Psychologia kształcenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IMPSYCHK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia kształcenia |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru I w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs Psychologia kształcenia skupia się na zastosowaniach psychologii w edukacji i procesie dydaktycznym. Przedstawione są tutaj zagadnienia związane z psychologicznymi podstawami dydaktyki, na przykład psychologią uczenia się i nauczania. Ponadto, część kursu poświęcona jest znaczeniu relacji uczeń-nauczyciel w procesie kształcenia. Celem kursu jest przedstawienie zagadnień z obszaru psychologii kształcenia i edukacji obejmujących wybrane aspekty procesu nabywania wiedzy z perspektywy nadawcy i odbiorcy treści i przebiegu procesu kształcenia. Omówione zostaną główne nurty myślenia psychologicznego opisujące podstawy procesu wychowawczego, edukacyjnego i kształcenia, integrując wiedzę z takich obszarów koncepcyjnych, jak: stosowana psychologia wychowawcza, psychologia uczenia i uczenia się, psychologia społeczna – ze szczególnym uwzględnieniem tematyki wpływu społecznego. |
Pełny opis: |
Celem kursu jest omówienie wybranych zagadnień z zakresu psychologii wychowania i nauczania oraz wskazanie na znaczenie edukacji dla rozwoju psychicznego jednostki. Uczestnicy kursu zapoznają się z podstawowymi teoriami i ich praktycznym zastosowaniem w obszarach psychologii uczenia i kształcenia, w kontekście przebiegu procesu kształcenia jako procesu społecznego, obejmującego wywieranie wpływu społecznego, kształtowanie postaw, komunikację interpersonalną, kierowanie grupą społeczną, motywowanie, etc. Cały proces kształcenia przedstawiony jest w kontekście podstawowych nurtów myślenia, na podstawie których kształtują się zróżnicowane koncepcje dziecka, co w efekcie prowadzi do zróżnicowanych koncepcji edukacji. Proces wychowania ukazany zostanie z punktu widzenia takich teorii psychologicznych, jak psychologia poznawczo-rozwojowa, psychologia humanistyczna, psychologia uczenia i psychologia wychowawcza. Pod dyskusję poddane zostaną kwestie efektywności całego procesu kształcenia z uwzględnieniem potencjalnych błędów i trudności wychowawczych. Obszary tematyczne realizowane w trakcie kursu obejmują takie koncepcje i procesy, jak: strefa najbliższego rozwoju – Lew Vygotsky, Social Cognitive Theory (teoria społecznego uczenia się) – Albert Bandura, rozwój poznawczy – Jean Piaget, bioekologiczny model rozwou – Uri Bronfennbrenner, Experiential Learning Theory (Teoria uczenia się przez doświadczanie) obejmująca także style uczenia się – David Kolb, Teoria Inteligencji wielorakiej – Howard Gardner, rozwiązanie determinujące style uczenia się, behawioryzm jako źródło edukacji – John Watson, Burrhus Skinner, Jerzy Konorski, Iwan Pawłow. W ramach przedstawienia tych koncepcji szczególny nacisk kładziony jest na wynikające z nich wnioski i zastosowania w procesie edukacji. Zagadnienia te pozwalają na realizację szczegółowych efektów uczenia się (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) ze standardu kształcenia nauczycieli - numery efektów ze standardu podane są w nawiasach kwadratowych: W zakresie wiedzy – absolwent zna i rozumie: - cele, zakres, podstawy teoretyczne oraz zastosowanie psychologii edukacyjnej [B.1.W4.] - rozwój profesjonalny i metody rozwoju nauczyciela, w szczególności tzw. badanie w działaniu (action research) jako narzędzie rozwojowe dla nauczyciela do samodzielnego stosowania [B.1.W5.] - metody i sposoby wyznaczania celów nauczania dostosowanych do potencjału poznawczego, społecznego i motorycznego ucznia w oparciu o taksonomię Blooma [B.1.W4.]; - teoretyczne i praktyczne założenia i procedury realizowania procesu edukacyjnego w odniesieniu do takich procesów, jak uczenie się, rozwój osobowości i jego wpływ na funkcjonowanie szkolne [B.1.W4.] - edukacyjne postulaty koncepcji psychologicznych wyjaśniających rozwój podstawowych funkcji psychicznych dziecka wynikające z koncepcji psychodynamicznych, poznawczych, behawioralnych [B.1.W4.] - koncepcję rozwoju poznawczego Wygotskiego - „strefa najbliższego rozwoju” jako wyznacznik organizowania pracy nauczyciela [B.1.W4.] - proces uczenia przez obserwację; teorię społecznego uczenia się Bandury (social cognitive theory) [B.1.W4.] - rodzaje i charakterystykę stylów uczenia się; [B.1.W4.] - koncepcję inteligencji wielorakiej Gardnera i jej konsekwencje edukacyjne [B.1.W4.] - specyfikę procesu uczenia się w oparciu o koncepcję uczenia się przez doświadczanie Kolba (Experiential Learning theory, Kolb) [B.1.W4.] W zakresie umiejętności – absolwent potrafi: - obserwować własne zachowania w roli nauczyciela z możliwością wprowadzania natychmiastowych korekt i modyfikacji w oparciu o metodę „Badanie w działaniu” (Action Research) [B.1.U7., B.1.U8.] - stosować procedury metody „Badanie w działaniu” (Action Research) w oparciu o analizę wskazanych zaleceń i kroków działania [B.1.U7., B.1.U8.] - rozpoznawać potencjał i bariery uczenia się uczniów w wyniku rozpoznanych etapów rozwojowych w sferze poznawczej, emocjonalnej i społecznej oraz motorycznej w kontekście Taksonomii Blooma [B.1.U5.] - rozpoznawać poziom rozwojowy uczniów w poszczególnych grupach wiekowych i obszarach funkcjonalnych oraz dostosowywać do niego taksonomię Blooma [B.1.U1., B.1.U6.] - rozpoznawać preferowane style pozyskiwania wiedzy oraz dostosowywać oddziaływania edukacyjne (pedagogiczne) do poszczególnych uczniów [B1.U5., B.1.U6.] - sprawnie komunikować się z innymi podmiotami w procesie edukacyjnym [B.1.U3., B.1.U4.] W zakresie kompetencji społecznych – absolwent jest gotów do: - autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym oraz profesjonalizacji własnych oddziaływań edukacyjnych w procesie nauczania – uczenia się, w szczególności do dynamicznej adaptacji własnych oddziaływań edukacyjnych do wymogów grupy/klasy szkolnej [B.1.K1.] |
Literatura: |
Bloom, B. S., Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals, by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. NY: Longmans, Green. Brown, P. C., Roediger III, H. L., & McDaniel, M. A. (2014). Make It Stick: The Science of Successful Learning. Cambridge, MA: Belknap Press of Harvard University Press. Dresch, A., Lacerda, D. & Cauchick Miguel, P. (2015). A Distinctive Analysis of Case Study, Action Research and Design Science Research. SciELO - Scientific Electronic Library Online. Shi, H. (2017). Learning Strategies and Classification in Education. Institute for Learning Styles Journal, 1(Fall), 24-36. Krathwohl, D. R. (2002). Revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. Larson, J. E. (2009). Educational psychology: Cognition and learning, individual differences, and motivation. New York: Nova Science Publishers, Inc. Mietzel, G. (2003). Psychologia kształcenia. Praktyczny podręcznik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Johnson, A. P. (2012). A short guide to action research (4th ed.). Pearson Education. Iowa State University Center for Excellence in Learning and Teaching. (2013). A model of learning objectives. Retrieved from https://www.celt.iastate.edu/teaching/RevisedBlooms1.html Sathiyagirirajan, S. (2023). Psychology in education: An introduction to basics – A handbook. Retrieved from https://mkuniversity.ac.in/new/centre/cer/docs/PSYCHOLOGY%20IN%20EDUCATION.pdf Sokołowska, E. (red.). (2013). Psychologia wspierania rozwoju i kształcenia. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W01; w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych: psychologia, zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższej K_W11; w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności - absolwent potrafi: K_U09; posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K07; odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład – zaliczenie na podstawie obecności oraz krótkich (2-3 str.), opcjonalnych prac pisemnych o charakterze krytycznej refleksji na temat zagadnienia z wykładu Egzamin pisemny – ocenie podlega: - wiedza w zakresie poruszanych zagadnień (odtworzenie) - zrozumienie dynamiki omawianych mechanizmów i procesów (refleksja) - możliwe zastosowania do opisu i wyjaśnienia zachowania lub sytuacji (refleksja) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Sokołowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Sokołowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.