Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-5SDPIIEE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8).

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia.

Literatura:

Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press

Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.

Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes.

Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan

Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN

Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education

Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education

Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP

Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie /

K_W01

w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych drugim etapie edukacyjnym

K_W03

metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych związanych z nauczaniem języków obcych

K_W04

w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu

K_W06

w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W08

różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

K_W09

różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

K_W10

w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

Umiejętności: absolwent potrafi /

K_U02

samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych

K_U03

diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

K_U05

obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

K_U06

wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U07

posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

K_U08

posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

K_U10

pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego

K_U12 porozumiewać się w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i angielskim

K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych

K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych

K_U23

animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do /

K_K05

współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

K_K06

odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K07

prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela

K_K09

podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

K_K10

dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia:

Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział

Kryteria oceny:

Semestr I

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:

- przygotowania do zajęć, które może być sprawdzone za pomocą krótkich testów z wiadomości z poprzednich zajęć oraz pracy domowej (tekstu do przeczytania) - 15%

- aktywnego uczestnictwa w aktywnościach na zajęciach - 15%

- wyniku pisemnego testu z wiadomości przekazywanych na zajęciach - 70%

Semestr II

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie:

- terminowego i poprawnego wykonywania zadań zamieszczonych na platformie Kampus - 40%

- przygotowania i przeprowadzenia fragmentu lekcji językowej (microteaching) - 60%

Elementami ocenianymi lekcji pokazowej (microteachingu) będą:

- zaangażowanie 'nauczyciela' i budowanie kontaktu z 'uczniami'

- przygotowanie do zajęć (liczba i jakość użytych materiałów, dopasowanie aktywności do rodzaju i etapu lekcji, na której zostaną użyte)

- umiejętności językowe (poprawność, dostosowanie do poziomu uczniów, intonacja)

- umiejętności nauczycielskie (wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej itd)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Królak
Prowadzący grup: Emilia Królak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy metodycznej, roli nauczyciela oraz funkcji działań dydaktycznych podczas rozwijania kompetencji w języku angielskim na II etapie edukacyjnym (klasy 4-8 szkoły podstawowej. Uczestniczenie w kursie umożliwi wykształcenie umiejętność krytycznej analizy faktów metodycznych, interpretacji działań pedagogicznych oraz formułowania wniosków o charakterze glottodydaktycznym

Pełny opis:

Kurs wyposaży studentów w niezbędną wiedzę z zakresu dydaktyki. Studenci poznają metody nauczania, role nauczyciela, sposoby indywidualizacji procesu nauczania języka angielskiego. Kurs wyposaży studentów w techniki rozwijania poszczególnych umiejętności językowych, sposoby testowania. Studenci rozwiną umiejętność wykorzystania teorii w praktyce glottodydaktycznej, krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych.

Literatura:

Harmer J., 2001. The practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.

Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności w nauce języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP

Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. A guidebook for English language teachers. Macmillan.

Tanner R., C. Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman

Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.

Watkins, P. 2005. Learning to teach English .Surrey: Delta Publishing

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Emilia Królak
Prowadzący grup: Emilia Królak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8).

Pełny opis:

Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia.

Literatura:

Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press

Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited.

Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna

Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes.

Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan

Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN

Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education

Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education

Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP

Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)