Wprowadzenie do metod badań humanistycznych [1900-SM-1-13]
Semestr zimowy 2023/24
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Wprowadzenie do metod badań humanistycznych [1900-SM-1-13] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Wykład [WYK], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 18 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | (brak danych) | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Mikołaj Madurowicz, Marta Rakoczy | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
M. Brzozowska-Brywczyńska, Dziecięce obywatelstwo. Kilka reflek-sji na marginesie idei dziecięcej partycypacji, „Acta Universitatis Lodziensis” 2014, nr 49. K. Bierwiaczonek, M. Dymnicka, K. Kajdanek, T. Nawrocki, Miasto Przestrzeń Tożsamość: Studium trzech miast Gdańsk, Gliwi-ce, Wrocław, Warszawa 2017. M. Czermińska, Miejsca autobiograficzne. Propozycja w ra-mach geopoetyki, „Teksty Drugie” 2011, nr 5. P. Dołowy, J. Biernacka (red.), Miasto oczami kobiet, Warszawa 2012. Hasła: Miejsce, Miejsce pamięci, Przestrzeń pamięci, [w:] Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, red. M. Saryusz-Wolska i in., Warszawa 2014. B. Jałowiecki, B. Libura (red.), Percepcja i waloryzacja śro-dowiska naturalnego i antropogenicznego, Warszawa 1992. J. Kaczmarek, Podejście geobiograficzne w geografii spo-łecznej. Zarys teorii i podstawy metodyczne, Łódź 2005. A. Krupa-Lawrynowicz, Bałuckie chronotopy. Opowieść o łódzkiej dzielnicy, Warszawa 2013. R. Losiak, R. Tańczuk (red.) ”Prace Kulturoznawcze” 2012, nr XIII (Audiosfera miasta). K. Kuzko, Miasto – opowieści zmysłowe. Prawobrzeżna Warszawa we wspomnieniach mieszkańców, „Kultura Miasta” 2011, nr 2. M. Madurowicz, Jak pytać o ciągłość miasta? Glosa do większej całości, „Prace i Studia Geograficzne” 2017, nr 3. M. Madurowicz, Wybrane klucze interpretacyjne przestrzeni miejskiej. Refleksje teoretyczno-metodologiczne, „Rozwój Regional-ny i Polityka Regionalna” 2019, nr 46. T. Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy. Antropo-log jako wizytator nędzy, Gdańsk 2006. A. Stanisz, W. Kuligowski, Ruchome modernizacje. Między Autostradą Wolności a „starą dwójką”, Warszawa 2017. E. Rybicka, Biopolis – przyroda i miasto, „Teksty Drugie” 2018, nr 2. K. Szalewska, Urbanalia: miasto i jego tek-sty: humanistyczne studia miejskie, Gdańsk 2017. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Przedmiot ma na celu autorskie wprowadzenie w najnowsze metody trans- i interdyscyplinarnych badań humanistycznych z obszaru tzw. zwrotu przestrzennego oraz geografii człowieka (humanistycznej). Metody humanistyczne pokazane zostaną zarówno jako narzędzia do badania mediów miejskiego doświadczenia kulturowego, różnych form jego medialnych reprezentacji oraz performatywnego wytwarzania miasta i jego kapitału symbolicznego (narratywizacja przestrzeni i miejskie narracje, miejsce pamięci i pamięć kulturowa, tożsamość miejsca, formy konceptualizowania i konstruowania miasta w różnych mediach). Omówione zostaną najnowsze metody humanistyki zaangażowanej, krytycznej i afirmatywnej (etnografia wielostanowiskowa i wizualna, historia mówiona, memory studies, gender studies, new childhood studies, soundscape/soundstudies, geokrytyka, ekokrytyka) wykorzystywane w badaniach miasta. W ramach refleksji z perspektywy geografii człowieka w kontekście problematyki miejskiej będą omówione metody badawcze z zakre-su geosemiotyki (współczynniki interpretacyjne), geografii czasu (trajektoria ciągłości miasta), geobiografii (związek człowieka i miejsca) oraz kognitywnej i afektywnej percepcji przestrzeni miej-skiej (mapy mentalne). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Lektura tekstów, analiza projektów badawczych i animacyjnych, dyskusja, praca w grupach nad własnymi projektami i samodzielne ich prezentacje |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa składać będzie się z: obecności i aktywności na zajęciach (20%), prezentacji (30%) oraz egzaminu ustnego (50%). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.