Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C]
Semestr letni 2022/23
Warsztaty,
grupa nr 2
Przedmiot: | Warsztat metodologiczny [3002-1WM2C] | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2022/23 [2022L]
(zakończony)
Warsztaty [WAR], grupa nr 2 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Piotr Kubkowski | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
Szczegółowa lista lektur zostanie ustalona po zapoznaniu się z zainteresowaniami i preferencjami osób uczestniczących w zajęciach. Dobór lektur wynikać będzie też z charakteru umawianych na bieżąco wizyt, spacerów terenowych/wizji lokalnych i spotkań z gośćmi. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Hasło "historia jako przedmiot działań" jest nawiązaniem do formuł Krzysztofa Pomiana: "przeszłość jako przedmiot wiedzy" i "przeszłość jako przedmiot wiary". Punktem wyjścia do rozważań i prac warsztatowych jest uznanie, że historia jest "plastyczna", a pamięć i upamiętnianie to praktyki społeczne. Przyglądać się będziemy sposobom gospodarowania i użytkowania przeszłości w praktykach muzealnych, w formach upamiętnienia (architektura, nazwy miejscowe, pomniki), w praktykach rekonstrukcyjnych, animacyjnych itp. Zadawać sobie będziemy pytania o to, kto co z historii bierze dla siebie, kto co uznaje za ważne i godne opowieści; czemu to służy – od szczebla państwowego czy wręcz paneuropejskiego, przez działania samorządowe i związane z poszczególnymi muzeami czy stowarzyszeniami, po pamięć rodzinną. Przykładowe, proponowane tematy zajęć (lista może ulec zmianie, zgodnie z potrzebami uczestników_czek): pamięć o Getcie na os. Za Żelazną Bramą; pamięć lokalna: regionalizm, local history, krajoznawstwo; Symfonia fabryki – jak pamiętać o podmiotach historii (post)przemysłowej?; strajk robotniczy – rekonstrukcja, archiwum, wystawa; kto zagra Niemca, czyli o rekonstrukcjach historycznych; fotografia reportażowa, krajobrazowa, portretowa – "ustalanie" historii najnowszej; archiwa prywatne a pamięć społeczna/narodowa (działalność Ośrodka Karta); program ideologiczny placu (dziś) im. Piłsudskiego; program wizualny gmachów ministerialnych w Warszawie; jak historię pamięta przyroda (toponimia, konserwacja, restytucja, zinstytucjonalizowana ochrona); historia dzieciństwa, historia dziecięca; historia dzielnicy, historia obecnych i nieobecnych (Muranów). |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Rozmowa inspirowana wspólnie czytanymi lekturami; wizje lokalne w instytucjach kultury, ew. spotkania z history(cz)kami i animator(k)ami kultury. W trakcie wyjść terenowych oraz podczas zajęć w Instytucie uczestniczki i uczestnicy będą prezentować krótkie wprowadzenia problemowe lub punkty wyjścia do dyskusji. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenie podlegać będzie indywidualne lub grupowa praca nad "projektem": wybranym zagadnieniem związanym z tematem warsztatu i własnymi zainteresowaniami. Na ocenę wpływać będzie zaangażowanie w dyskusje i przebieg zajęć. Warunki brzegowe: Dopuszczalne maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Kolejne dwie nieobecności można zaliczyć podczas dyżuru. Większa liczba nieobecności (>4) wiązać się będzie z niezaliczeniem przedmiotu. |
||||||||||||||||||||||||||||||||
Uwagi: |
Tytuł zajęć: Historia jako przedmiot działań Większość omawianych materiałów w języku polskim. Część – po angielsku. Zachęcam do zapisów i uczestnictwa osoby znające francuski (nie jest to jednak wymóg!). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.