Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-5SDPIIEE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0110) Pedagogika
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru V w CKNJOiEE UW - studia I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia. |
Literatura: |
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited. Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie / K_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: językoznawstwo, pedagogika, psychologia właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych drugim etapie edukacyjnym K_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych związanych z nauczaniem języków obcych K_W04 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różne uwarunkowania tego procesu K_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W09 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W10 w znacznym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności: absolwent potrafi / K_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i w warunkach innych instytucji edukacyjnych nauczających języków obcych K_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania K_U05 obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej K_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych K_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadającymi ograniczoną znajomość języka polskiego K_U12 porozumiewać się w języku polskim i angielskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i angielskim K_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych K_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych K_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do / K_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczyciela K_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia: Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), przygotowanie do zajęć oraz aktywny w nich udział Kryteria oceny: Semestr I Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie: - przygotowania do zajęć, które może być sprawdzone za pomocą krótkich testów z wiadomości z poprzednich zajęć oraz pracy domowej (tekstu do przeczytania) - 15% - aktywnego uczestnictwa w aktywnościach na zajęciach - 15% - wyniku pisemnego testu z wiadomości przekazywanych na zajęciach - 70% Semestr II Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie: - terminowego i poprawnego wykonywania zadań zamieszczonych na platformie Kampus - 40% - przygotowania i przeprowadzenia fragmentu lekcji językowej (microteaching) - 60% Elementami ocenianymi lekcji pokazowej (microteachingu) będą: - zaangażowanie 'nauczyciela' i budowanie kontaktu z 'uczniami' - przygotowanie do zajęć (liczba i jakość użytych materiałów, dopasowanie aktywności do rodzaju i etapu lekcji, na której zostaną użyte) - umiejętności językowe (poprawność, dostosowanie do poziomu uczniów, intonacja) - umiejętności nauczycielskie (wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej itd) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Królak | |
Prowadzący grup: | Emilia Królak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem kursu jest przekazanie podstawowej wiedzy metodycznej, roli nauczyciela oraz funkcji działań dydaktycznych podczas rozwijania kompetencji w języku angielskim na II etapie edukacyjnym (klasy 4-8 szkoły podstawowej. Uczestniczenie w kursie umożliwi wykształcenie umiejętność krytycznej analizy faktów metodycznych, interpretacji działań pedagogicznych oraz formułowania wniosków o charakterze glottodydaktycznym |
|
Pełny opis: |
Kurs wyposaży studentów w niezbędną wiedzę z zakresu dydaktyki. Studenci poznają metody nauczania, role nauczyciela, sposoby indywidualizacji procesu nauczania języka angielskiego. Kurs wyposaży studentów w techniki rozwijania poszczególnych umiejętności językowych, sposoby testowania. Studenci rozwiną umiejętność wykorzystania teorii w praktyce glottodydaktycznej, krytycznego myślenia, wiązania ze sobą faktów oraz wyciągania wniosków z posiadanych danych. |
|
Literatura: |
Harmer J., 2001. The practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited. Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Komorowska, H. 2002. Sprawdzanie umiejętności w nauce języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. Ur P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP Scrivener, J. 2011. Learning Teaching. A guidebook for English language teachers. Macmillan. Tanner R., C. Green. 1998. Tasks for teacher education. Longman Richards, J.C., Renandya, W.A. 2002. Methodology in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. Watkins, P. 2005. Learning to teach English .Surrey: Delta Publishing |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Emilia Królak | |
Prowadzący grup: | Emilia Królak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę teoretyczną, umiejętności oraz kompetencje społeczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka angielskiego na II poziomie edukacyjnym szkoły podstawowej (klasy 4-8). Studenci poznają metody i techniki potrzebne do rozwijania oraz ewaluacji poszczególnych umiejętności językowych uczniów (mówienia, słuchania, czytania i pisania) oraz do nauczania gramatyki i słownictwa w języku angielskim. Zapoznają się z cechami rozwojowymi uczniów w wieku 10-14, podstawowymi zasadami funkcjonowania pamięci, sposobami wzbudzania zainteresowania i motywowania uczniów. Uczą się krytycznie oceniać, dobierać i tworzyć własne materiały dydaktyczne dopasowanie do wieku i poziomu uczniów na tym poziomie edukacyjnym. Ćwiczą praktyczne umiejętności nauczyciela, takie jak, min. planowanie poszczególnych etapów lekcji językowej, utrzymywanie dyscypliny w klasie, wydawanie poleceń, udzielanie informacji zwrotnej i poprawianie błędów językowych ucznia. |
|
Literatura: |
Brown, P. C, Roediger, H. L., McDaniel M.A. 2014. Make it Stick: The science of successful learning , Harvard University Press Harmer J., 2001. The Practice of English Language Teaching. Oxford: Pearson Education Limited. Komorowska, H. 2000. Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna Petty, Geoff, Teaching Today. A practical guide. Cheltenham: Nelson Thornes. Scrivener, J. Learning teaching. 2011. A guidebook for English Language Teachers. Macmillan Szpotowicz, M., Szulc-Kurpaska M. 2012. Teaching English to Young Learners. Wydawnictwo Naukowe PWN Thornbury, S. 1999. How to Teach Grammar, Pearson Education Thornbury, S. 2002. How to Teach Vocabulary, Pearson Education Ur, P. 1996. A course in Language Teaching. Cambridge: CUP Żylińska, M. 2013. Neurodydaktyka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.