Fonetyka korektywna francuska [4100-1SFKJFO]
Semestr zimowy 2022/23
Ćwiczenia,
grupa nr 2
Przedmiot: | Fonetyka korektywna francuska [4100-1SFKJFO] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
każda środa, 11:30 - 13:00
sala 23 Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres? |
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 23 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Mieczysław Gajos |
Literatura: |
1. Gajos M. Podsystemy języka w praktyce glottodydaktyvcznej. Fonetyka , Wyd. UŁ, 2010. 2. Gajos M. Fonetyka i ortografia dźwięku języka francuskiego, Wyd. UŁ, 2020. 3. Abry D. Chalaron M.-L. Les 500 exercices de phonetique, Hachette, Paris 2009. 4. Leon P., Phonetisme et prononciation du francais. Avec des travaux pratiques et d'application et leurs corriges. Nathan Universite, Paris 1992. 5. Charliac L., Motron A.Cl. Phonetique progressive du francais. CLE inetern. Paris, 1998. 6. Piotrowska-Skrzypek M., Gajos M., Deckert M., Biele D., C’est parti 1, Draco 2019. |
Zakres tematów: |
Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych jednobrzmieniowych. Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek ustnych wielobrzmieniowych. Rozróżnianie i wymowa francuskich samogłosek nosowych. Rozróżnianie i wymowa półsamogłosek francuskich. Rozróżnianie dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych. Wymowa dźwięczności i bezdźwięczności w opozycjach spółgłoskowych. Wymowa francuskiego [R]. Rozróżnianie i stosowanie różnych akcentów. Rozróżnianie i interpretacja różnych schematów intonacyjnych. Stosowanie różnych schematów intonacyjnych. Percepcja i realizacja rytmu wypowiedzeń w języku francuskim. Poznanie zasad transkrypcji fonetycznej. Poznanie wybranych relacji fonogramicznych. Poznanie wybranych zjawisk fonetycznych typowych dla języka francuskiego: elizja, łączenie międzywyrazowe, h nieme i h przydechowe. |
Metody dydaktyczne: |
Ćwiczenia percepcji słuchowej oraz ćwiczenia powtórzeniowe. Praca indywidualna. Ćwiczenia podstaw transkrypcji fonetycznej oraz w przechodzenia od języka mówionego do języka pisanego (opanowywanie relacji fonogramicznych). |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywny udział w ćwiczeniach kształtujących słuch fonematycznych i ćwiczeniach z zakresu ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Ewaluacja i pisemna w formie ćwiczeń dykryminacyjnych i artykulacyjno-intonacyjnych oraz ćwiczeń sprawdzających opanowanie relacji fonogramicznych w języku francuskim. Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest: a) obecność na zajęciach, student ma prawo do 2 nieobecności, 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (5% ewaluacji końcowej) b) aktywny udział na zajęciach (15% ewaluacji końcowej) c) praca własna- autonomiczna realizacja ćwiczeń do samodzielnego wykonania (20% ewaluacji końcowej) Kolokwia ustne (percepcja i wymowa) – (30 % ewaluacji końcowej) Kolokwia pisemne (przyswojenie zasad transkrypcji fonetycznej i relacji fonogramicznych) – (30% ewaluacji końcowej Wymagane minimum opanowania kompetencji w obrębie podsystemu fonicznego wynosi 60% |
Uwagi: |
grupa II |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.