Język i kultura hebrajska(Z) [3600-7-HE2-JKH(Z)]
Semestr zimowy 2021/22
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Język i kultura hebrajska(Z) [3600-7-HE2-JKH(Z)] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2021/22 [2021Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Terminy i miejsca:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 8 |
Limit miejsc: | 20 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Angelika Adamczyk, Marek Baraniak, Marta Dudzik-Rudkowska |
Literatura: |
Podręczniki do hebrajskiego współczesnego: R. Bliboim, Shom`im ivrit, Academon, Jerusalem. D. Spector, D. Roth, Ivrit bi-shnajim, Jerusalem 2018. M. Maadia, Lehatzliyah be-ivrit le-mitkadmim, Meira Maadia, Israel 2005. N. Kedar, Netiyot ha-poal, Nira Kedar 2001. G. Tischler, D. Roth, Kriyat beynaim, Academon, Jerusalem 2008. Słowniki: E. Shoshan, Ha-milon ha-ivri ha-merukaz, Kiryat Sefer, Jerusalem 1993. http://www.morfix.co.il/ Podręczniki do hebrajskiego biblijnego: Skrypt własny Bibliografia uzupełniająca: Deiana G. – Spreafico A., Wprowadzenie do hebrajszczyzny biblijnej, Warszawa 2001; Weingreen J., A practical Grammar for Classical Hebrew, Oxford 1959. M. Tomal, Język hebrajski biblijny (Dialog, Warszawa 2008). J. SHIMRON, Reading Hebrew. The Language and the Psychology of Reading It. London 2006. J. BARR, Comparative Philology and the Text of the Old Testament. With Additions and Corrections. Winona Lake 1987. I. YOUNG (ed.), Biblical Hebrew. Studies in Chronology and Typology. London 2003. B. T. ARNOLD, J. H. CHOI, A Guide to Biblical Hebrew Syntax. Cambridge 2003. |
Zakres tematów: |
Podczas zajęć będą omawiane następujące tematy: - Błogosławieństwa. Święta w różnych religiach. - Wyruszamy w podróż. Środki transportu. Strony świata. - Krajobrazy. Kolory, elementy krajobrazu. Krajobrazy Izraela. Mniejszości w Izraelu. - Dom. Kiedy czujemy się jak w domu? Różne rodzaje domów: budynek mieszkalny, siedziba instytucji, budynek użyteczności publicznej. Architektura miast i budynków. - Edukacja. Różne formy edukacji i metody nauczania. Czasownik; - rdzeń „zdrowy” (również ze spółgłoskami gardłowymi)- wszystkie koniugacje i formy (czas teraźniejszy, przeszły, przyszły, bezokolicznik, rzeczownik odczasownikowy, tryb rozkazujący, imiesłów bierny) -ważniejsze czasowniki słabe: לתת, לשבת, לנסוע, ללכת, לקחת, לדעת, לצאת, לרדת Składnia: - zdania warunkowe - odmiana przyimków - zdania okolicznikowe czasu - zdania okolicznikowe celu - łącznik - grupa imienna: liczba mnoga rzeczownika, rzeczownik z sufiksami dzierżawczymi, stan zależny - zdania okolicznikowe przyzwolenia - stopniowanie przymiotnika - liczebniki Częścią kursu są ćwiczenia z języka hebrajskiego klasycznego. Przedstawione zostaną syntaktyczne cechy klasycznego języka Biblii hebrajskiej. Zdefiniowane i zilustrowane podstawowe zagadnienia składni, które nastręczają w początkowej fazie studiów szczególnych trudności z opanowaniem. W pierwszej części zajęć przedstawiony będzie opis poszczególnych form wyrazowych (rzeczowniki, czasowniki i cząstki), aby następnie przejść od obserwacji morfologicznych i składniowych do analizy ich znaczenia i funkcji. W dalszej część kurs wykracza poza zjawiska na poziomie frazy i rozważa szersze związki zdań. |
Metody dydaktyczne: |
• symulacje, • projekty studenckie – indywidualne i zespołowe, • gry sytuacyjne, • dyskusje i debaty, • „burza mózgów”, • wywiady, • analiza dokumentów źródłowych, • dyskusje • metody audiowizualne |
Metody i kryteria oceniania: |
- kontrola obecności, - ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność), - kolokwia, - prace pisemne, - zaliczenie pisemne na koniec semestru, Ocena końcowa stanowi średnią wszystkich ocen cząstkowych. Przyjmuje się następującą skalę ocen: 99-100% 5! (celujący) 93-98% 5 (bardzo dobry) 87-92% 4,5 (dobry plus) 77-86% 4 (dobry) 71-76% 3,5 (dostateczny plus) 60-70% dostateczny 0-59% niedostateczny Po każdym ukończonym temacie studenci piszą kolokwium. Dodatkowo każdy student przygotowuje przynajmniej co najmniej 4 prace pisemne w ciągu semestru. Ocenie podlega także obecność studenta na zajęciach. Student, który ma ponad 40% nieobecności, nie ma prawa do uzyskania zaliczenia, także w sesji poprawkowej. Student, który regularne uczestniczył w zajęciach i uzyskał średnią ocenę 2, może przystąpić do zaliczenia dopiero w sesji poprawkowej. Aby uzyskać zaliczenie przedmiotu, student musi być obecny na co najmniej 60% zajęć oraz uzyskać średnią arytmetyczną co najmniej 3 z wszystkich ocen cząstkowych. Ocena końcowa z przedmiotu Język i kultura hebrajska stanowi średnią ważoną (w zależności od liczby godzin) ocen, wystawionych przez poszczególnych prowadzących. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.