Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XIX w. [3002-1HKP2COD] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kubkowski | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Zajęcia "Narodziny ciała nowoczesnego" sem. zimowy 22/23 Spis lektur: OPRACOWANIA: Deslandes Paul R., Oxbridge men. British masculinity and the undergraduate experience. 1850–1920, Bloomington – Indianapolis 2005 Dobkowska Joanna, Wasilewska Joanna, W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku, Warszawa 2016. Elias Norbert, Rozważania o Niemcach. Zmaganie o władzę a habitus narodowy i jego przemiany w XIX i XX wieku, Poznań 1996 Franke Jerzy, „Czystość” (1905-1909) Augustyna Wróblewskiego albo iluzja etycznej krucjaty, Warszawa 2013. Główne kierunki rozwoju wychowania fizycznego od końca XVIII wieku do 1918 roku, Wrocław i in. 1968. Kane Michael, Modern Men. Mapping Masculinity in English and German Masculinity, 1880-1930, London – New York 1999. Kobieta i kultura czasu wolnego, red. Anna Żarnowska, Andrzej Szwarc, Warszawa 2001 Mazur Elżbieta, Dobroczynność w Warszawie XIX wieku, Warszawa 1999. Nalewajska Lilianna, Moda męska w XIX i na początku XX wieku. Fashionable, dandys, elegant, Warszawa 2010. Olkuśnik Marek, Wyjechać z miasta... Mieszkańcy Warszawy wobec podróży, turystyki i wypoczynku na przełomie XIX i XX wieku, Warszawa 2015. Vertinsky Patricia Anne, The Eternally Wounded Woman. Women, Doctors, and Exercise in the Late Nineteenth Century, Manchester – New York 1990. Historia ciała T. 2. Od Rewolucji do I wojny światowej, red. Alain Corbin, Gdańsk 2013. Vigarello Georges, Historia zdrowia i choroby: od średniowiecza do współczesności, Warszawa 2011. Vigarello Georges, La Silhouette. Du XVIIIe siècle à nos jours. La naissance d’un défi, Paris 2012. ŹRÓDŁA (wybór) Benjamin Walter, Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków, Warszawa 2010. Belmont Leo [właśc. Leopold Blumental], W wieku nerwowym, Warszawa 1900. Bujwid Odo, O zarazku cholery. Treściwe sposoby rozpoznawania, dezynfekcji i zapobiegania cholerze, Warszawa 1892. Chopin Fryderyk, Listy (wybór) Chcemy całego życia. Antologia polskich tekstów feministycznych z lat 1870-1939, Warszawa 1999. Dodatek do ustaw Towarzystwa Dobroczynności o rozdawaniu zupy rumfordzkiey, Warszawa 1826 Filiński Bolesław, Park dra Jordana i kilka uwag o wychowaniu (…), Kraków 1891. Gebethner Jan, Młodość wydawcy, Warszawa 1977 Kolberg-Brzozowska Antonina, Fizyczne wychowanie dzieci podług Jędrzeja Śniadeckiego i innych, Warszawa 1902 Kowalski Zdzisław Julian, Higiena i etyka życia płciowego, Warszawa 1901. Korczak Janusz, Dzieci ulicy [w:] tegoż, Dzieła, T. 1., red. Hanna Kirchner, Warszawa 1992. Majewski Stanisław, Przewodnik do gimnastyki higienicznej, Warszawa 1874. Pomian Zygmunt [właśc. Feldman Wilhelm], Kodeks honorowy, Kraków 1899. Prus Bolesław, Kroniki (wybór) Słonimski Antoni, Alfabet wspomnień, Warszawa 1989. Warszawa naszej młodości, Kraków 1957. Żeromski Stefan, Dzienniki (wybór); + wybrane artykuły z prasy specjalistycznej |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Zajęcia poświęcone będą nowoczesnym praktykom i doświadczeniom cielesnym, ich instytucjonalizacjom. Długi XIX w. rozumiany tu jest jako epoka znaczących przeobrażeń, a niekiedy też narodzin nowych reżimów cielesności i nowoczesnych - mających swoją kontynuację współcześnie – sposobów posługiwania się ciałem. Mapa zagadnień: 1. Wprowadzenie. Ciało vs. dziewiętnastowieczność 2. Zarazek 3. Introspekcja 4. Sanatorium 5. Nędza/opieka 6. Neurozy i hipochondrie 7. Musztra/histeria (stwarzanie mężczyzny/kobiety) 8. Gimnastyka/pedagogika (stwarzanie dziecka) 9. Trofeum (stwarzanie zwierzęcia) 10. Lustro (portret, fotografia) 11. Moda 12. Sport 13. Podróż/turystyka 14. Ludzkie zoo (kolonizacja/wystawa) 15. Tłum/stowarzyszenie (ciało w mieście) |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
- dyskusja z prowadzącym i w grupie; - analityczna i interpretacyjna praca indywidualna/zespołowa z tekstami źródłowymi; |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
PR, OA, ew. K. - aktywność w czasie zajęć (przygotowanie, udział w dyskusjach) - pisemna praca semestralna Warunkiem brzegowym zaliczenia jest posiadanie max. 4 nieobecności w semestrze, z czego 2 nie wymagają wyjaśnień, a kolejne 2 należy zaliczyć podczas dyżuru prowadzącego. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Temat zajęć: Narodziny ciała nowoczesnego. Znajomość francuskiego mile widziana, lecz nie jest wymagana. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.