Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IMGBNEJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Wymagania (lista przedmiotów):

Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową 4100-IMGBNEJ

Założenia (opisowo):

Kurs pozwoli studentom zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia badań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem tematyki przyswajania języka obcego w warunkach szkolnych. Kurs umożliwi studentom:


• Rozpatrzenie kluczowych teoretycznych i filozoficznych założeń badań edukacyjnych

• Indentyfikowanie głównych paradygmatów badawczych

• Ocenę debaty dotyczącej jakościowych i ilościowych metod badawczych

• Rozważenie kluczowych kwestii przy planowaniu projektów badawczych w edukacji

• Zapoznanie się z wieloma podejściami do rozpowszechniania wyników badań i zagadnieniami związanymi z pisaniem raportów i artykułów badawczych


Kurs stwarza okazję do dyskusji o wynikach badań w kontekście edukacji językowej. Zdobyta wiedza i umiejętności stanowią podstawę do realizacji własnych projektów badawczych w ramach pracy magisterskiej.




Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego w warunkach szkolnych oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych.

Pełny opis:

Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują:

1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań

2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych

3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie

4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji

5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł

6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych

Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy.

Literatura:

Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie.

Literatura obowiązkowa:

• Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge.

• Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge

• Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd.

Literatura dodatkowa:

• Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd.

• Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing.

• Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.

• Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP.

• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP.

• Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge.

• O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications.

• Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic.

• Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan.

• Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic.

• Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons

Efekty uczenia się:

Wiedza: absolwent zna i rozumie

K_W01 - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa

K_W02 - niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa stosowanego

K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie

K_W07 - w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W08 - w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych

K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej i badawczej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

K_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

Umiejętności: absolwent potrafi

K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim I angielskim

K_U03 - analizować i interpretować prawo autorskie

K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

K_U13 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego

K_U17 - komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski

K_U22 - prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

K_K01 - uczenia się przez całe życie

K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K_K07 - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania

K_K10 - podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych

K_K11 - podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest:

1. wykazanie znajomości zalecanych lektur i materiałów

2. przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych

3. zdolność do pracy w grupie, wzajemnego wspierania się i kooperacji

4. obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność)

5. uzyskanie pozytywnej oceny - zaliczenia - z zadań cząstkowych

6. uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności

7. uzyskanie pozytywnej oceny z grupowego projektu badawczego

8. terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online

Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania):

1. umiejętność wykazania powiązań, przywołania argumentów z literatury obowiązkowej i dodatkowej

2. wnikliwość i jakość argumentacji

3. kompletność treści

4. klarowność i logika wywodu

5. zgodność z instrukcją

6. organizacja, prezentacja oraz estetyka treści zadań z myślą o czytelniku/odbiorcy

7. poprawność językowa (styl, gramatyka, słownictwo, rejestr)

8. terminowość wykonania zadań na seminaria i online

Skala ocen

95-100% - 5

90-94% - 5-

85-89% - 4+

80-84% - 4

75-79% - 4

70-74% - 3+

65-69% - 3

60-64% - 3-

0-59% - 2

Wagi (%):

Aktywność – 15

Zadania cząstkowe – 35

Grupowy projekt badawczy – 20

Test sprawdzający wiedzę i umiejętności - 30

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Campfield
Prowadzący grup: Dorota Campfield
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych.

Pełny opis:

Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują:

1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań

2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych

3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie

4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji

5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł

6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych

Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy.

Literatura:

Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie.

Literatura obowiązkowa:

• Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge.

• Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge

• Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd.

Literatura dodatkowa:

• Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd.

• Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing.

• Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.

• Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP.

• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP.

• Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge.

• O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications.

• Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic.

• Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan.

• Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic.

• Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons

Uwagi:

- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie

- Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE

- Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2)

- Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus

- Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Campfield
Prowadzący grup: Dorota Campfield
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych.

Pełny opis:

Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują:

1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań

2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych

3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie

4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji

5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł

6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych

Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy.

Literatura:

Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie.

Literatura obowiązkowa:

• Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge.

• Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge

• Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd.

Literatura dodatkowa:

• Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd.

• Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing.

• Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press.

• Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP.

• Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP.

• Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge.

• O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications.

• Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic.

• Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan.

• Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic.

• Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons

Uwagi:

- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie

- Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE

- Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2)

- Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus

- Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0