Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-4SPRAKDYDFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (I etap edukacyjny, język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO

Założenia (opisowo):

Praktyki przeznaczone są dla studentów II roku specjalności francuskiej CKNJO i EE. 30 godzin praktyk.


Po ukończeniu kursu studenci posiadają wiedzę, umiejętności i kompetencje z zakresu pracy nauczyciela na poziomie szkoły podstawowej w kontekście nauczania języka obcego. Studenci znają charakterystykę procesu uczenia się dzieci na I etapie edukacyjnym, potrafią przygotować i prowadzić zajęcia z języka francuskiego w tej grupie wiekowej. Studenci znają specyfikę pracy w szkole podstawowej i obowiązki nauczyciela.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych w szkole podstawowej są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych . W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (mentorów, studentów).

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów II roku UOKNJF UW)

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i przez innych praktykantów realizujących równolegle swoje praktyki. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego

3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku

4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka

5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

6. Informacje o samokształceniu

7. Wiedzę o sobie

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów

9. Analizowanie obserwowanych zajęć

10. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk

12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w UOKNJF UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na I etapie edukacyjnym wybrane przez mentorów.

3. Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych

S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, w przedszkolu oraz na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych

S_U05 obserwować i oceniać przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego

S_U12 porozumiewać się w języku francuskim, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów,

S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

S_U24 Zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu

S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania – student zobowiązany jest do zrealizowania 30 godzin praktyk. Nieobecności spowodowane chorobą, powinny być nadrobione do końca semestru.

Ocenie podlegają:

a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przygotowywanie poprawnych językowo i metodycznie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk) - 40% oceny na koniec semestru

b)pozytywna ocena opiekuna praktyk z UOKNJF UW na podstawie wizytowanych i omawianych lekcji studenta - 40% oceny końcowej

c) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora ze szkoły podstawowej - 20% oceny końcowej

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS- godziny kontaktowe

1 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Instrukcją dla studentów realizujących praktyki pedagogiczne na II roku UOKNJF UW)

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76%- dostateczny plus

77%-84%- dobry

85%-92%- dobry plus

93%-100%- bardzo dobry

Praktyki zawodowe:

Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach podstawowych, z którymi współpracuje UOKNJF UW.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Janina Zielińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Skrócony opis:

Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych w szkole podstawowej są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych . W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (nauczycieli, studentów).

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów II roku UOKNJF UW)

Pełny opis:

a/ Praktyki odbywają się w SP nr 146 i w szkołach współpracujących z CKNJOiEE.

b/ W SP 146 studenci pracują w grupach.

c/ Każda grupa prowadzi swoją lekcję języka francuskiego w czwartki.

d/ Każdy grupa prowadzi lekcje w swojej klasie przez 5 tygodni.

e/ Studenci z jednej grupy prowadzą swoją lekcję na zmianę z pozostałymi stażystami z grupy

f/ Prowadzący przygotowuje lekcję wspólnie i wszyscy są odpowiedzialni za jej realizację w danym dniu.

g/ Gdy stażysta prowadzi swoją lekcję, pozostali studenci asystują przy tej lekcji: pomagają sprawdzić pracę domową, utrzymać dyscyplinę w klasie, pomagają przy pracy w podgrupach itp.

h/ Każdy student prowadzi 5 fragmentów lekcji i asystuje w 5 lekcjach w swojej klasie.

i/ Poza prowadzeniem lekcji własnych i asystowaniem, student jest zobowiązany obserwować 15 lekcji mentorów w szkołach podstawowych współpracujących z CKNJOiEE. Obserwacje odbywają się w grupach trzy lub czteroosobowych.

j/ Dodatkowo student zobowiązany jest uczestniczyć w omawianiu lekcji prowadzonych w SP 146 z metodykiem- opiekunem praktyk z CKNJOiEE UW i przygotowywać dokumentację do lekcji, co stanowi 5 godzin praktyk.

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym.

Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyki pedagogiczne, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Chojnacka
Prowadzący grup: Małgorzata Chojnacka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Praktyki pedagogiczne - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

języki obce
obowiązkowe
uprawnienia pedagogiczne

Założenia (lista przedmiotów):

Dydaktyka przedmiotowa przedszkolna i I etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-4SDYDFRA
Nauka języka francuskiego 4100-4SNJFO

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem praktyki jest wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności do wykonywania zawodu nauczyciela. Absolwenci studiów poprzez realizację praktyk zawodowych w szkole podstawowej są przygotowani zarówno w zakresie nauczania przedmiotu (prowadzenia zajęć), jak i realizowania zadań wychowawczych i opiekuńczych . W trakcie praktyk studentowi zapewnia się następujące formy aktywności: obserwowanie zajęć, asystowanie nauczycielowi prowadzącemu zajęcia, samodzielne prowadzenie zajęć, planowanie i omawianie zajęć prowadzonych przez siebie i innych (mentorów, studentów).

30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:

1,5 ECTS - godziny kontaktowe

1 ECTS - terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji (zgodnie z Regulaminem Praktyk Pedagogicznych dla studentów II roku UOKNJF UW)

Pełny opis:

Do najważniejszych zadań studentów-praktykantów w czasie praktyk należy:

1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w tym sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy.

2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego.

3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez nauczyciela-opiekuna praktyk i przez innych praktykantów realizujących równolegle swoje praktyki. Liczba obserwowanych i prowadzonych lekcji: 30 godzin.

Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-praktykanci zdobędą:

1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły

2. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego

3. Wiedzę o uczniach i ich środowisku

4. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka

5. Umiejętność omawiania własnych lub obserwowanych zajęć

6. Informacje o samokształceniu

7. Wiedzę o sobie

Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta

1. Zapoznanie się ze statutem szkoły

2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania

3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów

4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami

5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy

6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)

7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły

8.Obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczyciela opiekuna praktyk i innych stażystów

9. Analizowanie obserwowanych zajęć

10. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk

12. Poznanie swoich słabych i silnych stron, ocena wiedzy i umiejętności

Literatura:

1. Studenci korzystają z literatury prezentowanej na zajęciach z dydaktyki w CKNJOiEE UW.

2. Na praktykach wykorzystywane są podręczniki przeznaczone do nauki języka francuskiego na danym etapie edukacyjnym.

Materiały wykorzystywane przez mentorów i studentów do prowadzenia lekcji języka francuskiego zgodnie z programem danej klasy.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)