Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-LZ-WPPU]
Semestr letni 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wstęp do pisania prac uniwersyteckich [2900-LZ-WPPU] |
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 10 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Aleksandra Oniszczuk |
Literatura: |
Jako literaturę wspomagającą, ale nie obligatoryjną, polecam: D. W. Allhoff, W. Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, Kraków 2008 I. Billingham, Redagowanie tekstów, Warszawa 2012 U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007 G. Gambarelli, Z. Łucki, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, Kraków 2001 M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Warszawa 2008 J. Maćkiewicz, Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu, Warszawa 2010. E. Wierzbicka, A. Wolański, D. Zdunkiewicz-Jedynak, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008 |
Zakres tematów: |
Zajęcia mają charakter praktyczny i pomocniczy, ich celem jest przygotowanie studentów do pisania prac akademickich (w szczególności prac rocznych i licencjackich), a także tekstów naukowych różnego typu. Zajęcia służyć będą również ćwiczeniu umiejętności przedstawiania wyników badań naukowych w formie prezentacji multimedialnych. 1. Zajęcia wprowadzające. Różnice pomiędzy tekstem naukowym i popularnonaukowym - różne grupy odbiorców tekstu - różne funkcje tekstów - różna konstrukcja, styl i język 2. Dobre obyczaje akademickie i kultura wypowiedzi naukowych - etos pracy nad tekstem naukowym - plagiat i jego konsekwencje - neutralność światopoglądowa (czy historyk może mieć poglądy?) 3. Konstrukcja tekstu naukowego na przykładzie książki i artykułu naukowego 4. Wybór tematu oraz dobór źródeł i opracowań. Rola i konstrukcja tytułu pracy naukowej 5. Konspekt pracy naukowej. Prowadzenie wywodu w pracy naukowej - logiczna argumentacja - przejrzystość wypowiedzi i terminów - krytyczna analiza 6. Wstęp w tekście naukowym - znaczenie wstępu - konstrukcja wstępu 7. Zakończenie tekstu naukowego - znaczenie zakończenia - konstrukcja zakończenia 8. Tabele, zestawienia i ilustracje w tekście naukowym - obudowa tabel, zestawień i ilustracji - funkcja oraz sposób powiązania tabel, zestawień i ilustracji z narracją w pracy naukowej 9. Przypisy i bibliografia - funkcja przypisów i ich konstrukcja - zakres bibliografii (wybiórcza, kompletna) - struktura bibliografii (podział na źródła rękopiśmienne i drukowane oraz opracowania) - wielość stylów zapisu i potrzeba zachowania konsekwencji 10. Cytowanie bezpośrednie i pośrednie źródeł oraz opracowań - funkcja cytowania źródeł i opracowań - różnice między cytowaniem bezpośrednim i pośrednim źródeł - konstrukcja przypisów - wielość stylów konstruowania przypisów i potrzeba zachowania konsekwencji 11. Techniczny wymiar tworzenia pracy naukowej - edytory tekstu (Office 365, Libre Office, Open Office) - narzędzia cyfrowe do budowania bibliografii (Zotero, Mendeley, EndNote) 12. Streszczanie tekstu naukowego - ćwiczenie do wykonania: streszczenie artykułu naukowego, 200 słów 13. Redakcja i korekta tekstu - interpunkcja, błędy ortograficzne - najczęstsze błędy stylistyczne i składniowe - mieszanie stylów wypowiedzi - redakcja nienaukowych tekstów przydatnych w życiu akademickim (podanie, CV, e-mail) 14. Wprowadzenie do wypowiedzi ustnych i prezentacji multimedialnych - prezentacje multimedialne jako forma wspomagająca wystąpienia - wizualizacja wyników badań w formie wykresów, tabel, GIS - analiza podstawowych błędów 15-16. Referaty studentów oraz podsumowanie zajęć - referat ustny wraz z prezentacją multimedialną (5 minut referatu, 5 minut dyskusji grupowej) |
Metody dydaktyczne: |
Główną metodą pracy są ćwiczenia z tekstem, wykonywane wspólnie, w grupach i indywidualnie – w czasie zajęć oraz samodzielnie, po zajęciach. Zadania polegają m.in. na redagowaniu, streszczaniu czy skracaniu tekstów, tworzeniu przypisów i bibliografii, korygowaniu błędów stylistycznych i gramatycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przy wystawianiu oceny z zajęć brane będą pod uwagę: a) ocena pracy na zajęciach (wkład merytoryczny w dyskusję i poprawność wykonywanych ćwiczeń): 40% b) oceny z prac domowych: 30% c) przygotowanie i przedstawienie prezentacji ustnej wraz z prezentacją multimedialną: 30% Dopuszczalna jest nieobecność w czasie dwóch zjazdów; druga z nieobecności wymaga zaliczenia materiału na dyżurze. |
Uwagi: |
dr Aleksandra Oniszczuk |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.