Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMGBNEJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.50
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Glottodydaktyka - badania nad edukacją językową 4100-IMGBNEJ |
Założenia (opisowo): | Kurs pozwoli studentom zdobyć wiedzę i umiejętności potrzebne do prowadzenia badań edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem tematyki przyswajania języka obcego w warunkach szkolnych. Kurs umożliwi studentom: • Rozpatrzenie kluczowych teoretycznych i filozoficznych założeń badań edukacyjnych • Indentyfikowanie głównych paradygmatów badawczych • Ocenę debaty dotyczącej jakościowych i ilościowych metod badawczych • Rozważenie kluczowych kwestii przy planowaniu projektów badawczych w edukacji • Zapoznanie się z wieloma podejściami do rozpowszechniania wyników badań i zagadnieniami związanymi z pisaniem raportów i artykułów badawczych Kurs stwarza okazję do dyskusji o wynikach badań w kontekście edukacji językowej. Zdobyta wiedza i umiejętności stanowią podstawę do realizacji własnych projektów badawczych w ramach pracy magisterskiej. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego w warunkach szkolnych oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych. |
Pełny opis: |
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują: 1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań 2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych 3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie 4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji 5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł 6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy. |
Literatura: |
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie. Literatura obowiązkowa: • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge. • Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge • Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd. Literatura dodatkowa: • Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd. • Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing. • Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press. • Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP. • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP. • Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge. • O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications. • Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic. • Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan. • Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic. • Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent zna i rozumie K_W01 - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu językoznawstwa K_W02 - niezbędną terminologię z zakresu językoznawstwa stosowanego K_W04 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W07 - w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W08 - w zaawansowanym stopniu strukturę i funkcje systemu edukacji, cele, podstawy prawne, organizację i funkcjonowanie różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych K_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej i badawczej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji K_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej K_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności: absolwent potrafi K_U01 - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim I angielskim K_U03 - analizować i interpretować prawo autorskie K_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania K_U13 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi K_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego K_U17 - komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim i angielskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski K_U22 - prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie w języku polskim i angielskim, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do K_K01 - uczenia się przez całe życie K_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K07 - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K10 - podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K11 - podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem koniecznym zaliczenia semestru jest: 1. wykazanie znajomości zalecanych lektur i materiałów 2. przygotowanie i aktywny udział w zajęciach stacjonarnych 3. zdolność do pracy w grupie, wzajemnego wspierania się i kooperacji 4. obecność na zajęciach stacjonarnych (dopuszcza się 1 nieobecność) 5. uzyskanie pozytywnej oceny - zaliczenia - z zadań cząstkowych 6. uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego wiedzę i umiejętności 7. uzyskanie pozytywnej oceny z grupowego projektu badawczego 8. terminowe wykonywanie zadań na zajęcia stacjonarne i online Kryteria oceny zadań (mogą różnić się w zależności od charakteru zadania): 1. umiejętność wykazania powiązań, przywołania argumentów z literatury obowiązkowej i dodatkowej 2. wnikliwość i jakość argumentacji 3. kompletność treści 4. klarowność i logika wywodu 5. zgodność z instrukcją 6. organizacja, prezentacja oraz estetyka treści zadań z myślą o czytelniku/odbiorcy 7. poprawność językowa (styl, gramatyka, słownictwo, rejestr) 8. terminowość wykonania zadań na seminaria i online Skala ocen 95-100% - 5 90-94% - 5- 85-89% - 4+ 80-84% - 4 75-79% - 4 70-74% - 3+ 65-69% - 3 60-64% - 3- 0-59% - 2 Wagi (%): Aktywność – 15 Zadania cząstkowe – 35 Grupowy projekt badawczy – 20 Test sprawdzający wiedzę i umiejętności - 30 |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Campfield | |
Prowadzący grup: | Dorota Campfield | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych. |
|
Pełny opis: |
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują: 1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań 2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych 3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie 4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji 5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł 6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy. |
|
Literatura: |
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie. Literatura obowiązkowa: • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge. • Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge • Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd. Literatura dodatkowa: • Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd. • Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing. • Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press. • Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP. • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP. • Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge. • O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications. • Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic. • Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan. • Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic. • Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons |
|
Uwagi: |
- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie - Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE - Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2) - Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus - Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Campfield | |
Prowadzący grup: | Dorota Campfield | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium glottodydaktyka – badania nad edukacją językową jest zapoznanie studentów z metodami stosowanymi w badaniach edukacyjnych, ze szczególnym uwzgędnieniem badań nad przyswajaniem języka obcego oraz przygotowanie studentów do opracowania i przeprowadzenia autorskich projektów badawczych. |
|
Pełny opis: |
Kluczowymi tematami będą zagadnienia z filozofii oraz etyki badań edukacyjnych. Studenci zapoznają się z procesem formułowania i operacjonalizacji pytań badawczych, który następnie będą mogli przećwiczyć. Omówione i opisane zostaną procedury dobierania prób. Studenci nauczą się krytycznego czytania artykułów naukowych i raportów z badań edukacyjnych. Przedstawiony zostanie pełen zakres metodologii badań nad edukacją językową, od metod ilościowych po jakościowe, a także metody mieszane i ankietowe. Takie metody obejmują: 1. ocenę skuteczności metod nauczania poprzez eksperymentalne lub quasi-eksperymentalne projekty badań 2. analizę zachowań nauczycieli i uczniów za pomocą protokołów obserwacyjnych 3. badanie działań interakcyjnych w klasie, takich jak sekwencje zwrotne negocjowanie znaczenia i epizody związane z językiem (LRE) poprzez nagrywanie, transkrypcję, kodowanie i analizę segmentów dyskursu w klasie 4. wykorzystanie perspektywy ucznia (i nauczyciela) za pomocą metod introspektywnych, takich jak kwestionariusze i wywiady, dzienniki ucznia oraz stymulowane odzyskiwanie danych/informacji 5. przeprowadzanie badań etnograficznych, w celu uzyskania pełnego obrazu klasy z maksymalnej liczby źródeł 6. zagadnienia w zakresie etyki badań edukacyjnych Podczas kursu studenci analizują i omawiają wybrane badania reprezentujące odmienne metody badawcze i, w grupach, opracowują własny projekt badawczy. |
|
Literatura: |
Studenci zobowiązani są zapoznać się (przeczytać i zrobić notatki) z odpowiednimi fragmentami rekomendowanych tekstów z literatury obowiązkowej i dodatkowej oraz z materiałami dostarczonymi na platformie. Literatura obowiązkowa: • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. London: Routledge. • Mackey, A. & Gass, S. M. (2015). Second Language Research, 2nd edition. Routledge • Punch, K. F. (2013). Introduction to Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches, 3rd edition, Sage Publications Ltd. Literatura dodatkowa: • Alderson, P. & Morrow, V. (2020). The Ethics of Research with Children and Young People: A practical Handbook. Sage Publications Ltd. • Andrews, R. (2003). Research Questions. Continuum International Publishing. • Brown, J. D., & Coombe, C. (Eds.). (2015). The Cambridge guide to research in language teaching and learning. Cambridge: Cambridge University Press. • Brown, J. D., & Rodgers, T. S. (2002). Doing second language research. Oxford: OUP. • Dörnyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. Oxford: OUP. • Mackey, A., & Gass Susan M. (2016). Second language research methodology and design. New York: Routledge. • O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research. London: SAGE Publications. • Paltridge, B., & Phakiti, A. (Eds.). (2018). Research methods in applied linguistics: A practical resource. London: Bloomsbury Academic. • Phakiti, A., De Costa, P., Plonsky, L., & Starfield, S. (Eds.). (2018). The Palgrave handbook of applied linguistics research methodology, London: Palgrave Macmillan. • Pring, R. (2015). Philosophy of Educational Research, 3rd edition. Bloomsbury Academic. • Robson, C. & McCartan, K. (2015). Real World Research, 4th edition. John Wiley & Sons |
|
Uwagi: |
- Zajęcia prowadzone są synchronicznie i asynchronicznie - Zajęcia prowadzone są synchronicznie za pomocą narzędzia Zoom w terminach zgodnych z planem zajęć dostępnym na stronie CKNJOIEE - Obecność sprawdzana jest poprzez imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa (patrz: Regulaminu Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2) - Zajęcia prowadzone asynchroniczne są regularnie opisywane i zamieszczane na na platformie Kampus - Linki do zajęć i do dyżurów wirtualnych udostępniane są na stronie kursu na platformie Kampus |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.