Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IVLITFRA
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura francusko-języczna dla nauczycieli języka II (język francuski)
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są problematyce włączania literatury do procesu glottodydaktycznego (do nauczania języka francuskiego) na III etapie edukacyjnym oraz szkołach wyższych. Na zajęciach zostaną pogłębione kwestie ogólne, takie jak rozwój literatury oraz znaczenie kształtowania kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego. Studenci będą mogli dokładniej poznać takie tematy jak literatura dla starszej młodzieży i dla dorosłych, a także najważniejsze wybrane dzieła literackie. Na zajęciach wykorzystane zostaną głównie utwory prozatorskie, m.in. o charakterze autobiograficznym. Ponadto omówione zostaną

metody i techniki wprowadzania komponentu literackiego do nauki języka na III etapie edukacyjnym i w szkołach wyższych.

Pełny opis:

Zajęcia poświęcone są problematyce włączania literatury do procesu glottodydaktycznego (do nauczania języka francuskiego) na III etapie edukacyjnym oraz szkołach wyższych. Na zajęciach zostaną pogłębione kwestie ogólne, takie jak rozwój literatury oraz znaczenie kształtowania kompetencji literackiej w procesie nauczania języka obcego. Studenci będą mogli dokładniej poznać takie tematy jak literatura dla starszej młodzieży i dla dorosłych, a także najważniejsze wybrane dzieła literackie, w tym należące do kanonu. Na zajęciach wykorzystane zostaną głównie utwory prozatorskie, m.in. o charakterze autobiograficznym. Ponadto omówione zostaną metody i techniki wprowadzania komponentu literackiego do nauki języka na III etapie edukacyjnym i w szkołach wyższych, m.in. kryteria doboru materiałów, teksty literackie a inne materiały zw. z literaturą, rodzaje ćwiczeń, jakie można proponować uczącym się języka obcego, rozwijanie sprawności językowych i kompetencji kulturowej podczas pracy z literaturą w klasie językowej.

Dokładniej zostaną omówione wybrane gatunki literackie.

Nakład pracy studenta:

16 godzin = zapoznanie się z materiałami zamieszczonymi na platformie i wykonanie związanych z nimi zdań

14 godzin uczestnictwa w zajęciach (godziny kontaktowe)

30 godzin pracy własnej (przygotowanie do testu w formie quizu, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się).

Punkty ECTS (w sumie 3 p.) będą przyznawane:

- za obecność na zajęciach i aktywny w nich udział, za prezentację lub wystąpienie podczas zajęć na zadany wcześniej temat (dot. godzin kontaktowych): 1 p. ECTS

- regularna praca własna z materiałami zamieszczonymi na platformie (wszystkie aktywności i ćwiczenia muszą być zrealizowane) 1 p. ECTS

- test w formie quizu na zakończenie semestru (obejmujący podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć stacjonarnych i umieszczone na platformie): 1 p. ECTS

Literatura:

Wybrane opracowania:

1. Marie-Claire Albert & Marc Souchon, Les textes littéraires en classe de langue, Paris, Hachette, 2000.

2. Jean-Pierre Aubrit, Le Conte et la nouvelle, Paris, Armand Colin, 2002.

3. Francine Cicurel, Lectures interactives en langue étrangère, Paris, Hachette, 1991.

4. Nic Diament, Histoire des livres pour les enfants du Petit chaperon rouge à Harry Potter, Paris, Bayard, 2008.

5. Alain Duchesne & Thierry Leguay, Petite fabrique de littérature, Paris, Magnard, 2003.

6. Franck Évrard, La nouvelle, Paris, Seuil, 1997.

7. Laurent Fiedler, Le roman contemporain, Paris, Seuil, 1998.

8. Jean-Pierre Goldenstein, Entrées en littérature, Paris, Hachette, 1990.

9. Mireille Naturel, Pour la littérature. De l’extrait à l’oeuvre, Paris, CLE Internationnal, 1995.

10. Isabelle Nières-Chevrel, Introduction à la littérature de jeunesse, Paris, Didier, 2009.

11. Annie Oliver, Le Biographique, Paris, Hatier, 2001.

12. Nathalie Prince, La littérature de jeunesse - 2e éd. - Pour une théorie littéraire, Paris, Armand Colin, 2015.

13. Yves Stalloni, La Littérature française en 100 romans, Paris, Chêne, 2018.

14. Marie-Madeleine Touzin, L' Écriture autobiographique, Paris, Bertrand-Lacoste, 1993.

15. Damien Zanone, L’Autobiographie, Paris, Ellipses, 1996.

16. wybrane artykuły z czasopism : Nouvelle Revue Pédagogique, Le Français dans le Monde, Etudes de Linguistique Appliquée, Les Cahiers pédagogiques, Języki Obce w Szkole

Teksty – wybrane utwory literatury pięknej i literatury dla dzieci i młodzieży

Efekty uczenia się:

Kierunkowe efekty kształcenia

Wiedza: absolwent zna i rozumie

- S_W01: w pogłębionym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy,

zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych:

językoznawstwo, literaturoznawstwo, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, nauczania dorosłych i w dydaktyce szkoły wyższe;

-S_W02 : niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin

naukowych: językoznawstwo, literaturoznawstwo, właściwą dla nauczania

języków obcych.

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U01: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku

polskim i francuskim.

S_U02: samodzielnie planować i realizować, także przy użyciu technik

informacyjno-komunikacyjnych, typowe i innowacyjne projekty

związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkoły licealnej,

branżowej, wyższej oraz w kształceniu dorosłych i w warunkach innych

instytucji edukacyjnych.

S_U04: stosować założenia i wymagania podstawy programowej dla języka francuskiego dla trzeciego etapu edukacyjnego oraz wymagania kształcenia językowego w szkole wyższej

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K01: uczenia się przez całe życie

S_K03: odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu,

kraju, Europy i świata

S_K09: uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych

mediów i różnych jego form

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania: Zaliczenie zajęć na podstawie:

- obecności (dopuszczalne 1 nieobecność w semestrze podczas godzin w sali, niezależnie od ich statusu - usprawiedliwiona lub nieusprawiedliwiona, przekroczenie tego limitu powoduje niezaliczenie zajęć)

- przygotowania do zajęć i systematycznego wykonywania zadań domowych

- aktywności podczas zajęć (czynne uczestnictwo w zajęciach, praca indywidualna oraz w grupach)

- regularnego wykonywania zadań i aktywności zamieszczonych na platformie

Ocena końcowa na podstawie:

- regularnej pracy podczas zajęć w sali (przygotowanie do zajęć, aktywność) S_W01, S_W02, S_U01, S_K01, S_K03 - 25% oceny końcowej

- prezentacji (w formie pisemnej i ustnej) na zadany wcześniej temat; prezentacja powinna zawierać zarówno informacje teoretyczne na omawiany temat, jak i propozycje ich wykorzystania w dydaktyce (konkretne ćwiczenia dla studentów FLE) S_W01, S_W02, S_U01, S_U02, S_U04, S_K03, S_K09 - 25% oceny końcowej

- regularnego wykonywania zadań i aktywności zamieszczonych na platformie (realizacja wszystkich aktywności i zadań) S_W01, S_W02, S_U01, S_K01 - 25% oceny końcowej

- testu obejmującego podstawowe wiadomości podawane podczas zajęć (zawiera pytania zamknięte i otwarte; odbywa się na ostatnich zajęciach stacjonarnych – w sali) S_W01, S_W02, S_U01, S_U02, S_K01 - 25% oceny końcowej

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Eric Vauthier
Prowadzący grup: Eric Vauthier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Pełny opis:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Literatura:

Patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu).

Uwagi:

Zajęcia odbywają się w formie mieszanej: 14 godzin stacjonarnie i 16 godzin asynchronicznie poprzez uniwersytecką platformę Kampus.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.
ul. Długa 44/50
00-241 Warszawa
tel: +48 22 55 49 126 https://www.wne.uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)