Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych [3401-KR2-1BIJNd]
Semestr zimowy 2022/23
Konwersatorium,
grupa nr 1
Przedmiot: | Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych [3401-KR2-1BIJNd] |
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2022/23 [2022Z]
(zakończony)
Konwersatorium [KON], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 25 |
Limit miejsc: | 36 |
Zaliczenie: | Egzamin |
Prowadzący: | Marcin Sińczuch |
Literatura: |
- Babbie E. "Podstawy badań społecznych", PWN 2008 (lub "Badania społeczne w praktyce", PWN 2003 oraz rozdział 8: Eksperyment z Podstaw badań społecznych) - Buttolph Johnson J., Reynolds H. T. i Mycoff J. D. "Metody badawcze w naukach politycznych", PWN 2010 - Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D. "Metody badawcze w naukach społecznych", Zysk i S-ka 2001 - Sztumski J. "Wstęp do metod i technik badań społecznych", ląsk Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe 2005 - Podgórski R. A. "Metodologia badań socjologicznych", Oficyna Wydawnicza Branta 2007 - Angrosino M. "Badania etnograficzne i obserwacyjne", PWN 2010 |
Zakres tematów: |
Studenci zapoznają się z zasadami prowadzenia badań w naukach społecznych oraz metodami pozyskiwania i analizy danych ilościowych i jakościowych. W zakresie szczegółowej metodologii ilościowych i jakościowych badań społecznych kurs obejmuje zaplanowanie przebiegu procesu badawczego w różnych typach badań, wykorzystanie w badaniach społecznych różnych typów źródeł (zastanych i wytarzanych), a także zasady ich pozyskiwania i analizy. Tematyka zajęć obejmuje: 1. Ogólne wprowadzenie: kiedy badania są naukowe (cechy wiedzy naukowej, teorie naukowe, formułowanie praw, dedukcja i indukcja, stawianie hipotez i ich weryfikacja), jaki jest cel badań 2. Badania jako proces, plan badań: temat, problem społeczny a problem badawczy (pytanie badawcze), definiowanie pojęć (co badamy, jak operacjonalizujemy), hipotezy, jednostki analizy i błąd ekologiczny 3. Co badać jakimi metodami? 4. Jak mierzyć? Miary ilościowe i jakościowe, trafność i rzetelność pomiaru, dokładność 5. Miary ilościowe: pomiar i poziomy pomiaru, mierniki złożone: skale i indeksy, typologie 6. Zmienne jakościowe w badaniu ilościowym – częstości i częstości w podgrupach, zmienne ilościowe w badaniu jakościowym 7. Dane a informacje 8. Pozyskiwanie danych – metody reaktywne i niereaktywne 9. Metody pozyskiwania danych – dane zastane, sondaże, wywiady pogłębione, wywiady grupowe (fokusy), obserwacja, badania terenowe 10. Próba badawcza – rodzaj i wielkość; implikacje 11. Analiza danych – metody ilościowe (statystyczne) i jakościowe (analiza treści, analiza dyskursu) 12. Eksperyment: schematy, wnioskowanie, kontrola wpływu, przyczynowość, etyka 13. Wywiady pogłębione 14. Fokusy 15. Obserwacja (bezpośrednia i pośrednia), obserwacja uczestnicząca 16. Badania terenowe 17. Badania ewaluacyjne 18. Wnioskowanie z badań, ograniczenia i błędy |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Przedmiot zaliczany jest na podstawie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej. 2. Ze względu na specyfikę nabywanych umiejętności niezbędna jest bieżąca weryfikacja wiedzy tak, by student mógł korzystać z jej pogłębiania na kolejnych zajęciach. Dlatego każde zajęcia (za wyjątkiem pierwszych) rozpoczynają się od krótkiego pisemnego testu z zagadnień omawianych na poprzednich zajęciach. 3. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. 4. Dopuszczenie do egzaminu wymaga uprzedniego zaliczenia wszystkich testów (każdy na poziomie min. 50%). W przypadku nieosiągnięcia pułapu 50% z któregoś z testów możliwa jest jedna poprawa w czasie dyżuru. 5. Uzyskanie łącznie ze wszystkich kolejnych testów wyniku przekraczającego 75% umożliwia zaliczenie przedmiotu bez egzaminu, jednak z wymogiem zaliczenia ostatniego krótkiego testu, którego wynik pozwoli utrzymać łączny dla wszystkich testów poziom min. 75%. 6. Zgodnie z par. 10 Zasad studiowania w IPSiR UW pozytywna ocena z egzaminu końcowego nie może być poprawiana. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.