Gramatyka opisowa języka polskiego II [3003-11A2GR]
Semestr zimowy 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 4
Przedmiot: | Gramatyka opisowa języka polskiego II [3003-11A2GR] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr zimowy 2023/24 [2023Z]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 4 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 12 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 20 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Elżbieta Piotrowska | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
1. Bartmiński J., 2009, Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Lublin. 2. Beaugrande R. A., Dressler W. U., 1990, Wstęp do lingwistyki tekstu, Warszawa. 3. Boniecka B., 1999, Lingwistyka tekstu – teoria i praktyka, Lublin. 4. Bralczyk J., 2004, Język na sprzedaż, Warszawa. 5. Grice H.P., 1980, Logika a konwersacja (w:) Język w świetle nauki, red. B. Stanosz, Warszawa. 6. Grzegorczykowa R., 1997, Głos w dyskusji o pojęciu tekstu i dyskursu (w: ) „Tekst”, nr 25. 7. Grzegorczykowa R., 1991, Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy (w:) Język a kultura, 4, Wrocław. 8. Hogan, 2000, Psychologia perswazji, Warszawa. 9. Levinson S.C., 2010, Pragmatyka, Warszawa. 10. Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa. 11. Witosz B.,2007, Lingwistyka tekstu – stan aktualny i perspektywy, Poradnik Językowy, z. 7, s. 3-18. 12. Wojtak M., 1999, Wyznaczniki gatunku wypowiedzi na przykładzie tekstów modlitewnych, „Stylistyka” VIII, s. 105-118. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
GRAMATYKA TEKSTU Tematyka zajęć: 1) Tekst i jego funkcje. 2) Siedem kryteriów tekstowości 3) Wykładniki językowe funkcji perswazyjnej tekstu. 4) Maksymy konwersacyjne Grice’a i gramatyczne środki umożliwiające ich świadome naruszanie. 5) Środki językowe (gramatyczne i leksykalne) umożliwiające mówienie między wierszami (presupozycja i implikatura konwersacyjna) 6) Ciąg argumentacyjny jako oś kompozycyjna tekstu. Wykładniki językowe (gramatyczne i leksykalne) argumentacji logicznej, retorycznej i erystycznej. 7) Perswazja a manipulacja językowa. Środki gramatyczne o funkcji perswazyjnej. Zasady perswazji. 8) Możliwości manipulacji językowej za pomocą środków fonetycznych, morfologicznych i składniowych. 9) Perswazyjna funkcja wybranych kategorii gramatycznych (liczba, czas, tryb, stopień, aspekt) 10) Funkcja tekstotwórcza wybranych konstrukcji składniowych (krytyczna analiza schematów zdaniowych). 11) Rola deiktyczności i anaforyczności w tworzeniu spójnego tekstu. 12) Gramatyka tekstów poetyckich (przekraczanie granic języka). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia z GOJP II pt. "Gramatyka tekstu" mają na celu wykorzystanie wiedzy gramatycznej zdobytej na zajęciach z GOJP 1 do analizy wybranych tekstów pisanych i mówionych. Przedmiotem rozważań na zajęciach będzie opis funkcjonalny jednostek języka z różnych poziomów systemu (fonologicznego, morfologicznego, syntaktycznego, semantycznego) , które zostały użyte w tekście z uwzględnieniem reguł gramatyki tekstu, czyli w tekście: a) spełniającym warunki kohezji, koherencji; b) zgodnym z maksymami konwersacyjnymi; c) uwzględniającym zasady perswazji. Ważne będzie także ustalenie funkcji, jaką pełnią w gramatyce tekstu kategorie morfologiczne, np. liczba, tryb, osoba, czas, aspekt oraz syntaktyczne, np. strona, nominalizacja zdania czy rekursywność. Przy okazji omawiania funkcji perswazyjnej tekstu studenci zapoznają się z wykładnikami gramatycznymi manipulacji językowej i argumentacji erystycznej. Zajęcia odbywają się w sali wykładowej. Są wspomagane możliwościami, jakie daje platforma COME. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć na podstawie: a) obecności i aktywności na zajęciach (wygłoszenie referatu, udział w dyskusji na temat zadawanych lektur, uczestnictwo w ćwiczeniach grupowych) 20 pkt.; b) pisemnej pracy semestralnej na temat dotyczący analizy językowej tekstu artystycznego, publicystycznego lub potocznego 40 pkt. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.