Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych [4100-6SWOAINJO]
Semestr letni 2022/23
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wiedza o akwizycji i nauce języków obcych [4100-6SWOAINJO] | ||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
co druga środa (nieparzyste), 11:30 - 13:00
sala 109 - ogólna Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22 jaki jest adres?
Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (nieparzyste)" odbywają się w pierwszym tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Zajęcia prowadzone z częstotliwością "co dwa tygodnie (parzyste)" odbywają się w drugim tygodniu od rozpoczęcia cyklu dydaktycznego (np. semestru), a potem co dwa tygodnie. Jeśli zajęcia wypadają w dniu wolnym, to nie odbywają się, natomiast nie ma to wpływu na terminy kolejnych zajęć - odbędą się one dwa tygodnie później.
|
||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 31 | ||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||
Prowadzący: | Ewa Guz | ||||||||||||||||
Literatura: |
Doughty, C. J., and Long, M. H. (eds) (2003) Handbook of second language acquisition. Malden, MA: Blackwell. Ellis, R. (1985) Understanding second language acquisition . New York: Oxford University Press. Ellis, R. (2008) The study of second language acquisition (2nd edition). Oxford: Oxford University Press. Ellis, R., and Barkhuizen, G. (2005) Analyzing learner language . New York: Oxford University Press. Gass, S. M., and Selinker, L. (eds) (1993) Language transfer in language learning (revisededition). Amsterdam: John Benjamins. Gass, S. M., and Selinker, L. (2001) Second language acquisition: an introductory course (2nd edition). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Larsen-Freeman, D., and Long, M. H. (1991) An introduction to second language acquisitionresearch . New York: Longman. Lightbown, P. M., and Spada, N. (2006) How languages are learned (3rd edition). New York: Oxford University Press. Long, M. H. (2006) Problems in SLA . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Mitchell, R., and Myles, F. (2004) Second language learning theories (2nd edition). NewYork: Arnold. Ortega, L. 2009/2013. Understanding Second Language Acquisition. 2nd edition: New York: Routledge. VanPatten, B., and Williams, J. (eds) (2007) Theories in second language acquisition: an introduction . Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. |
||||||||||||||||
Zakres tematów: |
1. Definicja procesu przyswajania języka ojczystego (J1) i jego zakresu. Kluczowe terminy. Aspekty języka / systemów językowych w przyswajaniu języka. Przyswajanie J1 w okresie prenatalnym i wczesnym po urodzeniu. 2. Jak dzieci uczą się dźwięków? - aspekty fonetyczne w przyswajaniu J1. Percepcja, dyskryminacja i produkcja dźwięków. 3. Jak dzieci uczą się słów? Przyswajanie słownictwa w J1: rozpoznawanie i produkcja słów. 4. Jak dzieci uczą się gramatyki? Przyswajanie składni J1. 5. Rola wieku w przyswajaniu języka. Pojęcie okresu krytycznego i wieku krytycznego. 6. Zdefiniowanie procesu przyswajania języka obcego (J2) i jego zakresu. Kluczowe terminy, tematy i zmienne warunkujące ten proces. 7. Rola kontekstu w przyswajaniu języka obcego: uczenie się naturalistyczne a uczenie się w klasie językowej, ekspozycja językowa, produkowane i otrzymywane dane językowe (cf 'language input/output'), 8. Rola wieku ucznia w w przyswajaniu języka obcego - badania nad skutecznością 'wczesnego startu'. 9. Indywidualne różnice w w przyswajaniu języka obcego - wymiar afektywny procesu. 10. Pojęcie 'interjęzyka'. Perspektywy teoretyczne na rolę otrzymywanych i produkowanych danych językowych ('language input/output') i interakcji w przyswajaniu języka obcego. 11. Różnorodność kontekstów przyswajania języka obcego: angielski jako Lingua Franca, angielski do celów akademickich, angielski specjalistyczny, języki dziedzictwa narodowego, języki mniejszości, dwujęzyczność i wielojęzyczność. 12. Przyswajanie języka obcego w klasie językowej - wybrane metody i podejścia: zintegrowane nauczanie treści i języka (w CKNJOiEE).) 13. Ostateczne osiągnięcie (cf 'ultimate attainment'). Pojęcie native speakera i biegłości językowej oraz jej miary. |
||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Stosowane metody są zróżnicowane, a ich wybór zależy od zadania i trybu pracy. - wykład konwersatoryjny - prezentacje ppt, filmy dydaktyczne, - metoda webquest - wyszukiwanie i gromadzenie informacji z zasobów internetowych- analiza przypadku/rozwiązywanie problemu - symulacja/drama/odgrywanie ról- wcielanie się w rolę ocenianego/oceniającego - samodzielna pracy studentów: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie pracy w parach i w podgrupach (np. w tzw. pokojach) np. think – pair – share nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści, rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, przekazywanymi treściami. |
||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uczęszczanie, przygotowanie i uczestnictwo w wykładzie zgodnie z zasadami przedstawionymi w regulaminie studiów i we wprowadzeniu do kursu oraz zaliczenie testów końcowych i zadań online z wynikiem pozytywnym. Ocena końcowa z kursu stanowi: - 75% oceny za test sprawdzający (weryfikowane efekty uczenia się S_W02, S_W04, S_W11, S_W18, S_U08, S_U09) - 25% oceny za przygotowanie i aktywny udział w zajęciach (dyskusje, praca w parach i grupach, udział w czatach oraz terminowe wykonywanie zadań i umieszczanie ich na platformie. Istnieje możliwość zwolnienia z testu końcowego na podstawie aktywności podczas zajęć. Skala ocen: 90-100% - 5 85-89% - 4,5 75-84% - 4 70-74% - 3,5 60-69% - 3 0-59% - 2 |
||||||||||||||||
Uwagi: |
W semestrze letnim 2022/2023 zajęcia prowadzone są w trybie mieszanym ("blended learning"): - 14 godzin zajęć w trybie stacjonarnym (w sali wykładowej zgodnie z planem zajęć), - 16 godzin zajęć w trybie zdalnym asynchronicznym za pomocą platformy 'Kampus'. Limit nieobecności nieusprawiedliwionych wynosi 1. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.