Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C1]
Semestr letni 2023/24
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Historia kultury polskiej XX w. [3002-1LHKP3C1] | ||||||||||||||||||||||||||||||
Zajęcia: |
Semestr letni 2023/24 [2023L]
(zakończony)
Ćwiczenia [CW], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
||||||||||||||||||||||||||||||
Termin i miejsce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terminy najbliższych spotkań:
Kliknij w datę by zobaczyć tygodniowy plan z zaznaczonym spotkaniem. |
Wszystkie zajęcia tej grupy już się odbyły - pokaż terminy wszystkich spotkań.
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Liczba osób w grupie: | 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Limit miejsc: | 15 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Prowadzący: | Weronika Parfianowicz | ||||||||||||||||||||||||||||||
Literatura: |
•Wiktor Marzec, Rebelia i reakcja: rewolucja 1905 roku i plebejskie doświadczenie polityczne, Kraków 2016 • Elżbieta Kaczyńska, Pejzaż miejski z zaściankiem w tle, Warszawa 1999 (rozdziały: Peryferie modernizacji: miasta polskie, Zaścianek) • Błażej Brzostek, Paryże innej Europy. Warszawa i Bukareszt, XIX i XX wiek, Warszawa 2015 (wybrane fragmenty) • Urszula Glensk, Historia słabych. Reportaż i życie w dwudziestoleciu (1918-1939), Kraków 2014 (wybrane fragmenty) • Paweł Brykczyński, Gotowi na przemoc. Mord, antysemityzm i demokracja w międzywojennej Polsce, Warszawa 2017 • Sławomir Łotysz, Pińskie błota. Natura, wiedza i polityka na polskim Polesiu do 1945 roku, Kraków 2022 • Szklane domy. Wizje i praktyki modernizacji społecznych po roku 1918, red. Joanna Kordjak, Warszawa 2018 • Matysek-Imielińska Magdalena, Miasto w działaniu. Warszawska Spółdzielnia Mieszkaniowa - dobro wspólne w epoce nowoczesnej, Warszawa 2018 • Małgorzata Fidelis, Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty) • Padraic Kenney, Budowanie Polski Ludowej. Robotnicy a komuniści 1945-1950, przeł.Anna Dzierzgowska, Warszawa 2015 (wybrane fragmenty) • Agata Zysiak et. al., From Cotton and Smoke: Łódź – Industrial City and Discourses of Asynchronous Modernity 1897–1994, Łódź 2018 (wybrane fragmenty) • Kogel-mogel, reż. Roman Załuski, 1988 • Miron Białoszewski, Chamowo, Warszawa 2009 • Miron Białoszewski, Tajny dziennik, Warszawa 2012 (wybrane fragmenty) • Bloki, reż. Tomasz Knittel, 2018, wybrane odcinki • Tomasz Rakowski, Łowcy, zbieracze, praktycy niemocy, Gdańsk 2009 (fragmenty) • Elisabeth Dunn, Prywatyzując Polskę. O bobofrutach, wielkim biznesie i restrukturyzacji pracy, przeł. Przemysław Sadura, Warszawa 2017 • Dorota Leśniak-Rychlak, "Jesteśmy wreszcie we własnym domu", Kraków 2018 |
||||||||||||||||||||||||||||||
Zakres tematów: |
Punkt wyjścia do zajęć stanowi przekonanie o problematycznym statusie samej miejskości w kulturze polskiej: próba opowiedzenia o miejskiej rzeczywistości w dwudziestowiecznej Polsce staje się opowieścią o współistnieniu nie tylko różnych typów miejskich organizmów, ale przede wszystkim – różnych wzorców życia miejskiego, będących efektem różnych trajektorii historycznego rozwoju ośrodków miejskich (i oddziaływania na nie różnych form organizacji polityczno-społeczno-ekonomicznych); jest to również opowieść o różnych klasach i warstwach społecznych, które w przestrzeni miast próbują się zagospodarować, o awansach i deklasacjach; o projektach modernizacyjnych, które miały z polskich miast uczynić nowoczesne przestrzenie harmonijnego współżycia tych różnych grup, stwarzających wszystkim równe szanse rozwoju, jak i o lęku, nieufności i niechęci wobec samego miasta, głęboko zakorzenionych w kulturze polskiej. W czasie zajęć będziemy próbowali zrekonstruować pewną konstelację procesów charakterystycznych dla ośrodków miejskich w Polsce po roku 1918. Procesom tym będziemy przyglądać się przez pryzmat dostępnych nam zapisów doświadczeń tych grup, które odczuwały je szczególnie intensywnie (doświadczenia najuboższych mieszkańców wielkich miast, kobiet-robotnic, ludności wiejskiej migrującej do miast, młodzieży, przedstawicieli mniejszości narodowych itp.) ale również badając inne dokumenty tekstowe i materiały audiowizualne. Zakres tematyczny: 1. Problemy z miejskością 2. Miasta rewolucji 3. Miasta nędzy 4. Miasta przemocy 5. Miasta zniszczone i odbudowane 6. Miasta przemysłu 7. Miasta kobiet 8. Miasta edukacji 9. Miasta bloków 10. Miasta w transformacji |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia będą mieć charakter dyskusji nad wybranymi tekstami kultury, planowana jest też praca w grupach przy opracowywaniu niektórych zagadnień. |
||||||||||||||||||||||||||||||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia jest egzamin ustny na podstawie 8 lektur wybranych z listy przedstawionej przez prowadzącą na początku semestru. Na ocenę składa się również aktywność na zajęciach. Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności powinny je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski, Wydział Nauk Ekonomicznych.