Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Analiza komparatystyczna [3001-11A2AK] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Robert Birkholc, Monika Sikorska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
zob. Podstawowe informacje o przedmiocie oraz dodatkowe pozycje związane z podejmowanymi tematami Literatura podmiotu: tytuły utworów przeznaczonych do analizy zostaną podane na zajęciach (po ustaleniu części z nich ze Studentami). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Czym zajmuje się komparatystyka? Klasyfikacja działów komparatystyki 2. Komparatystyka literacka. Obraz chłopów w literaturze staropolskiej a dyskurs współczesny. Pobłocki K. Chamstwo, Wołowiec 2021[fragmenty] 3. Komparatystyka kulturowa. Zabużko O. Planeta Piołun, Warszawa, 2022 [fragmenty] oraz wybrane wiersze ukraińskich poetów 4. Komparatystyka a genologia. Żulczyk J. Ślepnąc od świateł, Warszawa, 2004 [fragmenty] oraz Rogiewicz A. Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropach kryminału, Gdańsk 2017 [fragmenty] 5. Komparatystyka dyskursów. Dyskurs cielesności i piękna. Roche Ch. Wilgotne miejsca [fragmenty] / Dąbrowski M., Komparatystyka dyskursu/ Dyskurs komparatystyki, Warszawa 2009 [fragmenty] 6. Komparatystyka intersemiotyczna. Teksty ekfrastyczne. Dziadek. A. Ekfraza i hypotypoza w: tegoż, Obrazy i wiersze, Katowice 2004 7. Komparatystyka mediów. Podcast. Piąte: nie zabijaj Justyny Mazur oraz Co ćpać po odwyku Jakuba Żulczyka i Julka Strachoty / Wasilewska-Chmura M., Medium i intermedialność – definicje, klasyfikacje, perspektywy, w: tejże, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011 / albo Jenkins H. W poszukiwaniu papierowego jednorożca: Matrix i opowiadanie transmedialne w: tegoż Kultura konwergencji, zderzenie starych i nowych mediów, tłum. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007 8. Semiologia kultury. Mitologia współczesna. Film: Nie patrz w górę oraz tekst: Napiórkowski M. Od zagłady nuklearnej do katastrofy ekologicznej. Współczesne mity o końcu świata w: tegoż Mitologia współczesna, Warszawa 2018 9. Komparatystyka literacka – kategoria intertekstualności. Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003, oprac. D. Ulicka. [fragmenty] 10. Komparatystyka literacka – kategoria intertekstualności, cz. 2 11. Intertekstualność w baśni postmodernistycznej. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni, Danuta Danek (tłum.), t. 2, Warszawa 1985. Carter A., Czarna Wenus (wybór). Kostecka W., Baśń postmodernistyczna: przeobrażenia gatunku. Intertekstualne gry z tradycją literacką, Warszawa. 12. Komparatystyka dyskursu – postkolonializm. Coetzee John Maxwell, Foe (wydanie dowolne) Defoe Daniel, Przypadki Robinsona Kruzoe (wydanie dowolne). 13. Komparatystyka dyskursu – dyskurs ekologiczny w literaturze Barcz A., Realizm ekologiczny (fragmenty) „Dzikie życie”, czasopismo online, https://dzikiezycie.pl/ (fragmenty) Tokarczuk O., Prowadź swój pług przez kości umarłych (wyd. dowolne) 14. Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny Wysłouch S., Adaptacja filmowa jako przekład intersemiotyczny (na przykładzie „Nocy i dni”, „Konopielki” i „Siekierezady”), [w:] eadem, Literatura a sztuki wizualne, Warszawa 1994, s. 157-168. 15. Adaptacja filmowa, cz. 2 (omawianie wybranej adaptacji filmowej) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
– Dyskusja – analiza komparatystyczna tekstów literackich i innych tekstów kultury. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
– Kontrola obecności – ocena ciągła (przygotowanie do zajęć i aktywność) – praca semestralna. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Robert Birkholc/Sikorska Monika |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.