- praca z piosenkami, rymowankami, wierszyki, wyliczanki, opowiadania, ruch, drama, gry.

Literatura:

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-2 (2024-11-25)