Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA]
Rok akademicki 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 3
Przedmiot: | Poetyka i analiza dzieła literackiego [3001-11A1PA] |
Zajęcia: |
Rok akademicki 2023/24 [2023]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 3 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
|
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań. |
Liczba osób w grupie: | 21 |
Limit miejsc: | 27 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Prowadzący: | Danuta Ulicka |
Literatura: |
Zgodna z listą lektur podaną w części A. Literatura uzupełniająca do poszczególnych zagadnień omawianych na ćwiczeniach podawana w miarę potrzeb (i zainteresowań słuchaczy) na zajęciach. |
Zakres tematów: |
1. Wierszem i/czy prozą (przegląd najważniejszych stanowisk; ich interpretacja historyczna; analiza wybranych utworów). 2. Polskie systemy wersyfikacyjne w porządku historycznym i systematycznym; elementy socjologii formy wersyfikacyjnej. 3. Różne koncepcje wierszowości. 4. Intonacja w tekście pisanym i mówionym (tekst i głos). 1. Wierszem i/czy prozą (przegląd najważniejszych stanowisk; ich interpretacja historyczna; analiza wybranych utworów). 2. Polskie systemy wersyfikacyjne w porządku historycznym i systematycznym; elementy socjologii formy wersyfikacyjnej. 3. Różne koncepcje wierszowości. 4. Intonacja w tekście pisanym i mówionym (tekst i głos). 5.13-zgłoskowiec: wiersz "wysoki" czy narracyjny? Rytm, strofa i gatunek. 6. Miejsca sporne: polski sylabotonizm, heksametr i logaed 7. Wiersz toniczny w kontekście literackim i artystycznym Pierwszej Awangardy. 8. Wiersz wolny zniewolony (analiza porównawcza wiersza numerycznego i wolnego) 9. Jak kształtuje się znaczenie? (Wieloaspektowy opis, analiza i interpretacja wybranego wiersza). 10. Zasady analizy porównawczej (wiersz składniowy i askładniowy) 11. Rym - funkcje stylistyczne, kompozycyjne i znaczeniowe w kontekstach historycznych. 12. Organizacja brzmieniowa tekstu językowego: przypadki futuryzmu i (neo)lingwizmu. 13. Strofika wobec innych porządków segmentacji tekstu. Powtórzenie i inne odmiany paralelizmu w tekście językowym i muzycznym. 14. Symbolizm brzmieniowy i symbolizm graficzny 15. Metafora w tekście "literackim" i "w naszym życiu". 16. Parodia, ironia, groteska – mechanizmy transformacji znaczenia i sygnały jego modalizacji. 17. Rodzaje i gatunki literackie oraz nieliterackie. Gatunki mowy. 18. Instrumentacja gatunkowa (analiza wybranej powieści). 19. Dialog i dialogowość: analiza porównawcza utworów narracyjnych. 20. Przestrzeń jako kategoria semantyczna. 21. Konstrukcja czasu w językowej wypowiedzi literackiej (narracyjnej, dramatycznej i lirycznej) i tzw. nieliterackiej . 22. Autor, podmiot liryczny, narrator, podmiot dramatyczny (o "n" głosowości utworu literackiego) 23. Relacje osobowe w komunikacji "literackiej" i "nieliterackiej 24. Jak jest skrojona powieść ponowoczesna i jak jest uszyty ponowoczesny dramat” ? 25. Dramat z dramatem (teatralne i literackie teorie dramatu; współczesna performatyka i antyczne koncepcje widowiska). 26. Tragedia grecka i bajka magiczna – funkcje fabularne. Fabuła i sjużet (mimesis i diegesis). 27. Dialogowość i dramatyczność wypowiedzi językowej. Monolog i dialog. 28. Scena i ujęcie. Montaż jako zasada kompozycji w utworze dramatycznym, filmowym i językowym. 29. Autor, narrator, bohater, postać i osoba w dramacie i w wypowiedzi narracyjnej. 30. Sekwencyjność języka – symultaniczność poznania: odwzorowania w konstrukcji tekstu oralnego i pisanego. |
Metody dydaktyczne: |
Weryfikacja przygotowania studenta do każdych zajęć (znajomości tekstu literackiego i teoretycznego) w trybie dyskusji i samodzielnego wystąpienia indywidualnego (referatu) optymalnie raz w semestrze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Weryfikacja wiedzy z bloków problemowych – kolokwia pisemne w obu semestrach (minimum dwa). Praca własna studenta pod kierunkiem prowadzącego nad samodzielnym opisem i analizą wskazanego tekstu literackiego (praca semestralna, w obu semestrach jedna). Ocena kolokwiów i prac - dyskusja. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć. |
Uwagi: |
Zakres tematów i lektur może ulegać zmianom stosownie do przebiegu spotkań i zainteresowań uczestników, a także nowych publikacji naukowych i literackich (artystycznych). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.